Meglepő statisztika: ennyi baleset történt az e-rolleresekkel!

Nem ismeri a KRESZ, mégis egyre több van belőle. Tényleg veszélyesek az e-rollerek?

Egyszerű sztereotípia, vagy maga a valóság, hogy az e-rollerek veszélyesek? A rendőrség sincs könnyű helyzetben, ugyanis saját meghatározást kellett alkotniuk a kétkerekűekre. A szabályozatlanság viszont tényleg több balesetet eredményez? Íme a válasz!

Bár már jó pár éve a közlekedés szerves részét képezik, a KRESZ-ben a mai napig nem szerepel semmi az elektromos rollerekről vagy kerékpárokról. A jelenlegi is készülő jogszabályban természetesen már egyértelműen rögzíteni fogják, pontosan mi értendő törvényileg e-roller alatt, addig viszont a jelenlegi szerint kell kezelni őket. A rendőrség összesítése szerint az idei évben július 31-ig 319 olyan személyi sérüléses baleset történt, amelyben e-rolleres is érintett volt - derül ki a Kreszváltozás.hu cikkéből. De ha a KRESZ szerint nem lehet kategorizálni az ilyen járműveket, mi alapján készíti a statisztikát a hatóság?
Hirdetés
Mivel a KRESZ nem ad egyértelmű iránymutatást, ezért a rendőrség "házon belül", kizárólag statisztikai adatgyűjtés céljából definiálta. A három kategória a következő:
  1. Motoros roller: legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányzott, a rajta utazó egy személyt (vezető) kizárólag állva szállításra tervezett, motoros meghajtású jármű, amelynek sebessége gázkarral vagy egyéb vezérlő eszközzel szabályozható
  2. Kis teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amelynek tömege legfeljebb 35 kg, meghajtó motorjának névleges teljesítménye legfeljebb 1000 W, és sík úton, önerőből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes
  3. Nagy teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amely nem felel meg a kis teljesítményű motoros roller fogalmának.

Nagyjából hasonló tervezetet prezentált a készülő KRESZ kapcsán az Építési és Közlekedési Minisztérium is, igaz, a jogszabály jelen állás szerint csak két csoportot különböztetne meg. Az egyik kategóriába a 35 kilogrammnál könnyebb, 1000 wattnál kisebb teljesítményű, önerőből sík úton maximum 25 km/órás végsebességre képesek tartoznának, míg a másik alcsoport a "nagy teljesítményű" e-rollereké lenne, amelyek nem felelnek meg az imént említett kritériumoknak.
Hirdetés
A két kategóriából értelemszerűen két különböző szabályozás következik. A gyengébb rollerek a kerékpárokkal lehetnek egyenrangúak, vagyis 12 éves kortól használhatóak önállóan, biciklis védőfelszereléssel, és maximum 25 km/órával. A nagyteljesítményűekkel közlekedőknek jóval szigorúbb előírásoknak kellene megfelelniük, mivel ezek jelentős többsége a segédmotoros kategóriába tartozna. Így kötelező a biztosítás, a bukósisak használata, maximum 40 km/órával haladhatnának, gyalog- és kerékpárúton pedig egyáltalán nem közlekedhetnének, ahogy járdán és biciklisávban sem. A jelenlegi tervek szerint tehát a kisebb e-rollereket továbbra is jogsi nélkül lehetne vezetni. A rendőrség adatait böngészve ez nem feltétlenül jó megoldás, abból kiindulva, hogy a 319 balesetből mennyinél a kétkerekű vezetőjét vonták felelősségre. Országosan 218-szor a rolleresre "húzták rá a vizes lepedőt", mindössze 101-szer hozták ki vétlenkét őket. A fővárosban az arány ennél is elkeserítőbb:

117 személyi sérüléssel járó balesetben 87 alkalommal a roller vezetője hibázott - ez 74 százalékos arány.


Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?