Melyik a jobb? Dacia Duster vs Suzuki SX4 S-Cross
Dacia Duster 1.2 TCe kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6l VVT összehasonlító teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Vajon a magyar gyártású Suzuki SX4 S-Cross lenyomja a piac kedvencét, a Dacia Dustert? Melyik a takarékosabb?
A piacvezető és a magyar. A kishazánkban piacvezető, nemrég modellfrissített Dacia Duster külön tesztje 1,2 literes benzines turbómotorral ITT, az egyre jobb számokat produkáló, esztergomi gyártású, ma már lenézendően 1.6 szívómotoros Suzuki SX4 S-Crossé pedig ITT olvasható. Az egyformán fronthajtású kompakt crossovereket ugyanakkor együtt, egymás mellett is próbáltuk, ráadásul nem csak közúton, hanem Kőrös András instruktor szakmai segítségével a hungaroringi Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumban is.
Podcast. A kétszer nem rövid, de tán „kellően” érdekes hanganyagban nem csak arról beszélgetünk Andrással, hogy milyen a Duster, hogy milyen az S-Cross, hogy melyik tetszik jobban, stb., hanem egy rögtönzött ECO kurzus keretében a következőkről is: Miként is kell igazán takarékosan vezetni? Mire szavaz a szakember, melyik a kifizetődőbb: alkalmasint motorfékes vagy az üresben gurulás? A dinamikus gyorsítás, a gyors felváltás, avagy a fontolva haladás tojással a gázpedál alatt? Baj-e, ha csak dobfék van hátul? Honnan jött, s mit vezet, aki vezetni tanít? Tempomat vagy nem tempomat? Jó-e bármire is a váltásiesedékesség-jelző? Lehet okosabb az ember a gépnél? Miről szól Andráséknál a feleségvizsga?
Eléggé mások. Hosszban nincs köztük szignifikáns különbség, ám a Duster jóval szélesebb és magasabb, komolyabb hasmagasságának, nagy „arcának” és vaskos sárvédőinek köszönhetően terepjárósabb a kiállása. Az S-Cross az átlaghoz képest csak picivel magasabb, némileg emelt kombi modernebb külsővel, lágyabb vonalakkal, nem annyira baltával faragottan. A kifutó SX4-nél közben nyilván nagyobb/tágasabb/praktikusabb/jobb. Ez a tesztautó épp nem látványoskodott vele, de a korábbi benzines összkerekes és a dízel összkerekes igen - a LED-es nappali menetfény sokat dob a Suzuki megjelenésén. A Dacia nem ad diódás DRL-t. Íme a méretadatok.
Külső méretek, tömeg
Dacia Duster | Suzuki SX4 S-Cross | |
Hosszúság (mm) | 4315 | 4300 |
Szélesség (mm) | 1821 | 1765 |
Magasság tetősínnel (mm) | 1695 | 1580 |
Tengelytáv (mm) | 2674 | 2600 |
Hasmagasság (mm) | 205 | 170 |
Csomagtér (l) | 475-1636 | 430-1269 |
Menetkész tömeg (kg) | 1202 | 1175 |
Megengedett össztömeg (kg) | 1752 | 1730 |
Különbségek, felszereltség, garancia, választék. A japán-magyar autónak méretesebbek a tükrei, azonban a román/francia versenyző tükreire sem panaszkodhatunk. A mindennapos csetreszeket, poharakat, palackokat mindkettőben van hová tenni, a Dusterben - mondjuk naplementekor - idegesítő, hogy a napellenzőben a piperetükörre nem jutott fedél. S hogy bénácska a vezetőoldali ülésmagasság-állítás. S hogy kőkorszaki huzalos a fényszórómagasság-állítás. Az ablakemelők közül itt is, ott is csupán a vezetőoldali automata. Jó hír a Daciában: már az ajtón vannak az ablakemelők, s a fedélzeti számítógép a külsőlevegő-hőmérsékletről is tudósít. Néhány egyedi extra a Dusterben: bőr/műbőr kárpit, érintőképernyős navigáció, tompító Eco mód, négyévszakos gumi. A Suzukinál: CVT váltó, még egyszer: LED-es nappali menetfény, aztán kétrészes nyitható panorámatető, kulcs nélküli nyitás, kétzónás automata klíma, guminyomás-ellenőrző, stop-start rendszer. Az alapgarancia a Dusterre és az S-Crossra is 3 év/100 ezer km. Légzsákból a Duster 4-et, az S-Cross 7-et ad. Az ESP mindkettőben széria (a Suzukiban kiiktatható, a fronthajtású Daciában nem), a visszagurulás-gátló is. Összkerékhajtás a Daciánál ehhez az 1.2 TCe motorhoz nincsen (1.5 dCi 4x4 teszt itt), a Suzukinál mindegyik motorhoz van, ellenben a Duster motorpalettája színesebb, míg az S-Crosst csak egyféle benzinessel vagy egyféle dízellel lehet venni.
