AMG-csomaggal, de nélküle is vagány, olyan a GLA, hogy lehetőleg mindenkinek bejöjjön a formája. Divatos terepes – fekete meg ezüst - kiegészítői mellett domborulatokban, élekben, gigafelnikben és nyilván LED-ekben sem szűkölködik
Terepszögeit, de igazából hasmagasságát se firtassuk, nem terepjáró. Másfél méteres magasságával már-már alacsonynak mondható, széles és stramm crossover a GLA
Sietett is a Merci, meg nem is. Sietett, hogy néhány hét múlva, szeptember közepén Frankfurtban már a nagyérdemű is végigtapogathassa a stuttgarti márka első kompakt szabadidő-autóját vagy crossoverét, viszont nem kapkodta el a nagy premiert, hiszen a riválisok már jó rég árulják a maguk portékáját - sikerrel. Az Audi Q3, a BMW X1, a Range Rover Evoque és a Volvo V40 Cross Country is népszerű, idővel a Lexus és a Jaguar is előrukkol valami hasonlóval. De most a GLA, a Mercedes-Benz GLA fürdőzik a rivaldafényben, nézzük hát, mennyivel másabb testvéreinél, az
A-, a
B- és a
CLA-osztálynál.
Nos, nem sokkal. Konkrétan olyan, mint egy divatosan emelt hasmagasságú és picit felfújt A-osztály. Na nem mintha ez baj lenne, hiszen az A vagány, az A dinamikus, fiatalos, s az A-t viszik, mint a cukrot. (Nem feltétlen Magyarországról beszélünk, bár nálunk is szaladgál egy pár az elődnél jóval autószerűbb bébi-Merciből.) Alaktényezője a szegmensben parádés 0,29, s ő az első csillagos SUV (szemben és felfelé növekvő sorrendben a GLK-val, az ML-lel, a GL-lel és a G-vel), amelybe beépítették a 4Matic összkerékhajtás új generációját teljes mértékben variálható nyomatékelosztással. Alapból persze a rastatti üzemben, Németországban szerelt GLA is szimplán fronthajtású, mint padlórokonai, az A, valamint a (részben vagy teljesen) kecskeméti gyártású B és a CLA.
Légellenállási együtthatója 0,29, de a sajtóanyag szerint a legjobb a 60 km/órás tempó fölötti fogyasztást döntően befolyásoló „alaktényező szorozva a felülettel” mérőszám is, amely 0,66 m2. Ehhez optimalizálták az A-oszlop és a tükör, a tető kilépő éle és a hátsó lámpa alakját is. A hűtő és a fényszórók körül eltömítették a réseket, a hűtőlevegő szabályozását pedig mozgatható lamellákra bízták. Az autó alatti légáramlást az alváz burkolásával és diffúzorral simították. A szélzajt többsíkú ajtótömítés, a raktérajtó és a tető közti hézag tömítése, valamint az ajtónak az oldalsó tömítése mérsékli. A különösen merev ablakkeret nem engedi, hogy nagy sebességnél elmozduljon helyéből az ajtó, és csökkenti a rezgéseket
Hogy az egyelőre több más adatával együtt titkolt hasmagassága alacsonynak tűnik? A GLA nem terepjáró, opciós összkerékhajtása nem más, mint (tömeg-, fogyasztás- és) biztonság(érzet)növelő néha biztos hasznos plusz. A 4Maticos járművekben amúgy széria a DSR (Downhill Speed Regulation) lejtmeneti sebességszabályozó és egy Offroad-menetprogram. Utóbbinál a rendszer úgy csúsztatja el a váltómű kapcsolási pontjait és a gázpedál jelleggörbéjét, hogy megfeleljenek a könnyű terepen, főképp laza talajon haladás követelményeinek. Az Audio 20 CD rádióval és az extra Comand Online berendezéssel kombinálva arra is lehetőség nyílik, hogy az autós Offroad-képernyővel szemezhessen, amely elkormányzási szöget és iránytűt mutathat. Tájékoztat a fokokban kifejezett oldaldőlésről, a százalékban megadott emelkedőről is.
Mercedes-Benz GLA - méretek
A csomagtér 420-480 literes attól függően, milyen szögben állnak a hátsó ülések. A hátfalat opciósan villanymotor nyitja-csukja
Ahogy az a fenti táblázatból is kiolvasható, az A-osztálynál valamicskével hosszabb és robusztusabb, a koncepciójánál azért nyilván kevésbé dögös GLA csomagtartója korrekt 420 literes (összehasonlításképp az X1-é ugyanennyi, a Q3-é úgy 10%-kal öblösebb), a bővítve számolt 836 literje viszont messze elmarad a konkurenciától. Cserébe a hátsó ülések támláinak állítható a dőlésszöge, s csak így – egy úgynevezett Load Compartment csomaggal – még 60 liter adódhat a befogadóképességhez. Kényelmesen alacsony a rakodóperem, széles a nyílás, s motoros mozgatású is lehet a hátfal.
