Melyik a jobb? Családi kombik dízelmotorral
Összevetés: Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC, Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi, SEAT Leon ST 1.6 TDI CR
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Friss hús a Honda Civic Tourer és a SEAT Leon ST is, régi-új motoros a Renault Mégane Grandtour. Dízelként vetettük össze a három kombit.
Miközben számtalan újfajta karosszériaforma jelenik meg, s nagy ütemben crossoveresedik a piac, ezalatt az alsó-középkategóriában a gyártók eddig nem látott méretű kombikat is kínálnak a praktikumot előtérbe helyező családokat és még inkább a flottabeszerzéseket célozva. Emellett divat, illetve a magas futásteljesítményhez megfelelő autót kereső cégek költségszempontjából pláne elsőbbséget élvez a dízel, így hát közel azonos motorizáltságú kompakt kombikat mérkőztettünk – nem is három, de öt legyet ütve egy csapásra.
Ötöt, mert a tavaly bemutatott SEAT Leon ST szinte ugyanaz, mint a korábban már összemért Skoda Octavia Combi/Volkswagen Golf Variant páros. A spanyol-német újdonságnál is frissebb húsként az angol-japán Honda Civic Tourer, harmadik szereplőként, s a szegmens legöregebb modelljeként meg a francia Renault Mégane Grandtour pályázott a négy tesztelő kegyeire. Bizony, négyen is végigpróbáltuk az egyformán 1.6-os dízelmotorral szerelt kocsikat – szerkesztőségünk tagjain kívül Kőrös András vezetéstechnikai oktató, nem mellesleg négy gyermek apukája is meghajtotta a kombikat.
Katona Mátyás főszerkesztőnk és Hollósy Balázs kolléga véleménye egy-egy keretes írásból is leszűrhető. Külön teszt a SEAT-ról itt, a Hondáról itt, a Renault-ról itt olvasható. Az autókat folyamatos sofőrcserével fogyasztásmérő körön, továbbá a Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum tanpályáin is vallattuk.
Külső-belső méretek
A forma ízlés kérdése, a videóban is épp csak érintjük (négyből hármunknál a Leon ST a befutó), ugorjunk a méretekre. Nem meglepő mód a kül-, s voltaképp a belméretekben sincs nagy differencia. A Honda minimálisan keskenyebb a többieknél, míg a SEAT a legszélesebb-leglaposabb, s így a „legsportosabb” érzetet keltő. A Honda és a Renault tengelytávolsága közti 10 centis differencia már egész jelentős, ugyanakkor ez nincs akkora hű, de nagy gyakorlati előnnyel előbbinél a csomag-, utóbbinál az utastérre. Igaz, pillanatnyilag a Civic Toureré a nem egy középkategóriás autót lepipáló kompakt osztály papíron legterebélyesebb hátsója, azonban a 624 literes befogadóképesség „csak” úgy jött össze, hogy van egy jókora üreg a padló alatt. Lehet hasznos, de próbánk alapján állítjuk, hogy a Mégane Grandtour relatíve pöttöm, 491 literes raktere is korrekt. A Leoné középutas.
Külső méretek
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC | Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi | SEAT Leon 1.6 TDI CR | |
Hosszúság [mm] | 4535 | 4559 | 4535 |
Szélesség [mm] | 1770 | 1804 | 1816 |
Magasság [mm] | 1480 | 1507 | 1454 |
Tengelytáv [mm] | 2595 | 2703 | 2636 |
Csomagtér [l] | 624-1668 | 491-1567 | 587-1470 |
A legalacsonyabb rakodóperemért járó első díjon a Honda és a Renault osztozik. A Renault műanyag peremvédője szimpatikusabb a többiek krómozottjánál. A SEAT-ot a viszonylag lapos építése és sportos kasztnija a bővítés után hozza hátrányba, tetőig pakoláskor 200 literrel marad el a Hondától. Ami az utasterek helykínálatát illeti, nincs szignifikáns különbség, hangyányival a SEAT a legtágasabb. Elöl a Renault adja a legbőségesebb állíthatósági tartományt, hátul egyformának mondható, amit nyújtanak.
