Melyik a legmegbízhatóbb teherautó?
A német TÜV közzétette a haszonjárművek hibastatisztikáit
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A TÜV 2013-as teherautós hibastatisztikája riasztó képet mutat, leginkább a transzporterek jelentenek veszélyt az utakon.
Sőt mi több, az ötéves, tehát viszonylag fiatal kisáruszállítók és teherautók 21 százaléka komoly meghibásodásokról, illetve hiányosságokról adott számot a műszaki vizsgálat során. Ez is bizonyítja, hogy a gazdasági válság bizony a német vállalkozásokat is sújtotta, ha nem is olyan mértékben és erővel, mint például a magyarországiakat. A romló eredményekért a járművek gyártója, illetve fenntartója és a kocsikat vezető sofőrök egyaránt felelősek, az olajsáros motorokért a gyártó, a széthajtott járműért az üzemeltető, de az elektromos hibákért, kiégett izzókért a sofőr, aki nem orvosolta időben a problémát.
A személyautó alapú kisáruszállítókra és a 3,5 tonna alatti furgonokra jellemző leginkább, hogy üzemeltetőik, tulajdonosaik elhanyagolják, így nem csoda, hogy az ötéves járművek 20,7 százaléka komoly javítás nélkül nem menne át a műszaki vizsgán. Egyéves korukig még nincs nagyobb baj, a járművek 80 százaléka hibátlannak bizonyult. A legtöbb probléma egyébként ezeknek a járműveknek a karosszériájával és a futóművével van, ahogy azt az egy évvel korábbi, 2012-es jelentés is megállapította. Komoly gondok vannak a járművek világításával is, a négy-öt évesek közül minden ötödiknek hibás a világítása.
Jó hír, hogy a 3-5 éves járművek fékeivel kevesebb a gond, mint korábban, a motorok tekintetében azonban ez nem igaz, főleg a fiatalabb járműveknél állapítottak meg több motorvezérléssel, kipufogógáz-tisztítással kapcsolatos hiányosságokat.
Ebben a kategóriában (a Citroën Nemótól a Volkswagen Crafterig) négyéves korban 81 ezer kilométer az átlagos futásteljesítmény, a bevizsgált járművek 60,5 százalékában nem találtak hibát, 17,5 százalékukban azonban komoly volt a probléma.
A 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű furgonoknál és 7,5 tonnánál kisebb össztömegű teherautóknál valamivel jobb a helyzet, mivel ezeket már hivatásos sofőrök vezetik. Rendszeresebb a karbantartás, az éves futás jellemzően 35-40 ezer kilométer, így a járművek ötéves korukra jócskán átlépik a 150 ezer kilométert. Az egyévesek 73 százalékos hibátlansági statisztikája valamivel jobb, mint a 2012-es, de összességében a TÜV szakemberei nem voltak elégedettek az eredménnyel. Az ötévesek valamivel több mint a felénél találtak kisebb vagy nagyobb hibát a műszaki vizsgán, közlekedésre veszélyes állapotban azonban csak 0,2 százalékuk találtatott. Riasztó ugyanakkor, hogy ez a duplája az egy évvel ezelőtt tapasztaltaknak. Számottevő javulást 2012-höz képest a járművek világítása mutatott. Ebben a kategóriában (a DAF LF45-től a Volkswagen Crafterig) négyéves korban 110 ezer kilométer az átlagos futásteljesítmény, a járművek 52,5 százaléka volt hibátlan, 21,6 százalékuknál komoly hibát találtak.
7,5 és 18 tonna között jók az eredmények, az egyévesek 79,8 százaléka bizonyult hibátlannak, ötévesen az 56,4 százaléknál ez továbbra is megmaradt. Az ok, hogy ezek a járművek főleg már lízing konstrukcióban kerülnek a vállalkozókhoz, így a szervizháttér biztosított. Az átlagos futásteljesítmény ebben a kategóriában (DAF CF65-től Volvo FH16-ig) 110 ezer kilométer négyévesen, a járművek 62,3 százaléka hibátlan, 14,5 százaléka komoly hibát rejt.