Nem meglepő mód műszerfala, kb. mindene olyan (összességében megnyerő), mint a későbbre még egy
CLA Shooting Brake-et is váró família többi tagjának. Apropó, az eddigi három családtag 2013 első felében világszerte 173 ezer példányban talált gazdára, érthető hát, hogy a Mercedes addig üti a vasat, amíg meleg. Mit meleg, forró. Arra is joggal támaszkodnak, hogy az A-osztály minden második vásárlója egyéb márkától pártolt át.
Mercedes-Benz GLA - műszaki adatok
Prémiumos színvonal, újfajta mercis irányzat, bizonyára magas üléspozíció
Újabb betűkombinációt kell vagy nem kell megjegyeznünk. A GLA érkezésével az alapból fronthajtású kompakt família négytagú lett, a kupé-kombi CLA Shooting Brake lesz az elvileg utolsó, az ötödik a sorban
A megszokottnál rövidebb és hiányosabb a műszaki tábla, a többi adattal még adós a Mercedes. Azt azért elárulta, hogy a kezdetben, vélhetően a 360 lovas AMG érkezéséig leggyorsabb GLA 250 4Matic 6,5 mp alatt gyorsul 100 km/órás tempóra, a legtakarékosabb pedig a GLA 200 CDI egy 4,3 l/100 km-es ígérettel. A legtorkosabb 250-es étvágya is mesés 7,1 l/100 km, jó lesz az a gyakorlatban 9-10-nek is. Ab start két-két 4 hengeres benzin- és dízelmotor közül válogathat az ügyfél, szinte említésre sem méltó, hogy mind turbós, közvetlen befecskendezéses és ECO Start-Stop funkciós. Összkerékhajtás az erősebbekhez kérhető, ezek váltója szériában 7 fokozatú dupla kuplungos automata.
A testvérei ESP-vel kooperáló elektromechanikus szervokormányával, elöl MacPherson felfüggesztéses, hátul "térlengőkaros" futóművével és jó pénzért szinte mindent, biztonsági sofőrsegédek garmadáját is soroló ellátmányával vonzó GLA-t megrendelni november végétől lehet, a márkakereskedésekben 2014 folyamán jelenik meg.
A SUV-ot a formájára értettem, nem a terepjáró képességére, tudom, hogy a G egy terepjáról, de én mégis a városban látom többször őket metálfénnyel. Lehet, hogy azért, met nem járok a terepen. Terepen talán csak a német, és az osztrák (meg a többi) hadsereg használja.
Amúgy a SUV-nak nem az a lényege, hogy divatautó, hanem, hogy egyesíti egy kombi hasznosságát, egy egyterű kényelmét és egy terepjáró megjelenését. Nagyon jó választás, nem véletlen, hogy egyre népszerűbbek.
A SUV-ot sokkal többre tartom, mint divatautót, amiben feszíthet a tulaj. Jó néhányszor autóztam le egyszuszra 1600 km-t, ezalatt legfeljebb egyszer álltam meg fél órára. Ki hogy veszi fel az egészet, igazándiból 1000 km-ig jól viseli az illető a nagy távokat, utána már kezd hatványozottan nyűgös lenni. Más autókban napokig pihentem egy ilyen utazás fáradalmait, még a SUV esetében semmi, másnap olyan állapotban keltem, mintha csak 100 km-t autóztam volna. Arról nem is beszélve, hogy praktikuma, használhatósága, pakolhatósága nem olyan mint egy négyajtós szendánnak.
„A Mercik közül valahogy soha nem tetszett a G sorozat, pedig sokaknak éppen az a kedvence. Ha már SUV, akkor nekem az ML tetszett inkább.”
Lehet hogy azért, mert a G egy terepjáró, és nem arra való, hogy divatból a városban autózzon vele az ember?
Egyébként SUV-nak tényleg nem csúnya a GLA.
A Mercik közül valahogy soha nem tetszett a G sorozat, pedig sokaknak éppen az a kedvence. Ha már SUV, akkor nekem az ML tetszett inkább. Ez a GLA viszont nagyon jó lett, talán azért, mert több benn az „A”, mint a „G” :). Az Audi Q3-nál nekem jobban tetszik. A BMW X1-gyel meg szépen megosztoznak majd a vevőkön. A minőség, felszeretség, ár, stb. nem hiszem, hogy számítani fog a választáskor. Egy ilyen választásnál a hit többet számít bármilyen racionális ténynél. Én szívesen elfogadnám.