Belső méretek
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC | Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi | SEAT Leon 1.6 TDI CR | |
Belső szélesség elöl [mm] | 1440 | 1470 | 1480 |
Belső szélesség hátul [mm] | 1450 | 1440 | 1470 |
Belmagasság elöl [mm] | 930-990 | 880-990 | 920-1010 |
Belmagasság hátul [mm] | 950 | 940 | 950 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] | 250 | 230 | 250 |
Ülőlap hossza elöl [mm] | 530 | 490 | 510 |
Ülőlap hossza hátul [mm] | 470 | 480 | 490 |
Csomagtér maximális szélessége [mm] | 1450 | 1340 | 1260 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] | 1050 | 1100 | 1000 |
Csomagtér magassága [mm] | nincs adat | 510-760 | 550-760 |
Csomagtér hossza [mm] | 790 | 910 | 1000 |
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] | 1830 | 1750 | 1750 |
Raktérnyílás szélessége [mm] | 1080 | 1060 | 1080 |
Raktérnyílás magassága [mm] | 790 | 830 | 800 |
Rakodóperem magassága [mm] | 560 | 560 | 640 |
Praktikum, kényelem, ötletek
Hátul mindhárom kombi csak jóindulattal háromszemélyes, középen nincs felnőtt, ki hosszabb távokon szívesen utazna. A ki/beszállási komfort vesztese a Honda azzal, hogy a vezetőülés legalsó pozíciójában is magasra emelt, az A-oszlop riasztóan közel van, s bizony az első alkalmak során nem nehéz megfejelni. Hogy a bal egy alatt figyel az üzemanyagtank, ilyen szempontból nem mentség, abban bezzeg segíti a Civicet, hogy a legegyszerűbben legyenek síkba hajthatóak a hátsó ülések. Mindhárom kombink majdnem síkpadlós bővíthetőséggel kecsegtet, de míg a Hondában és a SEAT-ban egy mozdulat és egy pillanat műve az egész (a Civicben a hátsó ülőlap támlára hajtásával például egy kisebb hűtő is elfér állva az első ülés mögött), a Renault-ban előbb ki kell hajtani az ülőlapot, s csak eztán dönthető síkba a támla. A Renault-ban és a SEAT-ban az anyósülés támlája is elfektethető, hogy több mint 2,5 méter hosszú tárgyakat is bepakolhassunk, a Mégane-nál ekkor a tökélyhez ki kell szerelni a hátsó ülések lapját – nem túl bonyolult feladat.
Katona Mátyás: kompakt dízel kombik – melyik kéne?
Már a cím is visszás. Kompakt kombik, amelyek egytől egyig túlnyúlnak a 4,5 méteren. Szubjektív, egyéni szempont, hogy a múlt évezredből való garázsomba egyik sem fér be. Ráadásul ezek mind igazából négyszemélyes autók, középső helyük mind korlátozott. Családi használatra ezért én kompromisszumosnak tartom őket. Ennek ellenére persze népszerűek, számos – leginkább céges kuncsaft – választja őket. Szerencsés, aki dízelmotorral teheti.
Földhözragadt emberként én az autóválasztást is az árlisták vizsgálatával kezdem, a nálunk járt Renault Mégane 1.6 dCi F1-technikás, a trió legerősebb és legnyomatékosabb, így a legjobb menetdinamikát adó motorjával és leggazdagabb felszereltségével is a trió legolcsóbbja. Egyedül ebben van kulcs nélküli nyitás és indítás, és hiába ez a legkorosabb modell, formája jól tartja magát, utastere egészen gusztusos. Azon pedig nem kell fennakadni, hogy csomagtere „csak” 491 literes, így is óriási. Az üléshajtáskor azért meglátszik, hogy ez egy olcsó autó, a láthatatlan helyeken nincs masszív anyagminőség. Üléshajtásban egyértelműen a Honda a nyerő, de a SEAT sem rossz, utóbbi ráadásul nyerte az isofixes gyerekülés-behelyezési versenyt, ott ugyanis külön műanyagházakban, jól elérhető helyen kínálkoznak a csatlakozók, nem pedig a támla és az ülőlap tövében, nehezen elérhetően.
