Négy gyári MX-5-öst hasonlítottak össze, az első három mindegyik 10.000 font alatti értéket képvisel, míg a legújabb 30.000 font felett van
A Mazda MX-5 az egyik legizgalmasabb élményautó a megfizethető sportautók kategóriájában, és az autós társadalom van annyira szerencsés, hogy négy generációt is megérhettünk már a legendás kis roadsterből. Most a carwow-nak hála azt is megtudhatjuk, hogyan teljesítenek ezek egymáshoz képest. Nyilván generációról generációra fejlődött az MX-5-ös, de most egyértelműen láthatjuk azt is, mégis mennyivel jobbak az újabbak az elődeiknél.
Az MX-5 itthon is népszerű
Az első generációs MX-5-öt egy 1,8 literes motor hajtja 131 lóerővel és 152 Nm-es forgatónyomatékkal. Nem hangzik túl izmosnak, de ne feledjük, az apróság mindössze 990 kg-ot nyom. Utódja, a második generációs MX-5 (annak is a videóban látott modellfrissített kivitele) szintén egy 1,8 literes blokkot használ, de itt már 146 lóerőből és 168 Nm-ből lehet gazdálkodni. Elődjéhez hasonlóan ebben is egy ötsebességes kézi váltó található, de ez már nehezebb (1065 kg).
A harmadik generációs MX-5 szedte magára a legtöbb kilót, 1100 kg-os tömegét viszont már egy kétliteres benzinmotor mozgatja 160 lóerővel és 188 Nm-rel. Végezetül pedig a jelenleg is futó, negyedik generációs MX-5 a legerősebb: kétliteres négyhengerese 184 lóerőt és 205 Nm-t termel. Érdekesség, hogy fogyott is a harmadik generációhoz képest (1030 kg-ra). A videóban látható darab egyébként egy jubileumi különkiadás, de ez főként optikai extrákat jelent csupán.
A második generációs MX-5-ösökből van bőven hazánkban, az első generáció viszont igazi ritkaság
A videóban látható, hogy a negyedmérföldes gyorsulási versenyt a legújabb MX-5 nyerte - a meglepő részlet viszont az, hogy mennyivel lehagyta őseit. 14,7 másodperces idejével magasan vezetett a 16,4, 16,9 és 17,2 másodperces értékek előtt. Igaz persze, hogy a narancs MX-5-öst egy versenypilóta vezette, de a többi futamon is a jelenlegi generáció nyert, hasonlóan kiemelkedő előnyökkel - a repülőrajtos, második sebességfokozatból induló gyorsulást csakúgy, mint a lassulási tesztet. Egyedül a repülőrajtos, legmagasabb sebességfokozatból induló versenyen tűnt úgy, hogy a harmadik generációs MX-5 nyerhet, de végül a legújabb ismét megelőzte. Érdekességképpen a brit időjárás miatt gyakori feladatot, a tető hirtelen fel- és lehajtását is összehasonlították, ennek persze már nem sok köze volt az autók teljesítményéhez.