Melyik a jobb kombi? VW Golf vs. Skoda Octavia
Centik, literek, kilók és érzések. Golf kontra Octavia kombi
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ha mindenki praktikum alapján venne autót, kombik lepnék el az utakat. Kompakt kombik, mert ma már akkorák, hogy nagyobbakra nincs is szükség. Testvérharc: Golf vs. Octavia.
Az a helyzet, hogy operatőrünknek új Skoda Octaviája Combija van 140 lóerős 1.4 TSI motorral, 6 fokozatú manuális váltóval. És nemrég járt nálunk egy Skoda Octavia Combi tesztautó hasonló konfigurációval, majd egy Volkswagen Golf Variantot is kipróbálhattunk 105 lovas 1.6 CR TDI dízelként, 5 sebességes kézi váltóval. Írott teszt az Octavia Combiról itt, a Golf Variantról meg itt. És persze adta magát egy összehasonlítás is, na de a körülmények úgy hozták, hogy az alábbi videón és a mellékelt közös képeken nem a két tesztautó, hanem az importőri Golf mellett a saját Octavia látható - ezt csak a miheztartás végett tisztáztam.
A kolléga azért vett Octaviát és Combit, mert előtte is Octaviája volt, csak ötajtós (2006-os 1.4 Tour). A modell bejött, de ha már váltott, hát a még praktikusabb kombi karosszériára szavazott családi okokból és munkaügyileg is. Szép kedvezményt kapott, lízingeli a kocsit, s négy hónap alatt vagy 7000 kilométert ment már vele. Szemezett amúgy használt Superbbel is, ám nem talált megfelelőt, vagy ami tetszett, azt túl drágán kínálták. Tisztességből és kíváncsiságból tett egy kört a dízellel is, de igazából neki benzines kellett (a dízel kerreg, büdös, lassan melegszik), elég erős, ugyanakkor takarékos is, így az 1.4 TSI ideálisnak tűnt. Pláne a szívó 75 lovas MPI-t követően... A kényelem és a pakolhatóság miatt kellett a tágas utas- és raktér plusz a gigalábtér. DSG? Gondolkodott rajta, de a felár és a sietség okán maradt a kézinél. Sietős volt a döntés bizony, mert a "régit" egy nap alatt eladta a Használtautó.hu-n...
Átlagfogyasztás: 6,5 l/100 km. És nagyon megy az autó, ha épp arról van szó. És csendes, finom. Kényelmes is, bár Dynamic üléssel még kényelmesebb lenne - állapítjuk már meg együtt azt sem tagadva, hogy a Comfortline felszereltségű Golf székeit bizony komfortosabbnak ítéltük. Csakhogy amikor ő megrendelte az Octaviát, még nem lehetett kérni se Dynamic ülést, se a csomagtartóból dönthető hátsó sort, pedig utóbbi is jó dolog. A tesztautóban benne volt, szerettük. Ellenben kulcs nélkül nyitja és csukja, indítja be és állítja le az autót, adaptív tempomat, elöl-hátul parkradar, elöl-hátul ülésfűtés, xenonlámpa, LED-es nappali menetfény, vonóhorog is gazdagítja a felszereltséget. Navigációra nem volt szüksége, mert kéznél az okostelefon és a google maps...
Méretek, mérések
Skoda Octavia Combi | VW Golf Variant | |
Hosszúság (mm) | 4659 | 4562 |
Szélesség (mm) | 1814 | 1799 |
Magasság (mm) | 1465 | 1481 |
Tengelytáv (mm) | 2667 | 2635 |
Csomagtér (l) | 610-1740 | 605-1620 |
Belső szélesség elöl (mm) | 1400 | 1410 |
Belső szélesség hátul (mm) | 1400 | 1370 |
Belmagasság elöl (mm) | 920-990 | 910-990 |
Belmagasság hátul (mm) | 960 | 960 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött (mm) | 280 | 230 |
Ülőlap hossza elöl (mm) | 520 | 520 |
Ülőlap hossza hátul (mm) | 490 | 500 |
Csomagtér maximális szélessége (mm) | 1530 | 1270 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között (mm) | 1000 | 1000 |
Csomagtér magassága (mm) | 600-840 | 490-700 |
Csomagtér hossza (mm) | 1050 | 1040 |
Csomagtér hossza üléshajtással (mm) | 1900 | 1830 |
Raktérnyílás szélessége | 1060 | 1040 |
Raktérnyílás magassága (mm) | 860 | 760 |
És amit a teszt-Octaviában meglepődve hiányoltunk: a multikormány. Az övében van. És logikusabb is a funkciók kezelhetősége, mint a Golfban. Ezt igazából nem is értjük, hogy fogadhatták el az illetékesek az etalon német kompakt esetében: bal oldalon tempomat, jobb oldalon Bluetooth, menü és hifi, na de a hangerő állítása balra van, illetve a tempomat léptetése kétféle, függőleges egyesével és vízszintes tízesével... Hááát, szerintünk ennél profibban, átgondoltabban illett volna elrendezni az elrendezendőket.