A szervizelés olcsóbb, mint a fuvar kiesése, ezt bizonyítja, hogy a haszonjárművek között a legmegbízhatóbbak a legnagyobbak, a 18 tonna fölötti kategóriában évente 97 ezer kilométert futnak átlagban a járművek, így ötévesen teljesen természetes a 400 ezer kilométer fölötti futás. Egyéves korukban a járművek 79,9 százaléka hibátlan, ötévesen csak 19,5 százalékuknál állapítottak meg komoly problémát, 408 ezer kilométeres futásteljesítménnyel is hibátlan volt 51,6 százalékuk. Ebben a kategóriában (a DAF CF75-től a Volvo FH16-ig) a négyéves járművek átlagban 344 ezer kilométert tettek meg, 55,4 százalékuk hibátlannak bizonyult, 18,1 százalékuknál valamilyen komoly meghibásodást fedeztek fel a műszaki állomásokon.
A teljes német haszonjármű-palettát tekintve az egyéves járművek 77,8 százalékánál (50 ezer kilométeres futás után), a kétévesek 69,4 százalékánál (68 ezer kilométer), a háromévesek 62,2 százalékánál (144 ezer kilométer), a négyévesek 57,8 százalékánál (140 ezer kilométer), az ötévesek 52,2 százalékánál (217 ezer kilométer) nem találtak hibát. Az ötévesek 4,6 százalékában rossz a kormánymű, 3,9 százalékukban javítani kell az első futóművet, 23,9 százalékuknak nem megfelelő a világítása, 1,8 százalékuknak nem jó a féke, 5,2 százalékuknak elromlott a motorja, 1,8 százalékuknak nincs rendben a kipufogórendszere. Nézzük, melyek a kategória győztesei:
Kishaszonjárművek (négyéves kor, hibátlan/komoly hiba százalékban)
- Citroën Berlingo 59,4/14,7, 74 ezer kilométer
- Fiat Dobló 51,2/21,1, 82 ezer kilométer
- Opel Combo 62,8/14, 71 ezer kilométer
- Peugeot Partner 59,5/16,8, 70 ezer kilométer
- Renault Kangoo 58,5/19,5, 69 ezer kilométer
- Volkswagen Caddy 70,7/12, 69 ezer kilométer
- Citroën Jumpy 58,1/18,3, 83 ezer kilométer
- Fiat Scudo 53,1/22,2, 86 ezer kilométer
- Mercedes-Benz Vito 63,8/17,6, 89 ezer kilométer
- Opel Vivaro 56,5/25,9, 82 ezer kilométer
- Renault Trafic 58,5/24,4, 80 ezer kilométer
- Volkswagen Transporter 67,1/11,2, 82 ezer kilométer
- Citroën Jumper 51,6/20,5, 92 ezer kilométer
- Fiat Ducato 49,8/23,1, 106 ezer kilométer
- Ford Transit 55,2/20,2, 80 ezer kilométer
- Iveco Daily 45,7/23,9, 95 ezer kilométer
- Mercedes-Benz Sprinter 60,8/20, 106 ezer kilométer
- Opel Movano 54/21,9, 94 ezer kilométer
- Peugeot Boxer 51/23,3, 94 ezer kilométer
- Renault Master 57,1/20,2, 88 ezer kilométer
- Volkswagen LT (hatéves) 38,4/30, 131 ezer kilométer
- Volkswagen Crafter 61,5/16,7, 94 ezer kilométer
- DAF 51,3/18, 427 ezer kilométer
- Iveco 55,4/19,5, 285 ezer kilométer
- MAN 57,8/15,9, 293 ezer kilométer
- Mercedes-Benz 54,1/19,6, 301 ezer kilométer
- Scania 50,7/20,7, 411 ezer kilométer
- Volvo 51,9/17,4, 417 ezer kilométer
Egy kicsit megkavar a két információ:
„A TÜV 2013-as teherautós hibastatisztikája riasztó képet mutat, leginkább a transzporterek jelentenek veszélyt az utakon.”
„A 3,5 tonna alatt kategóriában a legkevesebb hibát a Volkswagen Transporterben találták a vizsgabiztosok”
Miért jelent veszélyt, ha ez a típus produkálja a legkevesebb hibát?