Térkihasználás. A belső méretadatokból is látszik, de a gyakorlatban még inkább átjön, hogy hiába szélesebb, s hiába hosszabb tengelytávú a Duster, az S-Cross a tágasabb utasterű. A 4x4-esként korábban tesztelt és szeretett, úgy kisebb (475 kontra 408 literes) csomagtartójú román/francia poroló kiváltképp elöl kisautós méretű, a sárvédő-szélesítéseknek itt fizetjük meg az árát. Csomagtérben – csöppnyi – előny a pótkerekét lent-kint hordó Daciánál, azonban a magyar – gyártású – szabadidő-autó poggyásztere jobban variálható, s a hátsó üléstámlák dőlésszöge is állítható. Ha minimálisan is.
Belső méretek
Dacia Duster | Suzuki SX4 S-Cross | |
Belső szélesség elöl (mm) | 1400 | 1470 |
Belső szélesség hátul (mm) | 1430 | 1430 |
Belmagasság elöl (mm) | 940-980 | 950-1010 |
Belmagasság hátul (mm) | 950 | 920 |
Hátsó lábtér 180 cm-es sofőr mögött (mm) | 190 | 240 |
Ülőlap hossza elöl (mm) | 480 | 500 |
Ülőlap hossza hátul (mm) | 480 | 510 |
Csomagtér maximális szélessége (mm) | 1250 | 1320 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között (mm) | 1000 | 1020 |
Csomagtér magassága (mm) | 520-850 | 550-840 |
Csomagtér hossza (mm) | 950 | 800 |
Csomagtér hossza üléshajtással (mm) | 1700 | 1620 |
Raktérnyílás szélessége (mm) | 970 | 1100 |
Raktérnyílás magassága (mm) | 800 | 800 |
Puha és kemény/könnyű és ideges. A Duster ülése puhább, oldaltartása is szerényebb (az S-Cross ülésmagassága tágabb határok közt kulturáltabban állítható, s az utasoldalon is), de amint elindulunk, kiderül, hogy a Duster vezetése inkább férfi- és kétkezes meló: nehezebb a minimálisan többet forgó kormány (3,3 kontra 3,1), darabosabb, nyersebb a viselkedés, parkolás közben is átjön, hogy mennyivel egyszerűbb, könnyebb terelgetni a Suzukit. Ami viszont sztrádatempónál kicsit kóvályog, nem tökéletes az egyenesfutása, s mindig korrigálni kell a kormányon. A Duster Eco üzemmódban tunyább lesz (és elméletileg takarékosabb), az S-Cross papíron őskövület, de Euro 6-os szívómotorja meg például egy dízelből átülve szörnyű tunya. De csak akkor.
