Megmérték, melyik villanyautó mennyi fékenergiát nyer vissza

A Dacia Spring, a Tesla Model Y és a BMW i7 fékenergia-visszanyerő rendszerét tesztelték

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyáltalán nem mindegy, hogy olcsó és kicsi, vagy drága és nagy a villanyautó, ha a fékenergia visszanyeréséről van szó.

A villanyautók egyik előnye a belsőégésű motorral szerelt modellekkel szemben, hogy a lassításkor keletkező energia egy részét el tudják tárolni, hiszen erre ott van az akkumulátor. A villanymotor ezzel a művelettel még a motorféket is biztosítja, valamint növeli a hatótávot, tehát minden szempontból hasznosnak tűnik ez a funkció. Ugyanakkor jelentős különbségek mutatkoznak olcsó és drága villanyautók között arra vonatkozóan, melyik mennyi fékenergiát képes visszanyerni.
Hirdetés
A német ADAC tesztjében egy Dacia Springet, egy Tesla Model Y-t és egy BMW i7-est mértek össze. Ugyanazon a hegyi útvonalon hasonlították össze a három autót felfelé és lefelé irányban egyaránt. Rögzítették, a hegytető felé mennyi áramot fogyasztottak 100 km-es távra vetítve: a Dacia 26,35 kWh-t, a Tesla 48,74 kWh-t, a BMW 59,34 kWh-t. Ezután azt mérték, lefelé mennyi energiát nyertek vissza (szintén 100 km-re vetítve): sorban 7,05 kWh-t, 17,6 kWh-t és 26,27 kWh-t produkáltak a tesztalanyok. Ezekből számolták ki (néhány további, módosító művelettel), hogy milyen arányban mentik meg az autók az elhasznált energiát. Így jött ki, hogy a Dacia fékenergia-visszanyerése 35%-os, a Tesláé 40%-os, a BMW-é pedig 50%-os.
Nyilván nem elhanyagolható tényező, hogy mekkora az autók tömege. A BMW például rettenetesen nehéz a 2830 kilogrammos tömegével, míg a Dacia Spring csupán 1180 kilogrammot nyom. Ennek megfelelően a nehezebb autó lassítása nagyobb energiát termel, így többet is tud abból visszanyerni. Ugyanakkor az arányosítás kezeli a különböző tömegek problémáját, hiszen a felhasznált energiához képest mérték a visszanyert kWh-kat, arányaiban a BMW menti meg a legtöbbet. Mindezt egy valódi hegyi úton tesztelték, de laboratóriumban is megnézték jóval több járművel, hogyan állnak a fékenergia-visszanyeréssel. Érdekes módon a laborban mért értékek csak 9 és 31% között mozogtak (itt is a Springé lett a legalacsonyabb adat), de itt az i7-est és a Model Y-t nem vizsgálták. A legjobb eredményt a NIO ET7 érte el, de jól teljesített a Hyundai IONIQ 6 is.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?