A SEAT javára írható még, hogy a legközvetlenebb kormányt adja, de alapváltozatával az 1.6 TDI csak 5 fokozatú váltót kínál és stop-start sincs benne, uszkve félmillióért viszont DSG és stop-start vagy összkerékhajtás és 6 sebességes automata is járhatna hozzá. Utóbbiakkal nyerő lehetne, a próbált, a 6 sebességeseknél nagyobb áttétellépcsőket adó váltóval és a trióból legkevésbé kulturált járású motorjával azonban nálam az utolsó helyen áll a Leon ST.
A teszt előtt még adtam volna esélyt a Hondának, hiszen papíron az ötajtós tesztautóban rekordalacsonyan fogyasztó 1.6-os dízellel elvileg az a trió legtakarékosabbja. Tesztkörünkön azonban (váltott sofőrök, tehát azonos esélyek mellett) 4,9 literes átlagával az volt a legtorkosabb, a Mégane pedig a legtakarékosabb. Tény, hogy sok részletben a Honda a nyerő. Futóműve a változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítókkal egyszerre stabil és kényelmes, magasra emelt ülése - szerintem - a legkényelmesebb, csomagtere a legnagyobb, hátsó sora is a legügyesebb, ellenben agyonbonyolított, szinte átláthatatlan fedélzeti menürendszere a hármas legrosszabbja.
A Mégane pedig kényelmes futóműve, komfortos utastere mellett nem csak árával, menetdinamikájával, fogyasztásával és szolgáltatás-arzenáljával is a trió legjobbja. Ráadásul úgy, hogy tesztünkön csúcsverziójával járt, és van belőle szintén remek 1.5 dCi is olcsóbban, akár EDC – kettős kuplungos automata – váltóval, akár szerényebb felszereltséggel még olcsóbban. A három kombiból így egyértelműen a Renault-ét választanám, már csak azért is, mert ahhoz jár a leghosszabb garancia.
Már a cím is visszás. Kompakt kombik, amelyek egytől egyig túlnyúlnak a 4,5 méteren. Szubjektív, egyéni szempont, hogy a múlt évezredből való garázsomba egyik sem fér be. Ráadásul ezek mind igazából négyszemélyes autók, középső helyük mind korlátozott. Családi használatra ezért én kompromisszumosnak tartom őket. Ennek ellenére persze népszerűek, számos – leginkább céges kuncsaft – választja őket. Szerencsés, aki dízelmotorral teheti.
Földhözragadt emberként én az autóválasztást is az árlisták vizsgálatával kezdem, a nálunk járt Renault Mégane 1.6 dCi F1-technikás, a trió legerősebb és legnyomatékosabb, így a legjobb menetdinamikát adó motorjával és leggazdagabb felszereltségével is a trió legolcsóbbja. Egyedül ebben van kulcs nélküli nyitás és indítás, és hiába ez a legkorosabb modell, formája jól tartja magát, utastere egészen gusztusos. Azon pedig nem kell fennakadni, hogy csomagtere „csak” 491 literes, így is óriási. Az üléshajtáskor azért meglátszik, hogy ez egy olcsó autó, a láthatatlan helyeken nincs masszív anyagminőség. Üléshajtásban egyértelműen a Honda a nyerő, de a SEAT sem rossz, utóbbi ráadásul nyerte az isofixes gyerekülés-behelyezési versenyt, ott ugyanis külön műanyagházakban, jól elérhető helyen kínálkoznak a csatlakozók, nem pedig a támla és az ülőlap tövében, nehezen elérhetően.
A SEAT javára írható még, hogy a legközvetlenebb kormányt adja, de alapváltozatával az 1.6 TDI csak 5 fokozatú váltót kínál és stop-start sincs benne, uszkve félmillióért viszont DSG és stop-start vagy összkerékhajtás és 6 sebességes automata is járhatna hozzá. Utóbbiakkal nyerő lehetne, a próbált, a 6 sebességeseknél nagyobb áttétellépcsőket adó váltóval és a trióból legkevésbé kulturált járású motorjával azonban nálam az utolsó helyen áll a Leon ST.
