Melyik a legjobb idei téli gumi? Az ADAC tesztje már itt is van!
ADAC téligumi-teszt 2014
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kétféle méretben, összesen 28 téli és 4 négyévszakos abroncsot hasonlított össze az ADAC. Közülük 8 ajánlott.
Idén nem vitték túlzásba, kétféle méretosztályba, a kisautókra jellemző 175/65 R14 és a Golf-osztályos 195/65 R15 méretben hasonlítottak össze méretenként 14 garnitúrát, a saját gumitesztjeinken is bevett 15 colosakból négy különböző négyévszakos gumit is vizsgáltak, hogy kijelenthessék: az még mindig szükségmegoldás, a télen és nyáron egyaránt sokat autózók számára ajánlott a két garnitúra abroncs és azok félévenkénti átszereltetése.
Az ADAC szokás szerint vizsgálta száraz, nedves, havas és jeges úton is az abroncsokat, mérte elhaladási zajukat és kopásjellemzőiket is. A száraz úton mutatott jellemzőket 15, a nedves úton tapasztaltakat 30, a havas tudást 20, a jegest 10, a zajkomfortot 5, az üzemanyagfogyasztás befolyásolását és a kopásjellemzőket egyaránt 10 százalékkal súlyozta összértékeléséhez. A német autóklub pontozásában szokás szerint a kisebb pontszám jelenti a jobb eredményt.
ADAC téligumi-teszt 2014, 175/65 R14 T − eredmények
Helyezés | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
Modell | Continental ContiWinter-Contact TS 850 | Dunlop SP Winter Response 2 | Michelin Alpin A4 | Firestone Winterhawk 3 | Esa + Tecar Super Grip 7+ | Fulda Kristall Montero 3 | Vredestein Snowtrac 3 |
ADAC értékelés | Jó (2,0) | Jó (2,1) | Jó (2,2) | Jó (2,3) | Kielégítő (2,6) | Kielégítő (2,7) | Kielégítő (2,7) |
Ár (euró) | 45-85 | 47-77 | 47-82 | 44-68 | 37-75 | 42-76 | 44-84 |
Száraz úton | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,1 | 2,4 | 2,1 |
Nedves úton | 1,9 | 2,1 | 2,5 | 2,4 | 2,6 | 2,7 | 2,7 |
Havas úton | 2,2 | 2 | 2,2 | 2,3 | 2,4 | 2 | 2,3 |
Jeges úton | 2,2 | 2,4 | 2,3 | 2,2 | 2,5 | 2,5 | 2,4 |
Zaj | 3,1 | 3 | 3,8 | 3,4 | 3,5 | 3,8 | 4,2 |
Fogyasztás | 2,2 | 1,6 | 2,4 | 1,7 | 2,2 | 2 | 1,9 |
Kopás | 1 | 2,3 | 0,5 | 2,5 | 2 | 2,5 | 2 |
Helyezés | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. |
Modell | Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) | Sava Eskimo S3+ | Hankook Winter i*cept RS (W442) | Toyo Snowprox S943 | GT Radial Champiro Winterpro 3 | Cooper WM-SA2 (Weather-Master) | Star Performer SPTS (Winter AS) 4 |
ADAC értékelés | Kielégítő (2,8) | Kielégítő (2,9) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,3) | Rossz (4,9) | Rossz (4,9) |
Ár (euró) | 93-80 | 39-65 | 40-64 | 40-65 | 33-68 | 37-69 | 37-56 |
Száraz úton | 2,8 | 2,9 | 2,4 | 1,9 | 2,6 | 1,9 | 2,9 |
Nedves úton | 2,2 | 2,9 | 3 | 3 | 3,3 | 4,9 | 4,9 |
Havas úton | 2,1 | 2 | 2,8 | 2,4 | 3,3 | 3,7 | 3 |
Jeges úton | 2,4 | 2,6 | 2,6 | 2,5 | 3,1 | 3,5 | 3,3 |
Zaj | 4 | 3,8 | 4 | 3,5 | 3,8 | 3,8 | 3,9 |
Fogyasztás | 2,3 | 1,8 | 2 | 1,9 | 2,4 | 2,4 | 2,3 |
Kopás | 2,5 | 2,5 | 2 | 2,5 | 2,3 | 2,5 | 2 |
Mindként méretosztályban 4-4 abroncsmodell kapott jó, azaz ajánlott minősítést. Az első hely mérettől függetlenül a Continental ContiWinterContact TS 850-esé. Tegyük hozzá, hogy a német autóklub tesztje szerint? A német gumi amúgy zajosnak találtatott, de nedves úton, a leginkább értékelt versenyszámban nincs jobb nála. A jó minősítést szerzett abroncsok általános jellemzője, hogy viszonylag minden szempontból jók, a 14 colosak között második helyen álló Dunlop SP Winter Response 2 kiemelkedően szerény gördülési ellenállású, a harmadik helyen végzett Michelin Alpin A4 alig kopik, a negyedik helyen látható (saját gumitesztünkön tavalyi harmadik) Firestone Winterhawk 3 pedig - önmagunkat ismételve - kitűnő ár/érték arányú, általánosan jó tudást mutató abroncsnak mondható.