Hogy egy picit a Skodát is megszóljuk: a TSI-vel, illetve a Green tec csomag stop-start rendszerével gyenge az indulási hajlama, kevés gázra fulladós. És nincs (még) hozzá tolatókamera. Vagy adaptív fényszóró. Mindent ugye kapásból nem engedett meg a Volkswagen-vezérkar, a Skoda-sikerszériája már így is ronthatja a VW boltját... Ha csak márkaszinten is. Különben a Golfban imádott Auto Hold is elérhető az Octaviához, igen, egy elektromos rögzítőfék mellé. És akkor várakozás közben nem kell a féken állni, megtartja magát az autó, és zöldnél a gázra lépve automatán old, szuper. Minden autóba kéne sok egyéb fölösleges modern extra helyett.
És akkor a menet közben tapasztalt különbségekről (bár jobb lett volna, ha egyforma motorral vezethetjük a Golfot és az Octaviát): a 15 colos kerekekkel kapott Volkswagennek kulturáltabb, lágyabb a felfüggesztése, főleg hátul nem üt fel annyira, hiába elvileg ugyanaz az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros szerkezet, ügyesebben rugózik, és a lágyság nem csap át zavaró karosszériadőlésbe. (Az Octaviákon, az importőrin és a sajáton is 16-os gumik voltak/vannak.)
Műszaki adatok a tesztelt benzinmotorral
Skoda Octavia 1.4 TSI Green tec | VW Golf Variant 1.4 TSI BlueMotion | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1395 | 1395 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 140 (4500-6000) | 140 (4500-6000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 250 (1500-3500) | 250 (1500-3500) |
Végsebesség (km/h) | 212 | 213 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 8,5 | 8,9 |
Fogyasztás − város/országút/vegyes (l/100 km) | 5,3 | 5,3 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 121 | 121 |
Saját tömeg (kg) | 1197 | 1279 |
És még: a Golf hátsó üléssorának szélein a műanyag záróelem nyomhatja az utas oldalát. Az ülőlapok a Golfban – minimálisan – hosszabbak. A lábtér a hosszabb Octaviában bőségesebb, elképesztő méretű, a csomagtartó ugyancsak a nagyobb szájú Skodában tűnik jobban használhatónak. Variálhatóság szempontjából pénz kérdése, hogy van-e különbség. Általános érvényű megállapítás, hogy jó dolog a megfordítható raktérpadló és a síkba dönthető anyósülés.
Ami viszont aggasztó, hogy a Skoda is elment prémiumba, azaz hiába van többféle felszereltségi szint, a legmagasabbat választva is temérdek hasznos vagy kevésbé hasznos, de népszerű extráért felárat kell fizetni. Majdnem mindenért, konkrétan. És ha már a marketingesek egyik kedvenc szava felbukkant: szerintünk az Octavia szinte utolérte minőségérzetben a Golfot. Ez is, az is prémiumközeli. A Golf egy picit még „vastagabb”, de csak egy picit.
És még: motorok közti különbség miatt is, de a könnyebb Octavia sokkal agilisabban viselkedett, míg a hangszigetelést mindkettőben remeknek találtuk. Kombiságuk miatt hátul persze hangosabbak, de nem zavaróan. Centik, literek, kilók a táblázatokban, s még említsük meg, hogy szervizköltségben minimális megtakarítást hoz a Skoda. A Volkswagennel szemben. Egyébként drága. Igaz ez a vételárra is, bár ha azt vesszük, hogy az eggyel nagyobb kategóriás kocsik (Passat, Superb, Insignia, Mondeo, stb.) praktikumát és kényelmét hozzák, akkor, de csak akkor jutányosnak, értékarányosnak is titulálható az áruk.
