Megszállás, kicsit másként – 30 éve létezik a Lexus
Bevették Amerikát a japánok – a Lexus sikersztorija 30 évvel ezelőtt indult
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Autóipari mérföldkő az, amit a Toyotánál összeállítottak a ’80-as években. A Lexus első modelljével felrázta az amerikai piacot, majd globálisan sem szerény sikereket könyvelhetett el, mindez „csupán” 30 éve kezdődött.
A híres reklámvideó az egyik első Lexus modellről, a V8-as motor járásának kiegyensúlyozottságát és a futómű stabilitását prezentálták
a minőség és technika kérdésében viszont tudnak újat mutatni, de ezt semmiképp sem Toyota emblémával akarták megtenni.
Az Alexis név nyert eredetileg, abból faragták ki a Lexust, a márka atyjának számító Eiji Toyoda kereken 100 éves korában hunyt el 2013-ban
Vectre, Verone, Chaparel, Calibre és Alexis voltak a befutók, a csupa erős hangzású névből végül az utolsót választották.
Az új japán prémiummárka két első terméke 1989 januárjában mutatkozott be, alul az LS 400, felül az ES 250
1986-ben jelent meg a Honda is a prémium szegmensben az Acurával, erre a Toyotánál vélhetően számítottak is, így a választott néven is csavartak egyet, így lett Lexus. Nem magyarázták túl, azt mondták, egyszerűen csak a hangzás miatt választották, később a piac kissé kicsavarta, miszerint az elegancia és a luxus szavakból rakták össze, de a legszebb talán a Luxury EXport to U.S. mondatból kirakott mozaikszó ötlete.
A Toyota mérnökeinek volt már tapasztalatuk a prémium terén, az LS 400-at teljesen a nulláról kezdték kimondottan az amerikai ízlésvilág szerint alakítva
néhányan Laguna Beach-en kaptak szállást, hogy az amerikai szokásokat és stílusokat, az új piac ízlésvilágát testközelből vizsgálhassák.
Az F1 komplett fejlesztését és a tesztelést is Amerika útjaira vitték át Európából. 1987-ben újabb szereplő lépett elő újként a japán prémium export szegmensben, mégpedig az Infiniti a Nissan szárnyai alól. A Lexusról még nem is hallott a piac két éven keresztül, így mire színre léptek, az Infiniti és az Acura már ismert volt, annál nagyobbat kellett dobbantaniuk. Az első autó 1988-ban elkészült, de csak a rá következő évben, 1989 januárjában mutatták be, de már ’88-ban elkezdődött a márkát bemutató marketing kampány. A Molly Designs által megrajzolt, ovális mintával kerített L-betűs embléma képei megjelentek a Chicagói, a Los Angeles-i és a New York-i autószalonon is.1989 közepén érkeztek meg az első autók az Államokba, de csak szeptemberben indult a forgalmazás
Az ES 250 elsőkerékhajtású volt, tulajdonképpen a Camry-t emblémázták át, így egyből két modellel kezdtek 1989-ben
Az F1 projekten 1400 mérnök, 2300 szerelő és 220 fős kiszolgáló személyzet dolgozott,
450 prototípus vezetett a végleges autó elkészültéhez, a fejlesztések pedig horribilis összeget, egymilliárd dollárt emésztettek fel. Az LS-hez teljesen új V8-as benzinmotor is készült, a korabeli reklámkampány egyik fő pontja volt megmutatni, mennyire kiegyensúlyozott járású, ezt pedig úgy prezentálták, hogy pohártornyot építettek a motorháztetőre, miközben próbapadon járatták az LS-t. Az új modell piaci bevezetése csak szeptemberben kezdődött, de a Lexus addigra alaposan ellátta az újságírókat tesztautókkal, akik egyhangúlag meglepően tökéletesnek találták az LS-t. A Mercedes és a BMW modelljeihez hasonlították, minőség, kényelem, vezethetőség szempontjából is azonnal egy szinten emlegették.Az LS 400 kényelmét, vezethetőségét és minőségét azonnal egy lapon említette a korabeli sajtó a német prémiummárkák autóival
minden egyes autóért házhoz mentek, a javítás időtartamára ingyenes cserautót biztosítottak és az összes autót lemosva, kitakarítva és tele tankkal szállították vissza az ügyfeleknek.
Egy apró ajándék is járt a türelemért, de nem ez volt a fontos, hanem az a fajta ügyfélkiszolgálás, amit egészen addig egyetlen prémiummárka sem mutatott Amerikában.Fontos volt az ügyfelek elégedettsége, a visszahívási akciót is művészien használta ki a japán márka
GS, ES, LS, SC, LX, az első pár évben széles palettát állítottak össze, leginkább átemblémázott Toyotákból, de az ES-t például két éven belül le is váltották a második generációra
„Vectre, Verone, Chaparel, Calibre és Alexis voltak a befutók, a csupa erős hangzású névből végül az utolsót választották.”
Milyen jól tették 😀 Nagyon béna név mindegyik, ezeket nagyon rossz érzékkel válogatták össze, ultrasznob brit származású, írásmódú szavak + egy francia, az Alexis ráadásul egy női név angol nyelvterületen… Az is rejtély, hogy az Infiniti neve miért „i”-re végződik „y” helyett 😀 Az Acura viszont rendben van.