Műszaki adatok, zaj, tesztfogyasztás, ár
Dacia Duster 1.2 TCe | Suzuki SX4 S-Cross 1.6L VVT | |
Motorosztály | Euro 5 | Euro 6 |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1199 | 1586 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | manuális/6 | manuális/5 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 125 | 120 |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 205 | 156 |
Végsebesség (km/h) | 175 | 180 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,5 | 11 |
Fogyasztás − város/városon kívül/vegyes [l/100 km] | 7,5/5,6/6,3 | 6,8/4,8/5,5 |
Tesztfogyasztás (l/100 km) | 7,4 | 5,55 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 145 | 127 |
Menetzaj 50 km/h-nál [dB(A)] | 58 | 57 |
Menetzaj 90 km/h-nál [dB(A)] | 64 | 63 |
Menetzaj 130 km/h-nál [dB(A)] | 69 | 69 |
Alapár (Ft) | 3 850 000 | 4 490 000 |
Tesztautó ára (Ft) | 4 136 000 | 5 300 000 |
Az őskövület a takarékosabb. Sokkal. Bizony-bizony, a Suzuki 1.6-os szívómotorja jóval kevesebbet fogyaszt, mint a Daciának a Renault-féle turbósa. Nem is feltétlen az 1.2 TCe blokk a ludas, hanem az a szitu, hogy a Duster magasabb, illetve a terepjárós kiállás okán a homlokfelülete, a légellenállása is nagyobb, az alaktényezője sokkal rosszabb, mint az S-Crossé. És a gumija négyévszakos szemben a Suzuki alacsonyabb gördülési ellenállású nyárijával. Tesztkörünkön a számadatok sugallta differencia is több mint megduplázódott, s ami ebben egyértelműen közrejátszott, hogy 130 km/órás autópályázást is beiktattunk. Amikor is ugyan a Suzuki sem épp étvágytalan, de a Dacia kimondottan torkos. Városba viszont az összevetésnél nem merészkedtünk, a dugókat direkt kerültük, ahogy Kőrös András fogalmazott, vidéki fogyasztási eredményeket kaptunk. A Duster esetében 7,4, az S-Crossnál 5,55 literest. Utóbbi érdekes, de gyakorlatilag pont annyi, amennyit a gyár ígér. Ennek örültünk, a Dacia falánkságának kevésbé.
Lassíts! Persze azt is megállapítottuk, hogy 100-110-es tempónál mindkét modell akár 2-3 literrel kevebbel is elvan, mint a megengedett sebesség „hajszolásakor”. És igazából sem a Duster, sem az S-Cross nem szeret 130-cal menni (hatodikban percenkénti 2800-at, illetve ötödikben 3300-at forogva). Az ő kedvenc utazójuk a 100-110 (és Andrásé is). Fülre a Dacia kicsit zajosabb, a műszer szerint 130-nál egyforma hangosak. És egyformán szélérzékenyek. A jóval nyomatékosabb és lelkesebb turbómotorral a 125 lóerős és 205 Nm nyomatékú Duster minden helyzetben fickósabbnak érződik – igazából alacsony fordulaton is jól veszi a gázt, de úgy 2500-tól van elemében. A 120 lóerős és 156 Nm nyomatékú S-Cross szívómotorját pörgetni kell, hogy szedje a lábát, s ha padlóig tapossuk a jobb oldali pedált, 4000-től fölfelé a Suzuki is kellemesen megy.
A vezetéstechnikai tanfolyamokon nem csak azt lehet megtanulni, mikor hogyan viselkedik az autó akár csúszós burkolaton, s mikor mire készüljön fel a sofőr, de azt is, hogyan, milyen stílusban érdemes vezetni a lehető legalacsonyabb fogyasztást szem előtt tartva. A tanpályás nyúzás után, ahol András mindkét kocsival vészfékezett, szlalomozott, gyűrte a menetstabilizálókat, a gumikat, kereste a határokat, provokált, nézte a manőverezhetőséget, a stabilitást, kb. mindent, nos ezt követően indultunk egy-egy ECO túrára, ami úgy festett, hogy a Hungaroring melletti Ecclestone-on toltunk két kört, majd sztrádáztunk Budapest széléig és vissza. Felváltva vezettünk épp száraz, langymeleg, enyhén szeles időben, felhúzott ablakokkal, csomagok és klíma nélkül. András az évek rutinjával direkt figyelve a takarékos vezetésre, én meg úgy, ahogy szoktam.