Műszaki adatok a tesztelt dízelmotorral
Skoda Octavia 1.6 CR TDI Green tec | VW Golf Variant 1.6 CR TDI BlueMotion | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1598 | 1598 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/5 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 105 (3000-4000) | 105 (3000-4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 250 (1500-2750) | 250 (1500-2750) |
Végsebesség (km/h) | 191 | 193 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 11,0 | 11,2 |
Fogyasztás − város/országút/vegyes (l/100 km) | 3,8 | 3,9 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 99 | 102 |
Saját tömeg (kg) | 1247 | 1320 |
A ferdehátúnál 400 ezer forinttal drágább Skoda Octavia Combi alapára listán 5 millió forint, ebből azonnal lejön 600 ezer forintnyi kedvezmény. Tehát 4,4 milliós indulóról beszélünk. A Volkswagen 230 ezer plusz forintot kér a puttonyért, a belépő a Variant-klubba durván 4,5 millió forint. A számtalan hajtásláncoknál valamelyest el-eltérő a differencia, de a lényeg, hogy azért a VW a drágább. (Konfiguráltunk is bőszen a márkaoldalakon, s amikor a kolléga autójának a szintjére gyúrtuk fel a Golfot, akkor az úgy 500 ezerrel jött ki többre.) Ahogy a Skodánál, a Volkswagennél is van akció, biztosak lehetünk benne, alap, hogy a listaár csak mankó, nem más. Garancia? Négy év a Golfra és az Octaviára is.
Összehasonlításunk győztese a 2013-as Év Autójának, a VW Golfnak a kombijával szemben a 2014-es Év Autója-jelölt Skoda Octavia Combija, mert van olyan jó a cseh remek is, hogy ne akarjuk megfizetni az etalonságot, az echte németséget. És mert a kolléga elfogult. És mert az Octaviát 1.4 TSI-ként teszteltük, s az 1.4 TSI szimpatikusabb az 1.6 CR TDI-nél. A gyári ígéret és a tapasztalat szerint is uszkve 1,5 literes fogyasztáskülönbség minket legalábbis nem vett meg.
Végül arról, hogy új kompakt kombijaival a VW-konszern alaposan odapirított úgy a középkategóriának, mint az alsó-középkategóriás konkurenciának is, hiszen a Golf Variant és az Octavia Combi mellett a SEAT León ST is bődületes befogadóképességgel érkezik. Talán csak a szintén vadonatúj, rövidesen versenyautóként is debütáló Honda Civic Tourer veszi fel velük a versenyt, sőt, raktéri literekben rájuk is ver, na de majd ha személyesen is találkozunk utóbbi kettővel, esetleg akkor értékelhetjük át aktuális álláspontunkat: most, 2013 végén a Skoda Octavia Combi a legjobb – kompakt – kombi, félarasznyival a Volkswagen Golf Variant előtt.
Csak hozzátenném hogy az 1,6crtdi motor egytömegű lendkerékkel rendelkezik.
Kedves csaapi!
Valóban nem szükséges, hogy lóerő gyár legyen az ember alatt, de én ennek ellenére szeretem a gyors autókat, mert szeretek gyorsan haladni főleg az országutakon. A forgalmasabb részeken az előzéshez kell az erő és a robbanékonyság.
A TSI motorban megrendült a bizalmam. Ezt nehéz lesz visszaszerezni, főleg azért, mert egy ilyen komoly márka egyszerűen nem engedhetné meg magának, hogy ilyen gyenge minőségű motorokat gyártson.
2 éve komolyan tárgyaltam egy 1,4-es dupla feltöltésű 180 lovas RS Fabiáról DSG váltóval (ez is egy gyenge pontja az autónak), de a próba út alatt teljesen lelombozott és ehhez jött az olvasott és hallott sok probléma a motorokkal kapcsolatban.
A lemez vastagság közti különbségről nem tudok, nem értek hozzá, de az én szememben egy bizonyos határig a könnyebb autó a jó autó, ha nem a biztonság rovására megy. A mai világban már nem a tömeg adja a biztonságot, hanem a nagyobb szilárdságú acélok, gyűrődő zónák, légzsákok, a vezetést támogató rendszerekről nem is beszélve.
Kedves menőmanó! A 75 lóhoz képes tényleg sokkalta jobban megy, de tény, hogy nem egy sportkocsi, de úgy gondolom, hogy ennyi lóerő bőven elégséges egy hétköznapi autóhoz, nem kell ennél több sehol közúton.
A TSI motort meg meglátjuk, ugye ez már nem az a hírhedt láncos vezérlésű, amivel annyi gond volt, de hibái ennek is ugyanúgy lehetnek, majd az idő előrehaladtával kiderül, remélhetőleg nem lesz semmi komolyabb baja.