A teszt előtt még adtam volna esélyt a Hondának, hiszen papíron az ötajtós tesztautóban rekordalacsonyan fogyasztó 1.6-os dízellel elvileg az a trió legtakarékosabbja. Tesztkörünkön azonban (váltott sofőrök, tehát azonos esélyek mellett) 4,9 literes átlagával az volt a legtorkosabb, a Mégane pedig a legtakarékosabb. Tény, hogy sok részletben a Honda a nyerő. Futóműve a változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítókkal egyszerre stabil és kényelmes, magasra emelt ülése - szerintem - a legkényelmesebb, csomagtere a legnagyobb, hátsó sora is a legügyesebb, ellenben agyonbonyolított, szinte átláthatatlan fedélzeti menürendszere a hármas legrosszabbja.
A Mégane pedig kényelmes futóműve, komfortos utastere mellett nem csak árával, menetdinamikájával, fogyasztásával és szolgáltatás-arzenáljával is a trió legjobbja. Ráadásul úgy, hogy tesztünkön csúcsverziójával járt, és van belőle szintén remek 1.5 dCi is olcsóbban, akár EDC – kettős kuplungos automata – váltóval, akár szerényebb felszereltséggel még olcsóbban. A három kombiból így egyértelműen a Renault-ét választanám, már csak azért is, mert ahhoz jár a leghosszabb garancia.
A ki/beszállást (és az indítást) egyedül a Renault teszi extra kényelmessé kulcs nélküli nyitással. Ellenben nincs hátsó könyöklő, de légbefúvó se. Hátsó légbefúvót a Honda sem ad, sőt, vezetőoldali deréktámaszt, utasoldali ülésmagasság-állítást sem. Elöl a Leon ST könyöklője az etalon azzal, hogy vízszintesen és függőlegesen is állítható. A Civic fix könyöktámaszával nincs gond, mert optimális az elhelyezése, a Mégane-ét viszont túl alacsonyra tették – nem mindenkinek kényelmes így. A Honda azért érdemel egy kis fekete pontot, mert kormánya nem állítható kellően széles tartományban. A Renault pedig a kalaptartó nem túl precíz megvezetése és amiatt is, hogy ezt a rolót használaton kívül nem lehet dedikált helyre dugni. Csomagrögzítésileg egyiküket sem marasztaljuk el, 12 V-os csatlakozó is van mindenütt. Tárolórekesz-fronton a Mégane Grandtour szőnyeg alatti mélyedése a plusz, a Leon ST-nél meg – szintén elöl – az ülések alatt találni egy-egy extra fiókot. Pohártartókat, elég nagy kesztyűtartót, jól használható ajtózsebet mindegyik ad. A legigényesebb, ha úgy tetszik, legpuhább belső a Hondáé, a Renault-ban legfeljebb közepes a minőségérzet. A SEAT első biztonsági öve magasságában nem állítható. Isofixes gyereküléseket a Leonba szerelni a legkényelmesebb. És még kényelem: az ülések formázottsága, tartása a SEAT-ban tetszett leginkább.
Felszereltség, spéci extrák
Ha 1.6 dCi motoros Mégane-ra vágynánk, a legmagasabb Dynamique felszereltségi szintet muszáj választanunk. A Civic és a Leon esetében nagyobb a mozgástér. Az alapvető dolgok sehol nem hiányoznak (menetstabilizáló, 6-7 légzsák, klíma, miegyéb). A Renault egyszerre a leggazdagabb és a legszegényebb, hiszen olyasmiket is kínál, mint kulcs nélküli nyitás vagy elektromos rögzítőfék, de legkorosabb modellként a modern sofőrsegédekkel hadilábon áll, csak sávelhagyásra figyelmeztetés és automata fényszóró-vezérlés rendelhető hozzá. A Honda - persze opciós - ADAS Komplex Biztonsági Rendszere pluszban városi koccanásgátlót, az ütközés erejét mérséklő rendszert, ráfutásos ütközésre figyelmeztetést, táblafelismerést, holttérfigyelést, kitolatást is segítő hátsó kamerát, adaptív tempomatot is tartalmaz. A tolatókamera kivételével a SEAT is tudja ezeket, illetve panorámatetőt, vezetőiprofil-választást, hangaktuátort, DSG automatizált váltót, összkerékhajtást is látni az extralistán. Full LED-es es lámpát is. 110 kW-os teljesítmény fölött multilink a hátsó felfüggesztés, alatta – ahogy a Hondánál és a Renault-nál – olcsóbb-egyszerűbb csatolt lengőkaros a futómű.