Az Infiniti is idén lett 30 éves, arról nem lesz esetleg egy hasonló cikk?
De, csak volumene, hangsúlyosabb európai jelenléte miatt a Lexus fontosabb volt.
Mégis mire számítasz ha a frissen megkapaszkodott, másoknál nyitottabb piacon megpróbálsz az európaiak által uralt piacra betörni?
A Mazda pl olasz névvel próbálkozott ( https://en.wikipedia.org/wiki/Amati_Cars ), jobban csengett volna mint egy noname japán akkoriban (vicces módon otthon az unvierzálisan euróai Eunos nevet vezették be nálunk meg a Xedos mákát), de az egészet elmosta a japán pénzügyi válság.
Nem értem mit nem értesz az Infiniti-n, hány autómárkát ismersz ami nem trademarkolható névvel próbálkozik? Szerinted lenne értelme y-nal kihozni hogy mindenki más is használhassa a márkád nevét?
„Mégis mire számítasz ha a frissen megkapaszkodott, másoknál nyitottabb piacon megpróbálsz az európaiak által uralt piacra betörni?”
Megint a szokásos blődli és a tények megcsúfolása. Nézd már meg, milyen eladásai voltak a Caddy-nek és a Lincoln-nak odahaza ’90 körül, és vesd össze a Mercivel, BMW-vel, aztán sírj. A többi európai prémiumot meg hagyjuk is…
Szerinted milyen logika húzódik meg amögött, hogy francia névvel akarom megvetni a lábam Amerikában? Megint szívsz valamit?
Hát ja, nyilván azért kellett új nevet keresni az új modelleknek, mert mindenki a minőséggel azonosította a Toyotát a 80-as években…
Láthatóan megint nem vagy magadnál, majd ha sikerült kijózanodnod, folytatjuk…
Jó kis cikk köszi, számomra ezek a régi történetek érdekesebbek minthogy arról sztorizzanak hogy miként sikerült lefaragni 50 kilót a gyártástechnológia innováció során (főleg ha tudod, közben csak simán leszedték a pótkereket az alapfelszereltségőből 🙂 )
Érdekes volt ez a modell-offenzíva és az agresszív terjeszkedés, mindenki be volt tojva tőlük, az Európai országok (akkor még az EU sehol, csak egy laza 12 tagot számlál laza közös Piac, mi meg azt se tudtuk mire való a részvény vagy a mélyhűtő (ezért ie ment ki mindenki elsőnek az utóbbiért)) qvótát vezettek be, mások más módon tárgyaltak velük.
Az a tájokozottság sokáig kitartott, egy átlag rendőr még a 94-ben is nehezen mondta ki, hogy micsubicsi 🙂
Az egyik TC Xedos tesztben írják le jó, hogy manapság már nem érzi az ember, hogy mennyire ütősek voltak akkoriban ezek az autók, és mennyire reménytelen elavultnak hatottak a büszke konkurensek, egy 91-ben bemutatott Civic VTI vagy Prelude, esetleg egy 87-es (pláne a 92-es 4WD/4WS) Mitsubishi Galant mellett. Manapság nem érződik ezek forradalmisága mert minden autó abba az irányba haladt (konkrétan, az összes Mazda 6 a Xedos formáját viszi tovább).
A Lexus LS egy modernebb w126 volt, amivel szemben az öregecske (79-es!!!) Mercedesnek két évig kellett birkóznia, de pl a E32-esnek és XJ-nek 5 évig kellett a modern konkurenciával (na meg a brutálisra váltó W140-es bálnával) közdenie, számba vehető Audi pedig nem is létezett az A8-ig.
Te nagyon meg vagy keveredve. Egy w126-nak soha, senkivel nem kellett birkóznia, pláne nem egy lexussal… Fasorban nem volt hozzá. Ahogy ma sincs. Vicc. A lexusnak a többiekkel, azt elhiszem.
Szokásos übermensch-kedő süketelés a német autók rajongóitól, kőbe vésettnek gondolt marhaságokkal. Ez már annyira lejárt lemez, tényleg nem tudtok újat mutatni?
Majdnem. Elégedett japán autó tulaj vagyok, de volt dolgom w126-hoz. Másik kategória.
79-ben biztos így volt, de közben nagyon durva dolgok történtek az autóiparban,
91-ben helyre tették a svábok a dolgokat, de volt egy izzasztó 2-3 évük…
Én is szeretem a Mercit ahogy a Lexust is. Ajánlom neked a You-Tube csatornán a Lexus LS 400 használt tesztet amit Winklerék készítettek, elmond mindent. Ennyi!!! Lexus megbízhatóbb az összes német gyártmánynál .Ennyi!!!
A Lexusok kifinomultsága egyértelműen autóipari etalon. Fogalommá vált. Ez vitathatatlan. Ahogyan az is, hogy Lexust nem a kifinomult ÍZLÉSŰ emberek vesznek. 1-2 kivételt leszámítva (pl. az első generációs IS200, IS200 SportCorss) a Lexusokban annyi kellem és stílus nincsen, mint akár egy Mazda Xedos 6-ban. Jellegtelen, imitt-amott esetlen, vagy épp európai szemmel nézve túldizájnolt autók.
Jó lenne, ha német prémiumok is így fejlődtek volna, de azok megálltak sajnos, és csak a fingreszelés megy.