A kielégítő 14 colosak közül a Esa + Tecar Super Grip 7+, a Fulda Kristall Montero 3 és a Vredestein Snowtrac 3 a nedves úton mutatott jellemzők, illetve a viszonylag magas zajszint miatt kapott magas, azaz gyengének számító pontszámot, a Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) utóbbi mellett a száraz úton tapasztaltak miatt lett csupán az összevetés 8. helyezettje. A Sava Eskimo S3+ az előbbieket kedvezőtlenebb nedves úton mutatott tudással fejelte meg. A 10. és 11. helyezett Hankook Winter i*cept RS (W442) és Toyo Snowprox S943 havas úton maradt el, az összességében még éppen kielégítő GT Radial Champiro Winterpro 3 már szinte mindenben, a Cooper WM-SA2 (Weather-Master) és a Star Performer SPTS (Winter AS) 4 már egyáltalán nem ajánlható, csekély árelőnyük egyáltalán nem kompenzálja tudásbeli lemaradásukat.
ADAC téligumi-teszt 2014, 195/65 R15 T − eredmények
Helyezés | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
Modell | Continental ContiWinter-Contact TS 850 | Bridgestone Blizzak - LM 001 | Dunlop SP Winter Sport 4D | Semperit Speed-Grip 2 | Uniroyal MS plus 77 | Yokohama W.drive V905 | Michelin Alpin 5 |
ADAC értékelés | Jó (2,1) | Jó (2,2) | Jó (2,4) | Jó (2,4) | Kielégítő (2,7) | Kielégítő (2,8) | Kielégítő (2,9) |
Ár (euró) | 50-95 | 54-105 | 50-95 | 42-74 | 43-74 | 42-82 | 51-93 |
Száraz úton | 2 | 2,1 | 2,5 | 2,5 | 2,6 | 2,1 | 2,9 |
Nedves úton | 2,2 | 1,9 | 2,3 | 2,5 | 2,7 | 2,8 | 2,3 |
Havas úton | 2 | 2,4 | 2,3 | 2,2 | 2,6 | 2,4 | 2 |
Jeges úton | 2,2 | 2,4 | 2,5 | 2,3 | 2,7 | 2,4 | 2,2 |
Zaj | 3,5 | 3 | 3,5 | 3,3 | 4,2 | 3,6 | 3,8 |
Fogyasztás | 1,6 | 2,1 | 1,7 | 2,1 | 2,2 | 1,8 | 2,1 |
Kopás | 1,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
Helyezés | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. | 13. | 14. |
Modell | Hankook Winter i*cept RS (W442) | Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) | Kumho WinterCraft WP51 | Kleber Krisalp HP2 | Matador MP92 Sibir Snow | Infinity Winter Hero INF 049 | Achilles Winter 101 |
ADAC értékelés | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,0) | Kielégítő (3,4) | Kielégítő (3,5) | Gyenge (3,7) | Rossz (5,5) | Rossz (5,5) |
Ár (euró) | 48-70 | 44-85 | 48-85 | 40-89 | 45-73 | 44-80 | 44-69 |
Száraz úton | 2 | 3 | 2,2 | 2,4 | 2,4 | 3,7 | 3,4 |
Nedves úton | 3 | 2,6 | 3,4 | 3,5 | 3,7 | 5,5 | 5,5 |
Havas úton | 3 | 2,2 | 2,7 | 2,7 | 2,5 | 2 | 2,7 |
Jeges úton | 2,5 | 2,2 | 2,4 | 2,5 | 2,8 | 2,3 | 2,7 |
Zaj | 3,8 | 3,7 | 3,3 | 4,3 | 3,5 | 3,7 | 3,5 |
Fogyasztás | 2,1 | 1,9 | 2,2 | 1,8 | 2,3 | 2,1 | 2,4 |
Kopás | 2 | 2,5 | 3 | 1,5 | 2,5 | 3 | 2,5 |