Hollósy Balázs: a három közül miért a Leon?
Mert szeretem az egyszerűséget. De ne szaladjunk előre ennyire. A három autó közül a Honda volt nálam a legtovább, annak előnyeit a tesztben leírtam. Most csak annyit tennék még hozzá, hogy én nem lehetek a célcsoportja a Civicnek. Mert bár nem látom csúnyának, meg tudom szokni a mai mezőnyben talán még furábbnak ható műszerfalát és értékelem precízre tervezett részleteit, de az egész kép nekem valahogy nem áll össze. Külön-külön remek alkatrészek egy olyan főzetben, amit nap, mint nap nem kortyolnék, minden finomsága ellenére sem. Erre rátesz még az ára, ami kevésbé faragható, mint más márkáké.
De ez a konkrét bordómetál Mégane Grandtour is sok lenne nekem. Árával, tudásával a Renault lenne a tesztgyőztes, de a konkrét konfigurációt elhibázottnak tartom. A 130 lóerős motor meg a 17-es kerék is felesleges. Sokkal jobb lenne 16-ossal és a gyengébb, de bőven elegendő 1.5-ös dCi-vel. Mert akkor még „olcsóbb” lenne, és 5,5 millióért könnyebben el tudnám nézni azokat az apró hibáit, amik az én fejemből az összeszedetlenség érzetét hozzák elő. Hogy rossz autó-e? Dehogyis, csak nekem ma már nem tetszik ebben az újautó-mezőnyben. Ettől függetlenül használtként, cégautóként, és ha tetszik, akkor bármilyen konstrukcióban merném ajánlani, mert praktikus, biztonságos és takarékos.
Bezzeg a Leon, az már nekem való. Fekete beltere persze szürke, de összerakottságával elültette bennem azt a gondolatot, ami alapján vásárlóként hajlandó lennék drága extráiért fizetni. A LED-lámpák jól néznek ki, és még a kedvenc, Pest megyei sötét kanyaromból is előidézik Párizs fényeit. Itt persze vége is a durranásnak. A Leoné talán a legfaragatlanabb hajtáslánc a TDI CR randa orgánumával, a hosszúra áttételezett, de csak ötfokozatú váltó nagy ejtésével, ami ma már szokatlan. Aztán ott a mélyen ülő antik műszerfal, de hát valahol meg kellett fogni a költségeket. Mint az ős-VW kapcsolók, amik sokakat zavarnak, de nekem a napi rutin részeként elfogadhatóbbak, mint például a Renault mindenre figyelmeztető csilingelése. Nekem ezért a Leon a befutó a három autó közül.
Ha nem is teljesen, de nappali menetfényével trendin LED-es lámpás a Honda és a Renault is. A Civic Tourer különlegessége az állítható hátsó lengéscsillapítás (Comforttól Normal módon át Dynamicig) – mondjuk különbséget csak alig észleltünk a beállítások között. A SEAT-féle XDS elektronikus differenciálzár is csöppet parasztvakítás – jól hangzik, de sokat nem dob a kanyartulajdonságokon. Inkább értékeltük a Honda és a SEAT visszagurulás-gátlós ESP-jét. A tesztautók mind 17 colos könnyűfém kerékre húzott abroncsokon gurultak a Renault-nál 205-ös, a másik kettőnél 225-ös szélességgel. Még tán itt érdemes megjegyezni, hogy motorválasztékban a SEAT a nyerő, második a Renault, harmadik a Honda. Ha azt nézzük, hogy mennyi hajtásláncból válogathat a vevőjelölt. Stop-startos alapból a Civic és a Mégane, opciósan lehet az a Leon. Törésteszt-eredmény? Konkrétan a kombikat nem vallatta az Euro NCAP, de ferdehátú donorjaik kivétel nélkül jelesre vizsgáztak. Általános garancia? Időben élen a Renault 5 évvel (és alapból 100 ezer km-rel), megtehető útban a SEAT-nál a fór az akár 200 ezer km-rel (és 4 évvel), a Honda 3 év/100 ezer km-t ad.
