Megverhetné a Mondeót! Hyundai i40 1.7 CRDi teszt
Hyundai i40 1.7 CRDi Style teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kvalitásaival nem csak a középkategória topmodelljeinek, hanem prémium-képviselőinek is konkurenciát jelenthet a Hyundai i40 - a szedánt alapdízelével, de gazdag ellátmánnyal teszteltük.
Tavaly nyáron - elsőként kombi változatával - azzal a nem titkolt céllal érkezett a Hyundai i-betűs, azaz intelligens és innovatív középkategóriás modellje, hogy szegmense legnépszerűbbjeit szorongassa meg. Természetesen nem azért, hogy nekik rossz legyen, hanem, hogy a Kiával karöltve folyamatosan és dinamikusan fejlődő konszern még jobb eredményeket tudjon elérni. Mindehhez a bemutatkozáskor mutatott elemzések szerint a márka 5 éves, kilométer-korlátozás nélküli garanciájával, védőszárnyával és évenkénti díjmentes átvizsgálásával kategóriája legjobb értéktartását, alapáron is vonzó, opciós csomagokkal pedig egészen dús ellátmányt vet be az új modell. Hiába mindez, s az ellátmányához képest kedvező ár, az idei év első négy hónapjának eladási adatai szerint egyelőre megközelíteni sem tudta a célul tűzött kategóriavezetők eredményeit. Ford Mondeóból 364, Opel Insigniából 346, Volkswagen Passatból 358 példány fogyott ezen időszakban, 43 példányos eladásával az i40 azonban nevezni sem tudott a szoros versenybe.
Kombiként próbáltuk már belépő benzinesével és erősebbik dízelével automata váltóval is, mindkettő korrekt volt, de igazán most, az alacsonyabbik teljesítményű dízelével, manuális váltóval, utolsó előtti ellátmányával - bőr helyett szövetkárpitozással - volt meggyőző az i40. A kombinál 3 centiméterrel rövidebb limuzin választása egyértelműen érzelmi kérdés. A 250 ezer forintnyi felár megspórolásáért nyilván senki sem fog lemondani az 50 literrel nagyobb, jobban pakolható és bővíthető csomagtérről, ám nyilván sokan vannak, akik úgy gondolják, hogy számukra fontosabb a kecses - a tesztautó fekete színével és krómos ablakkereteivel különösen hangsúlyos – vonalvezetés. Azt is meg kell hagyni, hogy a négyajtós i40 503 literes csomagtere sem szerény, nyílása egészen nagy, s ha bővítve utastéri átjárója szűk is, legalább hosszban nagyra, 1,8 méter fölé toldható.
Az i40 szedánjának utastere gyakorlatilag azt a nem szerény mértékű tágasságot hozza, amit a kombi is. Itt, a világos, kellemes tapintású és nem izzasztó, jól tartó szövetkárpitozásnak köszönhetően a tér még nagyobbnak hat. Sofőr és utasai - nem csak elöl, hátul is - teljes kényelemben utazhatnak. Az ülések ugyanis komfortosan formázottak, kellő tartásúak és méretesek is, még a szélsőknél valamivel szerényebb méretű hátsó középső hely is egészen korrekt. Beüléskor kényelmes, gyerekülés becsatolásakor kényelmetlen, hogy a hátsó övcsatokat az ülőlapba süllyesztették, ez utóbbi különösen a gyerekülést középre téve tud zavaró lenni, akkor ugyanis szinte a csatra kerül az ülés.
Anyagválasztásával, belső formáival, hátra vezetett szellőzőrendszerével és első-hátsó ülésfűtésével prémiumos, első-hátsó ajtózsebeivel, mély könyöktámaszi rekeszével és számos egyéb pakolóhelyével kellően praktikus az i40. Kétségtelenül meggyőző és megnyerő kívülről és belülről is, ám legjobb arcát menet közben, sofőrjének mutatja. Az 1,7 literes, mindössze 116 lóerős CRDi dízel alapjáraton is már-már bársonyos finomsággal és halkan jár – indításához a Style szintnél ráadásul ugyanúgy nem kell kulcsot használni, mint az autóba jutáshoz, hiszen itt már kulcs nélküli nyitó- és indítórendszer jár. Útra kelve pedig csakis még jobbakat lehet elmondani, beszédes, hogy a nem kimagaslóan magas, 260 Newtonméteres csúcsnyomaték már 1250/perctől, azaz a legkisebb gázt adva is rendelkezésre áll. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az első pillanattól tisztességesen megy az amúgy nem csekély, csaknem 1,5 tonnás saját tömegű limuzin. Városban csendes, bár gyorsításkor picit hallani még a motort, de egyenletes tempóval elképesztően csendes az i40 – és ez így van országúton vagy autópályán is. Kapaszkodjanak meg, fülünk és zajmérőnk szerint is csendesebb volt az i40, mint akár a korábban tesztelt, ezen kategória krémjének tekinthető BMW 320d. Pedig nincs hosszúra áttételezve a ráadásul kissé hosszú úton is járó karral kapcsolható 6 fokozatú váltó, az autópályás 130 km/óra 2600 1/perc fordulattal futható, a motor azonban csendes, s az egyéb zajok szigetelése is jó. A gyorsítás autópályás tempónál is simán megy, alapdízelként sincs nyoma lomhaságnak az i40-nél.
A finom futást tovább fokozza az elöl MacPherson, hátul multilink futómű hangolása: ma már ritka mód kényelmes, ráadásul vele a sportosabban vezetők sem kényszerülnek kompromisszumokra, kanyarodni is bőven lehet. A négyajtós limuzinok legfőbb korlátjával, azaz a szinte csak jelképesen bővíthető csomagtérrel ugyan, de ideális cég- vagy családi autó lehet az i40. Futása gyári adatok szerint alacsony költségű, 4,4 l/100 km vegyes fogyasztási értéke természetesen csak a mesékbenciklus szerinti méréssel létezik, de higgadt körülmények között simán 6 l/100 km alatt tartható, városban egy literrel többel érdemes számolni.
Árak
Tesztmodell alapára
8 140 000 Ft (2012.05.27.)
Tesztautó ára
8 285 000 Ft (2012.05.27.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1685 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 6300 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 1250-2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,9 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4740 mm
Szélesség:
1815 mm
Magasság:
1470 mm
Saját tömeg:
1485 kg
Össztömeg:
2120 kg
Tengelytáv:
2770 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
503 l
Belső szélesség elöl:
1490 mm
Belső szélesség hátul:
1450 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
300 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
590 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1420 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1110 mm
Csomagtér magassága:
550 mm
Csomagtér hossza:
1090 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1830 mm
Raktérnyílás szélessége:
1170 mm
Raktérnyílás magassága:
770 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1685 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
260 Nm 1250-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 6300 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,9 s
CO2-kibocsátás:
122 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
Egyetétek az előttem szólóval, ha nem akarnának rögtön a Passat/Mondeo/Insignia nyakára hágni az első normális kocsijukkal és (visszavéve az arcukból) olcsóbban adnák, a kategória vétele lenne!
Kell még pár generációváltás míg felérnek hagyományban/presztizsben a többiekhez. i30 dettó.
Szép, jó, erős. ha egy misivel olcsóbb lenne igazi főnyeremény lenne. Mért akar mindenki prémium lenni?
Józsikám! Azért rejtik el a hátsó övlukat, hogy a segglyukamat ne szúrja ha nagyseggű barom vagyok.