Idén a Volkswagen kétségbeesett költségmegtakarítási törekvései szolgáltatták az egyik leggyakoribb beszédtémát az autóiparban. Egészen eddig úgy tűnt, akkora a baj, hogy németországi gyár(ak)at is kénytelenek lesznek bezáratni, erre pedig sosem volt példa korábban. Sőt, az elmúlt hetekben sorozatos sztrájkok hátráltatták a munkát, amelyben nagyjából 100 ezer munkavállaló vett részt - ez szintén a valaha volt legnagyobb tiltakozási hullám a márka történetében.
Az év utolsó időszakában a bértárgyalások kérdésköre miatt alakult ki nagy bizonytalanság. 5 "fordulónyi" egyeztetés nem hozott eredményt a szakszervezet és a vállalatvezetés között, így akár az sem tűnt kizárhatónak, hogy idén már nem is lesz döntés. Nos, december 20-án mégis megtörtént a "karácsonyi csoda" (legalábbis a szakszervezet közleményében így nevezte), hiszen több mint 70 órányi egyeztetés után végül mégis megállapodtak a felek.
A két oldal közleményei alapján mindenki engedett egy keveset. A Volkswagen felső vezetése ígéretet tett, hogy mind a 10 németországi gyárat üzemben tartja, a munkavállalóknak visszaadják 2030-ig a szerződés azon záradékát, amely az állásukat biztosítja. Cserébe a dolgozók lemondanak bizonyos bónuszaikról, kevesebb gyakornokot alkalmaznak majd teljes munkaidőben, és 5 üzemben csökkentik a gyártási kapacitást.
Némiképp beszédes, hogy a szakszervezetétől függetlenül, a Volkswagen is összehívott egy sajtótájékoztatót. Ezen nagyjából ugyanazok az információk hangzottak el, viszont itt arra is kitértek, hogy a jövőben 35 ezer munkahelyet szüntethetnek meg "társadalmilag felelősségteljes módon", amivel előreláthatólag több mint 15 milliárd eurót fognak spórolni. Thomas Schaefer, a Volkswagen márka vezérigazgatója azt is elmondta, az öt gyár kapacitáscsökkentése autóban kifejezve mintegy 700 ezer gépjárművet jelent.