Váltó, fék, futómű. Mindkét váltó egész pontos, hogy a régi-régi váltógombbal egyeseket megmosolyogtató Suzukié csak 5 fokozatú (az ötödiket már 50-nél elbírja), a fogyasztásmérés alapján nem szabad, hogy zavaró tényező legyen. Miként az sem, hogy a Dacia hátul dobfékes – erről úgy vélekedik a vezetéstechnikai szakember, hogy normál használat során átlagember nem is veszi észre… És ha fékútban jelentős különbséget hozna, úgyis kötelezővé tennék a tárcsaféket. A kuplung mindkét autóban könnyű volt, a hasonlóan egyszerű szerkezetű futóműveket itt is, ott is kellemesnek találtuk nem vészes billegéssel vagy dőléssel – a magasabb Duster természetesen valamivel jobban dőlt, és meleg száraz aszfalton a négyévszakos abroncsokkal inkább kúszott-mászott, mint az S-Cross. A körpályán jött ki olyan különbség, hogy míg a Suzuki óra szerinti 50-nel stabilan, csekély gumicsikorgással haladt, s csak 55 km/óránál tolta az orrát, addig a Dacia csak 45-ig ragaszkodott a nyomvonalhoz, s 50-nél akart „kiszaladni”.
Na, és akkor melyik a jobb? A Suzukit találtuk jobb autónak, de a Daciát sem marasztaltuk el. Csak a magas fogyasztása miatt. Szerintem azért így is ez az 1.2 TCe motoros Duster a legszimpatikusabb, hiszen a dízel drágább, s tapasztalataim szerint nem eszik sokkal kevesebbet, az 1.6-os szívó meg aztán tényleg tud zabálni. LPG-vel is csupán annak érdemes vennie, aki majd kiautózza a felárat. Ahogy racionális döntéssel a Daciával szemben a Suzukit is csak az, aki majd kiautózza a – busás – felárat, mert a modernebb, minőségibb S-Cross nem kicsit drágább a kategória legolcsóbbikánál, a robusztus, nem épített utakon is vígan elboldoguló Dusternél.
Még egyszer, utoljára: lassíts! Más kérdés, hogy a vevőknél - a vételáron túl - a forma is felettébb fontos – ezen mi nagyjából átléptünk, bár azért én, akinek a Duster jobban tetszik, kiszedtem Andrásból, hogy neki inkább az S-Cross jön be. Törésteszt-eredmény? A Suzuki egyértelműen biztonságosabb. Az S-Cross tavaly csillagos 5-öst érdemelt, a Duster még széria menetstabilizáló és egyebek nélkül 2011-ben hármast kapott. De zárásképp fordítsunk egyet a történeten, s fogjuk fel úgy, hogy a baltával faragott Dacia hatványozottan sebességfüggő fogyasztása direkt nevelő célzatú... Autózz lassabban, s akkor nem elég, hogy kevesebbet is eszik az autód, a leggyakoribb baleseti okot is kipipálod, ami a gyorshajtás. És még a bírságoktól sem kell tartanod, a radarokat sem kell figyelned, a rendőrök felmenőit sem kell szapulnod.
A lényeg, hogy téged egyáltalán nem zavarnak meg a tények. Értékes válasz, érettségizni majd ne menj be ilyennel, mert elzavarnak! Üdv!
Köszönjük kempelen „leülhetsz elégtelen”.
Én nem vagyok statisztikus. Ahogy olvasom, te sem. Kár megmagyaráznod, egyrészt nem pontos, amit írtál, másrészt viszont nincs jelentősége.
Nyilván kell számolni akár évi 250-300e szervizköltséggel, de ez 5-8-10 év alatt adja ki egy használt 220 cdi és az új S-Cross v. Duster közti vételi árkülönbséget. Merciből még nemigen volt, aki átszállt volna másba. (De nem akarok senki ellen beszélni, csak az erdeti ML-es hozzászólásra rezonáltam) 🙂
Papíron 16.000-et megy, de ebből vedd le a céges autók futását meg a ksh kerekítési szokásait, s akkor kb: megkapod az átlagot. Ez olyan mint az átlagkereset mikor mondja a rádió hogy 230 ezer Ft, de ha szétnézel a környezetedben akkor látod hogy ez köszönő viszonyban sincs a valósággal! De ha 16 ezerrel számolsz, akkor is 15 évig van egy jó kis fogyasztású rugalmas autód!
Az átlag magyar is többet megy 10.000 km-nél évente.