Motor, váltó, kormány, futómű, fogyasztás
A Leoné a legkevésbé teljesítményorientált hajtáslánc (emellett van másféle is), a 90 lóerősen szintén kérhető 1.6 TDI CR dízelmotort 105 lóerősen vezettük. A váltó a VW-csoportos alapdízeleknél „csak” 5 fokozatú. A Honda új kisdízele 120, a Renault 1.6 dCi-je 130 lovas egyaránt 6 sebességes váltóval. Egyikhez sem párosítható valamiféle automata szemben a SEAT drága, de szuper DSG-opciójával. Melyik megy a legjobban? A Renault. Adatok a táblázatban. Ugyanakkor érzésre a legjobb vezetni a SEAT-ot, mert masszívabb, „autóbb” a többinél. A spanyol Golfé a legközvetlenebb kormány és a legélvezetesebb futómű-hangolás, váltója „súlyos”, pontos, tévedhetetlen. Igaz, közepes gázig lomhább a vetélytársaknál, rá kell érezni a vezetésére. A Civic Tourer és pláne a Mégane Grandtour izomból tol, a pincéből, s orgánumuk is megnyerőbb a SEAT-énál. A Renault kormányzása viszont kissé gumis. A Hondáé amolyan jó semmilyen. A legjobb váltó a Civicé, de a Mégane-é sem rossz. Viselkedésre jó elsőkerekesen mindhárom autó orrtolós, alulkormányzott, bolondbiztosra hangolt. Rugózási komfortra a Hondát találtuk a legkellemesebbnek. Vészhelyzetet imitálva a Renault volt a legnyersebb, a Honda a legfinomabb. Fékezhetőségben ugyanezt állapítottuk meg.
Műszaki alapadatok
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC | Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi | SEAT Leon 1.6 TDI CR | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1597 | 1598 | 1598 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/6 | kézi/5 |
Stop-start rendszer | széria | széria | opció |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 120 (4000) | 130 (4000) | 105 (3000-4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 300 (2000) | 320 (1750) | 250 (1750-2750) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,5 | 10,1 | 10,7 |
Végsebesség [km/h] | 195 | 200 | 191 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 3,8-3,9 | 4,0 | 4,1 |
Fogyasztás a tesztkörön - vegyes [l/100 km] | 4,9 | 4,3 | 4,4 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 99-103 | 104 | 108 |
Gumiméret a tesztautókon | 225/45 R17 | 205/50 R17 | 225/45 R17 |
Menetzaj 50/90/130 km/óránál [dB(A)] | 61/64/67 | 59/63/67 | 57/62/66 |
Saját tömeg [kg] | 1337 | 1320 | 1326 |
Kuplungolni egyikben sem fárasztóan nehéz, a pedálrendre sehol nem panaszkodtunk, a váltó itt is, ott is kézre esik. Ha bárkinek számít: a Renault kormánya nem bőrrel, hanem műbőrrel burkolt. A fogyasztás bizonyára többeket érdekel: gyárilag a Honda mondta a legnagyobbat (pontosabban a legkisebbet), tesztkörünk aztán meglepetéssel zárult, mert az ötajtós Civicben szenzációsan takarékos 1.6 i-DTEC lett most a legtorkosabb a maga 4,9 l/100 km-es étvágyával. A legspórolósabb 4,3-mal a hosszabb távon is ugyanennyit kérő Mégane volt, de a SEAT 4,4-es (és a teszthét után 4,1-es) átlaga is bizonyítja, hogy nagyon nem az a lényeg, hogy hány fokozatú a váltó. Különben méréseink szerint az autópályás menetzaj szempontjából sem hátrány a csupán 5 sebesség, vagy hát a – legstabilabb útfogású és egyenesfutású - Leon utastere a legjobban szigetelt…
Árak, érvek, ellenérvek
Amint az a kollégák különvéleményeiből is kiolvasható, s a videóban látható és hallható, a Hondát mind szerettük, ám egyikünk sem kedvelte meg annyira, hogy az élre tegye. Amivel kikapott, az az ára, a túl magas ülése, s hogy kaotikus a műszerfala és a menüje. Továbbá kilátni belőle azzal együtt sem ideális, hogy a hátsó üveg nem keresztgerendás, mint a ferdehátú változatnál. Apropó, kilátás-átláthatóság szempontjából a Renault nyert. És összességében is, mert sokkal olcsóbb a többieknél. Vannak hibái bőven, de nagyon nem, csak egy kicsit rosszabb és kevesebb, mint a Honda és a SEAT.
