Megmutatjuk az új WRC raliautókat

Csütörtök este debütálnak az új WRC-k

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az új generációs WRC-k, az olcsóbb Szuper–2000-es autókra épülnek, de ne legyenek illúzióink, nincs sok közös alkatrészük.

Pár évvel ezelőtt egy magyar raliversenyző a Subaru gyári csapatát is futtató Prodrive műhelyből vásárolt egy vadonatúj Impreza WRC-t. A csillagászati összeg leszurkolása után hazahozta az új autót, majd egy kinti mérnöktől megkérdezte, hogy ugyan árulja már el, mennyiben más a gyári csapat által használt WRC az övétől. A mérnök mosolygott egyet: „az embléma ugyanaz”.
Ez a mondat jutott eszembe, amikor annak próbáltam utánajárni, hogy az idén bevezetett új WRC-k mennyiben különböznek a Szuper–2000-es autóktól, amelyek gyakorlatilag az alapjukat képezik.
Merthogy van ugye egy Szuper–2000-es szabály, ami kétliteres szívómotorral szerelt raliautókat jelent egységes, középső differenciál nélküli négykerékhajtással. Az idei évtől engedélyezik, hogy a kétliteres szívómotort egy 1,6-os turbó váltsa fel.
Ha egy ilyen 1,6-os turbóval szerelt Szuper–2000-esre nagyobb hátsószárnyat szerelnek, és kicserélik az első lökhárítóját, akkor máris WRC válik belőle. (A szabály ennek a két alkatrésznek a cseréjét kötelezővé teszi). Ezen kívül az S2000-eshez képest könnyebb lendkerék, nagyobb fék és vízhűtéses féknyereg szerelhető a WRC-re. A szabályalkotó elképzelése szerint a két kategória között annyira kis különbségnek kell lennie, hogy egy versenyautó az egyik héten Szuper–2000-es, a másik héten pedig WRC specifikációval versenyezhessen. A WRC-ket a vb-re szánták, a Szuper–2000-et vagy ahogy az 1,6 turbósokat hívják RRC (regionális raliautó) mindenhova máshova.
Eszerint tehát elméletileg nem lehet nagy különbség a két kategória között, de a gyakorlat persze egészen más.
A Ford tavaly homologizálta le a Fiesta Szuper–2000-est, amiből az idei évre építették a Fiesta WRC-t, de a két kocsin az emblémán kívül megint nincs sok hasonlóság:

„A bukócsövön és a karosszérián kívül nincsen túl sok azonos alkatrésze a Fiesta WRC-nek és a Fiesta S2000-esnek” – mondta Christian Loriaux, a Ford főmérnöke. „Sok alkatrész hasonlónak tűnik, de módosítottuk őket, könnyebbé, erősebbé tettük, attól függően, hogy milyen javulást vártunk el tőlük.”
Hát ennyit a gyors átépíthetőségről. Persze azt a szabály nem mondja ki, hogy WRC-t nem lehet jobb Szuper–2000-esből építeni. A Svéd Ralin két gyártó áll rajthoz WRC-vel, a Citroën és a Ford. Előbbi nem is akar gyártani Szuper–2000-es autót és csak WRC specifikációval futtatja a DS3-asokat. A Fordnak ugyan van autója Szuper–2000-ben, de ők hivatalosan bejelentették, hogy az idén biztosan nem építik be az 1,6 turbó motor S2000-es autóba.

Vagyis a gyors átépíthetőség ezzel meg is dőlt. Amit a két csapat az idén WRC-nek gyárt, az WRC-ként is fog versenyezni. Hamarosan lesz azonban egy mentsvára a szabálynak. Méghozzá a MINI, amelyet csak 1,6 turbóval készítenek. Márciustól lehet versenyezni a Szuper–2000-es változatával, májustól pedig bárki megveheti hozzá a WRC kitet.
Tehát a Countryman tényleg pillanatok alatt átépíthető autó lesz, és ott már nem csak az embléma közös a két autón.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?