No ez franko! Köszönöm. Kollegäm kapott egy ilyen berautot No-ban. Igaz volt benne 4e km. Küldte neki pälyän, ahol lehetett, 200-t vitte, 8,5l volt a fogyasztäs, ami eleg jo, ha azt vesszük, hogy ez tenyleg a digitälis üzemmodot takarja. Nem lehet rossz verda, a mindennapi igenyeknek böven megfelelhet. sose ertettem, miert kell egy olyan doglot fikäzni, amiröl nincs is tapasztalat. Sajnos itt sokan büfizgetnek mindenfele infok nelkül. Värom a tesztett. Meg egyszer köszi!
Mindenben jobb ezt vitatni sem lehet, de mivel prémium ezért az a szervizelése/fenntartása is jóval drágább. Az átlag számára ez pedig nagyon fontos!
Az árkülönbség kapcsán pedig a Dacia 1.6 benzint nézd a suzukival szemben. Ez a verzió 400.000 Ft-al olcsóbb mint a Tce, és hogy a te gondolkodásoddal fogalmazzak tartós megbízható kipróbált kvázi már bizonyított motor esetében a suzukival szemben már 7-800.000 Ft a különbség….:-) De hogy szinté a te logikádat kövessem, vegyél román autót mivel élnek ott magyarok is, akik így részesülnek az anyaországiak támogatásából…:-) Lol.
Egy E-klasse 7 évesen 2.6m körül kijön. Összehasonlíthatatlan autó a tesztben szereplőkkel. Mondom ezt az egyik a tesztben említett gyár mérnökeként. 🙂
Szerintem inkább ne csináljunk nemzeti/faji kérdést a tesztből. A suzi úgy magyar kábé ahogy a Kecskeméti merci magyar, vagy ahogy a dákó román, vagyis inkább sehogy!
Azt hogy mennyire lesz tartós azt még nem lehet megmondani -ahogy az időjárást se-, majd 4-5 év múlva esetleg! Az hogy többet fogyaszt az meg mint mondtam azért van, mivel nyomatékban tudja egy 2.0-s szívó benzinesét. Tehát a két motor nem egy kategória!!!
A nagyobb hasmagasság a mindennapokban előny, mivel magasabban ülsz, könnyebb a ki-be szállás és jobban belátod a forgalmat. A listaárból mindenhol lehet alkudni, még a Dacianál is. Ha nem megy akkor az szimplán amatörizmus. Én mikor a renaultot vettem, szinté nbelefutottam ebbe az első kereskedésbe….Aztán végigjártam személyesen 10-et, s a kinyomtatott árajánlotakokkal visszamentem az első Debreceni kereskedésbe, s terítettem a lapjaimat! 🙂 Rögtön lett kedvezmény bőven, a legolcsóbb reanult60-ára alá bement még Kalidy 5000 Ft-al és egy ajándék gumiszőnyeg szettel. A tanulság az volt hogy az első ajánlat, és az utolsó között 210.000 Ft különbség volt. Ha ebből le veszem az 1 tank üzemanyagot amit elhasználtam, még akkor is jó voltam!
A javaslatodat továbbítani fogom a cimbimnek, majd meglátjuk hogy az időbeosztásukba belefér.e -területi képviselő a srác-? Amit elmondott viszont, az az hogy csendes a motor és rendkívül rugalmas. Már 2000 fordulattól lehet felváltani, s eközben takarékos is. A start/stop rendszer is szinte észrevétlenül teszi a dolgát, s átlagban úgy 6-8 deci naftát takarít meg neki 100 km-en. Mivel ő országúton és pályán hajtja, így simán elhiszem neki hogy 5-6 literes a vegyes fogyasztása. A szervizigény kapcsán pedig azt mondta, hogy csak a kötelezőt kapta.
De ha igaz a Ford kijelentése hogy 240.000 km-re tervezi a motort, az is baráti. Gondoljatok csak bele hogy egy új autónál egy átlag magyarnak (aki 10.000 km-t megy egy évben) 24 évig szolgál majd. Az azért nem rossz!