Az itthon is legnépszerűbbnek számító 195/65 R15 méret több meglepetést is tartogat. A Continental ContiWinterContact TS 850 első helye nem az, szerintünk is nagyon jó modell, az ADAC mérései szerint kopása is minimális. Igazából a Bridgestone Blizzak - LM 001, a Dunlop SP Winter Sport 4D és a Semperit Speed-Grip 2 jó minősítése, a leginkább zaj tekintetében vérző Uniroyal MS plus 77 és az ugyancsak abban leggyengébb Yokohama W.drive V905 kielégítő minősítése is helyén van. Az új Michelin Alpin 5 hetedik helye azonban meglepetés, még akkor is, ha ez a gumi is zaj szempontjából kapott rossz, azaz magas pontszámot, de közben semmiben sem kiemelkedően jó, száraz úton pedig kifejezetten gyenge. A mezőny persze erős, a Hankook Winter i*cept RS (W442) és a Pirelli Snowcontrol Serie 3 (Winter 190) is a Michelin után szerepel, közülük nedves úton a Pirelli, szárazon a Hankook a legjobb. Ott alig gyengébb, ráadásul halkabb a 10. helyen lévő Kumho WinterCraft WP51, de igazából az már a még éppen kielégítő minősítést szerzett, 11. helyre került Kleber Krisalp HP2-vel együtt a futottak még kategória. Gyenge minősítésű a nedves úton elmaradó, fékezéskor túlcsúszó Matador MP92 Sibir Snow. A már rossznak talált Infinity Winter Hero INF 049, valamint az Achilles Winter 101 gumik is nedves aszfalton maradtak le leginkább. Megállapítható, hogy gumiból nem érdemes márkátlant venni, ugyanakkor a teszt szerint a Michelin friss abroncsa sem az igazi.
ADAC négyévszakos gumik tesztje 2014, 195/65 R15 T − eredmények
Helyezés | 1. | 2. | 3. | 4. |
Modell | Falken EuroAll Season AS200 | Vredestein Quatrac Lite | Kumho Solus HA31 | Uniroyal AllSeasonExpert |
ADAC értékelés | Gyenge (3,7) | Gyenge (4,0) | Rossz (4,8) | Rossz (4,8) |
Ár (euró) | 46-89 | 62-100 | 50-80 | 52-91 |
Száraz úton | 2,5 | 4 | 4,8 | 4,8 |
Nedves úton | 2,6 | 3,2 | 3,2 | 2,8 |
Havas úton | 3,7 | 3,6 | 3,2 | 2,3 |
Jeges úton | 2,8 | 2,4 | 2,4 | 2,3 |
Zaj | 3,5 | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Fogyasztás | 2,7 | 1,9 | 2,6 | 2,3 |
Kopás | 3 | 2,5 | 2,5 | 3 |
A téli gumi azonban - főként hóban - tapasztalataink, meg persze az ADAC mostani tesztsorozata szerint is mindenképp jobb, mint a minden lében kanál négyévszakosak. Utóbbiakból is összevetettek négy sorozatot a németek. A Falken EuroAll Season AS200 és a Vredestein Quatrac Lite "csak" gyenge, a Kumho Solus HA31 és az Uniroyal AllSeasonExpert rossz bizonyítványt kapott. A Falken igazából csak havas úton, zaj és kopás szempontjából maradt el a jobb abroncsoktól. A keveset és hóban nem autózóknak utóbbi ajánlható, a gyakrabban és többet, nem mindig odázhatóan, tehát akár hóban-fagyban is közlekedőknek inkább a két gumigarnitúra, leginkább jó minősítésű téli gumi vásárlása ajánlott. Az ADAC tesztje után idén is jön majd saját, a mogyoródi Tanpályán a nonstopgumi.hu csapatával együttműködésben készített saját téligumi-tesztünk, azaz valóságtesztünk is, hogy megmutassuk: hazai aszfalton, saját (igen precíz) mérésünk szerint a tesztelt gumikkal milyen úton lehet megállni száraz, nedves, vagy akár jeges aszfalton. Addig elmezhetők az ADAC és tavalyi tesztünk eredményei.