Listaárak
Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC | Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi | SEAT Leon 1.6 TDI CR | |
Alapár [Ft] | 6 514 000 | 5 890 000 | 6 240 690 |
Tesztautó ára [Ft] | 7 447 000 | 6 471 000 | 7 107 589 |
Normaár [Ft] | 6 919 000 | 5 890 000 | 6 531 00 |
Utóbbi a VW-konszern MQB-padlóján egy kiváló kocsi, mint a Golf és az Octavia is, viszont az ára magas, négyből három tesztelő pedig elmeszelte a 105 lóerő/5 fokozatú váltó kombót. Komorsága, kissé lehangoló középkonzolja is - negatívan - befolyásoló tényező. Nálam, aki a legtöbbet mentem a Leon ST-vel (és az ugyancsak 1.6 TDI motoros Golf Varianttal is), szóval nálam nem rúgna labdába sem a Civic Tourer, sem a Mégane Grandtour, hiába kellemes autók. És hiába olcsóbb a Renault – nagyjából azonos felszereltségnél a Hondánál egymillió, a SEAT-nál is bő 600 ezer forinttal. (A normaárakat kétzónás automata légkondicionáló, telefonkihangosító, USB-csatlakozó, stb., ilyesmi alapon alakítottuk.) Amiben mi egyetértettünk, s amivel nyilván az olvasó sem vitatkozik, hogy ezek a kompakt kombik újonnan mind fájóan sokba kerülnek. Magánszemélyeknek, magánvásárlóknak magyar fizetésből feltétlen. Flottában bérautóknak, céges (és részben magánjellegű) használatra persze kitűnőek, ahol fokozottan érvényes a minél jobbat, minél többet, de okosan és olcsón venni és kapni hozzáállás. És akkor a Renault-nál ott az 1.5 dCi, ami az 1.6-osnál alig gyengébb, de még takarékosabb, s amivel a Mégane még vonzóbb lehet nem csak a Civicnél vagy a Leonnál, hanem mindenki másnál is.
Az itt elhangzottakból ,én valószínű a Renaultot választanám .Mind ehhez még talán az olcsóbb javítási költségek is hozzá jönnek.Minden napos használatra szerintem a Renault a leg versenyképesebb.
Nézzük reálisan a kérdést. Akinek nem kell foglalkoznia a fenntartási kérdésekkel, az választhat ízlése/hangulata szerint.
De, ha valaki hosszú távra tervez a Honda a nyerő, mert bár a garanciális feltételei jelenleg a legrosszabbak a trióból, de aki saját pénzén vásárolja és tartja fent az autóját az nem is tapossa szét valószínűleg, így csak a mechanikai elemek tartósságát nézve a Seat zsákutca. Szerviztapasztalatok alapján az 1,6 crdi rossz konstrukció, meghibásodásokban „jeleskedik” és a legendás „nagyszervizek” hatására a legdrágább lesz. A Renault 1,6-os dizeljéről még nincsenek tartós tapasztalatok(ahogy a Hondáról sem, de a japánok motorjai legendásan megbízhatóak) viszont az 1,5 dci abszolút nem jeleskedik tartósság terén. Óvatos vezetéssel és maximum 10e km-es olajcsereperiódussal megnövelhető az élettartama, de ez minden motorra igaz.
Ebben a kategóriában egyértelműen a két koreai a nyerő választás! Az i30 és a C’eed is legendásan megbízható és igénytelen mechanikájú, jó üléspozíciójú, igényes anyagokból felépített és akár autómata váltóval és mindenféle sofőrsegéddel, kényelmi extrával felszerelhetó, hosszú garanciaidejű autók, modern motorokkal, láncos vezérművel.
