Suzuki Ignis, Kia Picanto, Mitsubishi Space Star, Hyundai i10 - ezt a négyesfogatot a leginkább igazságos összehasonlítani
Mindjárt az elején két részre osztanám a vásárlók kegyeiért versengő miniautók táborát. Most már külön kell szót ejteni a villanyhajtású és a belsőégésű motorral felszerelt változatokról, ám a villanyosok ebben a kategóriában is drágábbak, ezért most őket ki is húztam a listáról. Tehát az új Fiat 500, a smartok, a Renault Zoe mind-mind majd egy későbbi árversenyben szerepel majd. Aztán ott van még a Volkswagen e-up!, ami néha kapható, néha nem (benzinmotorral is), ezért most őt sem erőltettem a listába, a Fiat 500 leköszönő generációját pedig azért hagyom ki, mert nem éreztem igazságosnak ezt a régi konstrukciót összevetni a frissebb masinákkal. Maradt tehát a Suzuki Ignis, a Mitsubishi Space Star és a dél-koreai testvérek, a Hyundai i10, illetve a Kia Picanto. Ők tényleg a legkisebbek a piacon, és belsőégésű motorokkal is kaphatók.
A Mitsubishi Space Star a legolcsóbb a négy induló közül
Kezdjük a legolcsóbbal: ő nem más, mint a Mitsubishi Space Star. Szerényen megbújik az új autók kínálatában, és az igazsághoz hozzátartozik, hogy ő sem mai csirke már, de nem is oly rég kapott egy alapos ráncfelvarrást, amely után kimondottan dögös arculattal csábít. Na, meg a legkisebb számmal az árcédulán, ahogy azt fentebb említettem. Ez az ár 3 560 000 forint. Ennyiért háromhengeres, 1,2 literes benzinmotor jár 71 lóerővel, ötfokozatú manuális sebességváltóval. Az alapfelszereltség Entry névre hallgat és nem is túl szegényes ám. Tény, hogy szemet szúrt az első biztonsági övek állítható felső rögzítési pontjának hiánya, ám van alapból hat légzsák, visszagurulás-gátló, illetve vészfékezésre figyelmeztető jelzés is. Érintőképernyős infotainment nincs, de manuális légkondi jár, viszont az ablakok csak elöl mozgathatók elektromosan. Alufelnire ne számítson a vásárló Entry szinten, viszont automatikusan kapcsolódó fényszórók vannak, ahogy elektromosan állítható külső tükrök is, de LED-fényszórók itt még nem járnak. Aki automataváltót szeretne, nagyot kell lépnie felszereltségben is. A fokozatnélküli egység a 4 830 000 forintos Invite felszereltségtől érhető el. A metálfényezés 150 000 forintos extra, de beválogatva még néhány tételt is a legkedvezőbb árú kisautó maradt a
Space Star.
A ráncfelvarrás óta sportosabb alkat
Talán az i10 formaterve a leglátványosabb
Árban felfelé haladva a Hyundai i10 a következő delikvens, amely csak hajszálnyival kap ki a Mitsubishitől, hiszen 3 599 000 forint az alapára. Viszont egy kicsit gyengébb motort ad, bár ugyanúgy háromhengeres. Ám az egyliteres szerkezet csak 66 lóerős, ötfokozatú, manuális sebességváltóval. Kérhető
1,2 literes, 84 lóerős négyhengeressel is, de akkor már 3 799 000 forint az alapár. Szóval az i10 alapfelszereltsége a Life, és ebben olyan tételek is szerepelnek, ami a Mitsubishinél nem. Vészfékezésre figyelmeztető rendszer itt is található, de mellette van még sávtartó, távfény asszisztens és stop/start rendszer, viszont nincs visszagurulás-gátló. Alapból itt is 14 colos acélfelni jár, a metálfényezés 135 000 forintos extra, ráadásul az elektromos tükörállítás is 25 ezer forintba kerül, na meg a manuális légkondiért is meg kell rendelni a Life Plus csomagot 300 ezer forintért, igaz azzal már USB csatlakozós MP3 lejátszós hifi, illetve riasztó és távirányítós központi zár is érkezik. Az i10 kérhető turbós benzinmotorral is, de kizárólag N-Line csomaggal, így pedig 4 549 000 forintra nő az alapára.