Egy R16-os tesztet is szívesen olvasnék. Eddig kléber téligumikat használtam, nem volt árjuk panasz, de nagy tél se igazán volt. A fogyasztást nem emelték meg nagyon.
Ezek a futózottak árban hogy viszonyulnak az új gumikhoz? És milyen a tartósságuk?
Ha jól emlékszem néhány éve valamelyi nagyáruházban (zalán Praktiker) árultak futózott gumit is, de azt már nem tudom, hogy milyen márkát.
Tudom, nem korlátlanok a lehetőségeitek. De szerintem nagyon érdekes volna, ha a tesztekbe sikerülne bevonnotok egy garnitúra futózott gumit is. Engem igazán a TÜV által elismert “márkás” futózottakra gondolok. Ha jól emlékszem, 3 nagy német futózó van, talán neves márkáktól veszik a mintát és a gumi receptet is. Talán ezek a Rigdon, Ökon és a Rodos. Nem tudom Mo-n kaphatóak-e.
Óh, és igen: előre félek a “tájékozott” hozzászólásoktól.
Végre egy olyan is írt aki cserélt már gumit és tudja mennyit számít. Itt sokan elvi kérdést csinálnak ebből, jobb-nem jobb, de még sosem volt más gumija a parasztnak mint amivel az autóját vette…. Nem fogom megérteni miért hiszi valaki olcsóbbnak ha 2 garnitúra nyárit használ el X idő alatt, mintha venne egy téli meg egy nyári szettet és ugyanaddig elég lenne. Ráadásul a téli jellemzően olcsóbb mert kisebb méret kell belőle. Bonyolult dolog ez, de szerencsére mindenki meg tudja magyarázni, 45 millió kilométer van mögötte kamionnal, meg télen csak a boltba jár vele… Pf 😀 Én meg helyben fordulok meg targoncával, és?!
Csak nem megint a német Continental-ok taroltak a német teszten?!?!!? Mily meglepö!!! Biztos objektív teszt volt, mint mindig…
Édesapámnak kellett 4 új téli gumi, én intéztem a rendelést. Firestone Winterhawk 3 lett a választásom (175/65 R14). Először a Vredestein Snowtrac 3 volt a kiszemelt, de megnéztem egy-két tavalyi tesztet így esett a választásom a Firestone-ra, ami nem mellesleg kb. 2 ezer forinttal olcsóbb volt darabonként (ha jól emlékszem éppen 13 ezer Ft volt). A cikkhez hasonlóan én is a Firestone-t találtam a legjobb ár/érték arányúnak.
Amúgy ha olyan tél lesz, mint az elmúlt néhány évben, akkor bőven megfelel a 4 évszakos is. Feleségem kocsijára vettem tavaly Vredestein Quadrac-ot, simán jó, hiszen nem sokat megy, szinte csak óvoda, iskloa, bevásárlás. (nyáron másikkal jár).
Nekem már 2 éve (2 szezon) ez a Conti850 van a BMWmen és azt kell hogy mondjam: ZSENIÁLIS.
Ez kb a 10. garnitúra téli gumi amiért pénzt adtam, de a többi a közlébe sem jött.
Annyival árnyalnám róla a képet, hogy száraz úton 15 fok felett viszont gyalázatosan nyúlóssá vállik, de téli körülmények között a legjobb amivel eddig találkoztam.
De a 14 mp. arra pont elég volt, hogy ezt a “véleményt” összehozd.
Elképesztő.
Nem lebecsülendő e honlap abroncs tesztjeit hívnám föl T. figyelmed arra, hogy a legpontosabb információ alapja a széleskörű tájékozódás. Abba meg szerintem az ADAC belefér vastagon. Még mindig többet tettek az ügyért, mint fotelhuszárjaink, akik egyébből sem állnak, csak a kritizálásból.
Szerintem.
Érkezik majd az is!
ADAC teszt = teljesen hiteltelen.
Azért legörgettem az első táblázatig, első helyen a Conti 🙂
Nem csalódtam. Tőlük akkor sem hiszem el ha tényleg igaz…
(Mondjuk csak 14 másodpercet pazaroltam a cikkre)
Mátyás, a ti téli gumi tesztetek viszont érdekelne.