Megmentették a Szilveszter Ralimat a Ladák!
Skoda győzelem és Lada parádé a 20. Szilveszter Ralin
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy benzingőzzel fertőzött autósport rajongónak ott a helye a Szilveszter Rallye gyorsaságijai mellett. Ám nem árt, ha egy kis türelem is „lapul a zsebében”.
Habár tét nélküli futamként rendezik meg évről-évre a Szilveszter Rallye-t, tehát egyetlen bajnokságba sem számít bele, szinte mindig kiélezett küzdelem folyik az elsőségért. Miközben természetesen sok versenyző arról sem feledkezik meg, hogy a nézőknek autózzon. Nem volt ez másként idén sem, a 20. születésnapját ünneplő versenyen.
A kétnapos rendezvény alatt hat szakaszon keresztül harcolt egymással a mezőny és igazából két páros osztozott a sikereken. Az első napot a cseh Ondrej Bisaha és Petr Tesinsky zárta az élen, az előnyüket pedig a második napon is megőrizték, így ők végeztek az élen a Skoda Fabia R5 versenyautóval. A második helyen a Velenczei Ádám/Szedő Csaba duó futott be szintén Skoda Fabia R5-tel, míg a harmadik helyet ifjabb Kiss László és Nyírfás Yulianna szerezte meg egy Ford Fiesta R5 gépet terelgetve.
Az amatőrök között a szlovák Branislav Micko és Ivan Mutnansky lett az első, a Historic kategóriában a lengyel Grzegorz Olchawski/Łukasz Wroński kettős, az R2-seknél a Tim Gábor és Tímár Tamás, míg az 1400 Kupában Vogel Adrienn és Notheisz Ivett győzött. A Lada 1 Kupában a Bacsa Tamás/Hanyik Gergely/míg a Lada 2 Kupában a Fancsik (Cicás) Gergely/Zólyomi (Frenky) Ferenc páros végzett az élen.
A versenyre egyébként hat országból érkeztek nevezők, az összlétszám pedig idén is meghaladta a kétszázat. Összesen 204 autó állt rajthoz, ebből hét az előfutók száma 13 darab R5-ös versenygépet is láthattak a nézők. Viszont egy kis üröm az örömben, hogy nézőként igencsak kevés helyre juthatott el az érdeklődő. Remélem ezen a jövőben megpróbálnak változtatni a szervezők, főleg, hogy egy ideje már belépődíjat is fizetni kell. Persze az elővételben kétezer forintos, a helyszínen pedig 2500 forintos belépő teljesen elfogadható árszabású. Ugyanakkora verseny területének körülbelül 80 százalékának a közelébe sem szagolhatnak a nézők.
Hosszú idő után mentem újra nézőként a versenyre, és néhány dolog azért majdnem elrontotta az élményt. Amikor fotósként akkreditál az újságíró, szinte bárhol letáborozhat egy jó kép kedvéért. Mivel emiatt talán elkényelmesedtem, nagyon hirtelen jött a harag, amikor a legjobb helyekre fizetős vendégként nem engedtek oda. Részben megértem, hogy a nézők biztonsága is ezt diktálja. Viszont!
Nem hiszem el, hogy egy évtized sem volt elég arra, hogy egy-egy hasonló rendezvényen a biztonsági őröket megfelelően tájékoztassák, annak érdekében, hogy aztán ők a nézőket útba tudják igazítani.
Gondolok itt arra, hogy elmagyarázzák miért nem mehetek oda bizonyos pontokra, vagy ha valahol lezárták az átjárást akkor, hogyan jutok el mégis a kiszemelt nézői pontra. Sajnos, amikor a néző (ismétlem, fizető vendég) csak vállvonogatást kap a kérdéseire, akkor nem feltétlenül fog jó emlékeket hazavinni a versenyről. Közel 20 éve fertőzött meg a rali világa, de ez azóta sem változott.Szintén zavaró egy kicsit, hogy a szervezők kommunikációja szerint a Hungaroring kerítésén kívüli szakaszok megtekintéséhez is szükséges belépőt váltani. Nos, senki nem kérte ott, hogy mutassam fel a jegyemet. Természetesen továbbra is tartom, hogy nem egy földhözvágó összeg a belépő díja, ám, ha egy négytagú család úgy dönt, hogy csak kint nézné meg a versenyt és feleslegesen kifizet mondjuk 10 ezer forintot, az megint nem egy kellemes érzés. Márpedig teljesen logikus döntés a Ring Külsőt célozni, mivel bent, mint azt már szintén említettem a pálya legnagyobb része nem látogatható.
Aztán ha a rendezvényről kiadott térképen nézői pontként tüntetnek fel egy területet, de mégsem engednek oda senkit, akkor újfent kinyílik a bicska az ember zsebében. Az a helyzet, hogy a raliversenyeken bizony sok néző vándorol, mert több pontját is szeretné felfedezni a gyorsasági szakaszoknak. A legtöbben tudnak magukra vigyázni, legalábbis ezt tapasztaltam a hosszú évek során, amióta ralikra járok. A biztonsági személyzetet inkább arra kellene trenírozni, hogy kiszűrjék azokat, akik szemmel láthatóan már nem tudnak magukra vigyázni, illetve, hogy segítsék a vándorlókat biztonságosan eljutni A-ból B pontba. Nézői szempontból szerintem a rali halála, ha kénytelen vagyok egyetlen ponton letáborozni, úgyhogy tényleg remélem, a jövőben javulás következik be ezen a téren.
Szerencsére végül megtaláltam a Szilveszter Ralin is azt a helyet, ahol igazán látványosan haladtak át az autók és ott a Ladákkal induló versenyzők olyan parádét nyújtottak a nézőknek, ami elfeledtette minden idegességemet. Természetesen a többiek nélkül sem lett volna az igazi, szintén nagyszerű mutatvánnyal szórakoztattak a BMW-ket terelgető párosok, az R5-ös gépek pedig már önmagukban is elképesztő élményt nyújtanak a nézők számára.
Végeredmény, 20. Szilveszter Rallye, Hungaroring (Top 10):
- Bisaha Ondrej/Tesinsky Petr (cseh, Skoda Fabia R5) 37:03,9 perc
- Velenczei Ádám/Szedő Csaba (magyar, Skoda Fabia R5) 8,6 másodperc hátrány
- ifj. Kiss László/Nyirfás Yulianna (magyar, Ford Fiesta R5) 23,7 mp h.
- Tomasz Zbroja/Jakub Wróbel (lengyel, Ford Fiesta R5) 59,7 mp h.
- Csomós Miklós/Nagy Attila ( magyar, Skoda Fabia R5) 1:05,6 mp h.
- Vlastimil Majercák/Pavol Kusnier (szlovák, Ford Fiesta R5) 1:11,5 mp h.
- Kazár Miklós/Nigel Stately (magyar, Mitsubishi Lancer EVO IX) 1:11,7 mp h.
- Puskádi János/Gódor Barnabás (magyar, Skoda Fabia R5) 1:12,9 mp h.
- Lencse Zoltán/dr. Kovács Annamária (magyar, Ford Fiesta R5) 1:12,9 mp h.
- Cseh Vilmos/Németh Gergely (magyar, Skoda Fabia R5) 1:32,8 mp h.
Brutál képsor. A Polonez nagyon komoly, ahogy a Picanto és a Moszkvics 402-es is…