A hat légzsák az i10-ben is alap
Picantókkal az egyik autómegosztó is szolgálhat itthon
Nemrég jöttek ki a Kia Picanto friss árai, az új táblázat alapján a csöppség ára épphogy négymillió forint alatt maradt. Picantót legolcsóbban 3 999 000 forintért lehet rendelni, ezért szintén háromhengeres, egyliteres benzinmotor jár, 67 lóerővel, ötfokozatú manuális sebességváltóval. A Kiánál viszont nincs köztes lépcsőfok, tehát 1,2 literes benzinessel nem rendelhető, az erősebb motorra vágyóknak az egyliteres turbós a következő szint, kizárólag
GT Line felszereltséggel, 5 349 000 forinttól. Az alapváltozat Silverként fut, robotizált váltó 300 ezer forintért kérhető hozzá, metálfényezés pedig 125 000 forintért. Biztonsági rendszerekben a minimumot adja, hat légzsák és visszagurulás-gátló jár hozzá, ahogy automatikus fényszóróállítás is, de ennyi. A Hyundaihoz hasonlóan a stop/start rendszer még széria, viszont előnyére válik, hogy nem kell külön csomagra befizetni a manuális légkondiért, mert az is az alapfelszereltség része a távirányítós központi zárral együtt. Továbbá az ablakok itt is csak elöl elektromos mozgatásúak. Érintőképernyő csak magasabb szinten jár.
A Suzuki Ignis a legdrágább, egyben az egyetlen alapáron négyhengeres motorral és lágy hibrid rendszerrel adott a négy modell közül
Végül a vidám formatervű
Suzuki Ignis indul a legmagasabb alapárral, ami 4 410 000 forint, ráadásul már ez is kedvezményes ár. Ugyanakkor csak a Suzuki ad lágy hibrid (12 voltos) rendszert, akár összkerékhajtással. Persze utóbbi nem alapáras, viszont az indítógenerátorral megsegített, 1,2 literes, 82 lóerős, négyhengeres benzinmotor igen. Vajon az ártöbblet gazdagabb alapfelszereltséget is jelent? Nem igazán. Az egyetlen érdemi extra, amivel többet ad az Ignis, az a LED-fényszórók duója, de minden másban a dél-koreai testvérpárral azonos az alapfelszereltsége. Viszont rendelhető összkerékhajtással is, bár úgy már 5,33 millió forintra emelkedik a kedvezményes alapára.
Csak az Ignis rendelhető összkerékhajtással
Végül térjünk ki a garanciára. A motort, a váltószerkezetet és a hibrid rendszert illetően összesen 3+7 év garanciát vállal a Suzuki (200 000 km korláttal), tehát ők adják a leghosszabb időtartamra. A Kiától a megszokott 7 év (vagy 150 000 km) garancia jár, míg a Hyundai 5 év kilométer korlátozás nélküli garanciát ad. A Mitsubishinél szintén öt év a garancia, de 100 000 kilométeres korlát mellett.
Mindig kibékíthetetlen vagyok ezzel a nevezéktannal – városi autónak hívjuk őket, de valójában a vidékiek veszik őket „szamár helyett”, így városias szemüvegen keresztül vizslatni őket kicsit a vásárlók meg nem értése.
S ez azóta se sokat változott – míg mondjuk az olaszoknál és a mediterráneumban inkább univerzális a használata, német és francia nyelvterületen már túlnyomóan az alpesi régióban találni őket és nem a nagyvárosokban. Olyan Suzuki-sűrűséget, mint ami egyes osztrák hegyi falvakban látható legalábbis biztosan csak Magyarországon lehet mérni Európában, s azok java Alto, Ignis és Celerio. De az is beszédes, hogy a Daihatsu utolsó releváns piaca Európában Svájc volt. Aztán persze a BeNeLux államokban ez megint megfordul, de ott adóügyi kérdések befolyásolják az autóválasztást, Észak-Európában ez a kategória meg úgy ahogy van, kihalt, hiába vannak nagyvárosiak.
A miniautó még rosszabb, az angol még tetézi is és „supermini”-nek hívja, holott mára ezek egyike sem minimalista, a méretbeli különbség is sokkal kisebb ma már, mint régen – a Space Star alig 40 centivel rövidebb, mint a Golf – az egyáltalán nem nagy különbség. Az első Renault Twingo még több, mint 60 centivel volt rövidebb, mint az első Mégane, a Fiat 126-os meg csaknem 1 méterrel múlta alul a 124-est, a Lada a Kispolszki mellé állítva góliát, ma csak az fog ekkora aránytalanságot tapasztalni akinek SUV tulaj az összes szomszédja.