A Honda a legjobb autó ezek közül, hiába tűnik a SeatVW a legmasszívabbnak, motorikusan a Renault a legjobb de a Honda tartósságra szervizigénytelenségre lenyomja ezt is hosszú távon (több százezer km-en), de a Seatot azt mindegyik biztos. Amúgy tetszetős de semmi több a Seat, de a Honda az nekem bejön, a Megane ráncfelvarrott meg már látszik hogy nem friss, hiába. Ha jól megnézem mindegyiket, a Seatból AudiVW-t látok, Audiból a korábbiakat is belelátom kb 2007-tól ez annyira a designhiányt mutatja hogy mindegyik márkájukat, a Honda az ékalakú formát erőlteti a 2005-ös űrcivic óta, nekem ez még bejön, a megane-ban meg a 2003-as-tól idáig ezt a formát erőltetik ami már unalmas.
Én egyébként akár az 1.5 dCi Megane-nal is tutira kibékülnék, mert próbáim alapján baromira megy és minden idők legjobb fogyasztását produkálta az Autopultnál, a maga 3.8-as értékével, téli gumikon, kombi verzióban. Nem mellékesen 4.89 mFt-ért el lehet hozni az 1.5 dCi-vel.
Azért kvartettként még hozzá tettem volna a Toyota Auris új kombiját. (Úgy is négy tesztelő volt) Nekem például nem fér a fejembe, hogy miért kell koporsóban utazva áradozni ??? Valami idióta kitalálta, hogy az európaiak kedvenc belső színe autókban a fekete…. Engem, meg vagy ezer ismerősömet nem kérdeztek…. Ez valami régi beidegződés kis hazánkban? A régi rendszerből átmentve? Akkor még csuda számba ment a nyugatról behozott „fostalicska” (Értsd: lestrapált olcsó szar, amit kint már akkor inkább szétszedtek volna megsemmisítésre, de rájöttek, hogy a nagyon „ácsingózó” „keleti” országoknak még el lehet passzolni)
Kempelen: Debrecenben rengeteg Laguna van. Ráadásul elég jó környéken lakom és itt is igen jelentős részesedése van nem csak a Lagunának, de a Renaultnak úgy általában. Szóval a kérdésedre a válasz: igen, még gyártják. És egyébként meglepő – bár nagyon szimpatikus – módon, egyre több Duster, Logan MCV is van itt az úgynevezett gazdag negyedben. Nyilván vannak prémiumok is dögivel, de meglepően sok a Renault-Nissan termék is.
Tetszett, korrekt volt, ez a Renault tényleg egy jó kocsi (a másik kettővel semmilyen tapasztalatom nincs még, nyilván azok sem lehetnek rosszak).
A számok nem ezt bizonyítják.
Lehet egyáltalán kapni még Lagunát, mert hogy alig látok….
Van belőlük bőven, nem mindenki elvakult…
A koreaiak 1,5-2 éves modellek, régebben külön már foglalkoztunk velük. Talán majd a vélhetően jövőre esedékes faceliftnél lesz alkalmunk egy újabb összehasonlításra már a ceed és az i30 kombikkal is, kivéve ugye a Cruze-t, ami akkor már nem lesz kapható nálunk.
Azért annyira sikeres modell a Lagunia. Ugye?
Tisztelt Kántor úr,a kategória „1,7-es”koreai dieseleit nem lehetne ezekkel versenyeztetni?köszönettel…
Astrát sajnos nem tudtunk melléjük szervezni, 308 SW még nincs itthon. Hamarosan remélhetőleg kipróbáljuk. ígéretesnek tűnik.
Kár hogy egy Astra és egy 308 nem fért még mellé. Ezeket még minndenképp kipróbálnám, ha ebben a kategóriában nézelődnék.
Renault a legjobb ezek közül ez nem kérdés. Pedig a többiekhez képest ez már „öreg” technika. És itt direkt az 1.6 volt a lényeg… Be kell látni nem a Renault miatt alakult ki a francia autó sztereotípia, főleg hogy 1999 után a Nissan-al közös a platform. De a Laguna-ában már kapható 180 LE körüli motorizáció (dízelbe). Más kérdés hogy a VW szinte minden autójába bele passzírozza szinte minden motorját, az meg más kérdés hogy más gyártó meg annyi pénzért ad egy kategóriával nagyobb kasztnit hozzá (pl.: Laguna).
Leon a legjobb ezek közül nem kérdés persze nem 1.6 motorral kéne hanem 2.0CRTDI 184LE 380NM 🙂