Érdekes egyébként ez az 1.2 TCE, mert a Megane ezzel 8.8-at gyorsul és nagyátlagban 6 alatt elvan vele. Mondjuk itt gondolom, más a vezérlőelektronika, vagy ki tudja. Nagyon jó motornak ismertem meg.
gz: Valami alapján mégiscsak össze kell hasonlítani. És mivel nethuszár vagyok, így nem marad más mint a listaár(most ne menjünk bele, hogy találtam volna akciós árat is) Ha a Suzukinak ez a marketingpolitikája, akkor vállalja hogy drágának fogják beállítani a termékét.
Ezt a Focust egy teszt erejeig nem lehetne lätni pl eme weboldalon? Engem es sok mäst is erdekelne, milyenek ezek az 1.0 Focusok.
Én is inkább az 1.6-os Dustert néztem volna meg az 1.6-os SX4 ellen..
Suzuki SX4 S-cross 1.6 Start (GA) 4,49M
Dacia Duster 1.6 Cool 3,15M
És a Daciat lehet kérni gyári gázzal 300e felárért.. Nekem mondjuk egyik se kéne, de ha már a dacia vagy a suzuki modellpalettájáról kell választani, akkor egy gyári gázos Sanderot választanék 🙂
És mégis mit??? Lol:-) Az egyik barátom cégautóként használ egy focust az 1.0 ecoboost motorral 2 éve hibátlanul. A mérő óra már túl van a 200.000 km-n, s lám semmi baja, pedig a Ford turbósa csak 3 hengeres, míg a Renaulté 4 hengeres. Emlékszem rá hogy régen amikor bevezették a 16 szelepes benzinmotorokat, akkor is mindenki a 8 szelepesekért vinnyogott. Mondták hogy nem lesz élettartalma és szétpörgeti magát. Ahhoz képest elég jól teljesítenek…
Én meg azt nem tudom hogy „ki az a marha” aki használtan vesz farokhosszabbító/villantó autót!?! Nyugodtan megnézheted 10 év múlva is, mivel az a technika amire épül, már van annyi idős.
Csak vegyél „vinnyogó” 1,2-es turbót majd megtudod!!
nem tudom ki az a marha aki egy ilyen autót 1,2-es turbó motorral vesz. Meg pláne Daciát!! De őszinte leszek jól néz ki a román csoda mindenképp jobban mind a suzi. Pedig én Suzi párti vagyok. szerintem össze sem lehetne hasonlítani egy Suzukit Dáciával , majd tíz év múlva. De tudjátok mit? Inkább veszek ezért a 4 milláért Mercedes ML autót az valahogy jobb nem még használtan is??!
„túlságosan zavaróvá vált volna suzuki árelőnye.” JAVÍTVA a Dacia árelőnye!
A suzi személyautósabb ez tény, viszont a Dacia a magasabb építés miatt jobban használható a mindennapokban. Arról meg már nem is beszélve hogy a 2 motort nem lehet egy lapon említeni. A Tce blokk teljesítmény -nyomaték/rugalmasság/stb…- megfelel egy 2.0 literes szívó benzinesének. Így nézve viszont már a Dacia felé billen a mérleg nyelve. Ez a teszt úgy lett volna hiteles, hogyha a szívó 1.6-os dakót hasonlítják össze a suzival. Persze akkor már túlságosan zavaróvá vált volna suzuki árelőnye.Szóval számomra egyértelműen a Dacia teszt győztese, s nem csak az ára miatt.
néhány kiegészítést azért tennék: spritmonitor szerint a szívó 1.6 duster kevesebbet fogyaszt, mint a turbós…
árak: gl+ scross az 4.2M körül van akciós áron.
Ehhez képest a turbós 1.2 duster 3.85M vagy 4.15M, amiből nem nagyon van már „akciózás”.
Azaz az olcsóbb, gyengébben felszerelt dusternek is csupán 350 000 a tényleges árelőnye. Ehhez képest is 40 000 km alatt behozza az árát a suszuki az említett 2 lieteres fogyasztáskülönbséggel. Ennyit a duster olcsóságáról.
Ettől függetelenül a Duster is egy jó autó, aki sokat jár rossz úton, kiépítetlen úton, annak a duster verhetetlen, az s-cross inkább személyautós, jobb minőségű aszfaltra inkább azt.