Az Octáviánál meg a súly biztosan a lemezek vastaságától, vagyis jelen esetben a vékonyságától annyi, amennyi. Tény, hogy a golf kicsit vaskosabbnak tűnik, és hogy kombiról nincsen teszt, de a sima octávia is “szépen” tört az NCAP teszten: http://www.euroncap.com/results/skoda/octavia/512.aspx, a golf meg kicsit, de tényleg csak kicsit jobban. http://www.euroncap.com/results/vw/golf/500.aspx
Szerintem egész más a célja a vw csoportnak.
A Skoda lenne a konkurencia verő, igen amié régen a Vw volt most meg az ez az etalon ami egy franciának szerintük elérhetetlen, a japók meg csak próbálkozzanak úgysem érzik ezt az európai német felsőbbrendűséget. Olcsón autót gyártani meg nem tudnak, vagy nem is akarnak, vagy csak minél nagyobb haszonnal szeretnének eladni. Láttam is pár éve egy Vw pozicionálási diagramot, rajt volt az összes valamire való autógyártó konkurens persze sokkal lejjebb mint az ő termékeik.
Jó cikk. rávilágít arra, hogy a skoda már rég nem az, aminek lennie kellene…
jelen esetben tényleg nem értem most mi a búbánatot akar a vw csoport…
A rönyó-dália párostól lehetne tanulni…
SEAT Leon ST 🙂
jól beszélsz ostor
nem értem ezt a nagy octavia éljenzést
konfiguráltam párat, különböző motor és felszereltségvariációkkal, és a golfra adott nagyobb kedvezménnyel pariban van a golf az octáviával
volt olyan hogy a golf olcsóbb!! de legrosszabb esetben 4-500ezer a különbség a skoda javára.
az meg ezen az árszinten néhány százalék, amit teljesen indokol a golf nagyobb neve, presztizse, jobb újraeladhatósága, és persze az a plusz, amennyivel a skodát azért tudatosan pár dologban butábbra veszik
nem vagyok egy vw drukker, de azért sztem érdemes körülnézni, ne az éljen a fejekben, h jaj a vw drága, a skoda meg olcsó…
(arról már ne is beszéljünk, hogy ezek a túlnövő és túlárazódó alsóközépkategóriások így már az áraikkal más vadászterületre tévednek, 6 millióért 2.0 tdci mondeot adnak..)
Nem éri meg az Octavia.
Olcsóbb, jobban felszerelt és minőségesebb a Golf az Octavianál.
Ki vesz így még Octaviat?
Ilyen sokan vesznek Octaviat, vagy mi magyarázza meg ezt az árszabást?
Biztos vannak kevés hibával fotó 1.4 TSI motorok Viszont , ha bele kukkantasz az Index 1.4 TSI
fórumába , akkor látható a nem kevés számú ellen vélemény is , amik bizony brutális
konstrukciós hibákról , illetve kezeletlen garanciális problémákról szólnak . Ezek száma a
hozzá szólások alapján folyamatosan növekszik .
Az 1.4 Tsi jó motor. Sok a gond velük? Hááát..igen, ha nem jó, és későn cserélt olajjal járatjuk 🙂
Ismerek olyan tsi motoros golfot, ami karcolja a 200 ezer km-ert, és semmi. Most jön majd a turból. Ja, hogy gazdája van, igen…
És megy, igaz ha megtapaosod, akkor a fogyasztásmérő úgy fog 15 litert mutatni mint a huzat, de ……tdi a levesben sem mellette.
Még furcsább, hogy a 7%-os súlykülönbség ellenére decire ugyanannyit fogyasztanak a TSI-k.
“…És nagyon megy az autó, ha épp arról van szó.”
Egy 75 lovas lomha Skoda után valóban sportkocsinak tűnhet de az, hogy nagyon megy, egy kicsit túlzás. 🙂
Aztán ha hozzá vesszük, hogy egy hírhedt TSI motor van benne, akkor majd rá jön a tulaj, hogy nem ajánlott sűrűn kiaknázni a képességeit, mert nem lesz hosszú életű a motor. 4 év után is még működnie kéne egy darabig, bár a németeknél ez nem olyan komoly elvárás. 🙂
Egyébként nekem is szimpatikusabb az Octavia és érdekes, hogy mennyivel könnyebb mint a Golf.
Szerintem törésteszten, ha más nem a valóságban sokkal rosszabbul törik.
Ahogy a Dacia a Renaultnál is, itt is az anyagban fogják a költségeket meg megkapják a kisebb biztonságot.
Az 1.6 CRTDI Octavia annyi kiló,mint a 11éves 1.6 benzines Seat Leon? Kispórolják belőle az anyagot,vagy mi?
A teszt elolvasása nélkül az octaviat választom… (feltételezve a hasonló felszereltséget és motorizáltságot)