SUV-idill - hóban, kutyával is tökéletes. Ki ne szeretne ilyen autót? És akkor még nem is mondtam, hogy a képen látható modell 300 lóerős, de akár benzin nélkül is üzemelhet, sőt cégautó adó sincs utána, ellenben TAO kedvezményre is jogosult!
Már több mint 10 éve hódítanak a szabadidő-autók, s egyelőre úgy néz ki, nincs is semmi, ami megállítaná a terjedésüket. Igaz, a legnagyobbak, de tényleg csak az igazi monstrumok kapcsán már különadók is felmerültek. A kompaktabb kategóriában azonban nincs ilyenről hír, de igazából oka sem nagyon lenne annak. Ahogyan a jelenlegi trendek mutatják, előbb leszünk hajlandóak lemondani a magasabb sebességű autózásról, mint a szabadidő-autók adta kényelemről. Ugyanis az vitathatatlan, hogy kényelmet, komfortot adnak. Magasabb üléspozíciójukkal jobb ki-beszállást kínálnak, ez nem csak az időseknek, a gyerekkel rendelkezőknek, valójában mindenkinek kedvez. De nem csak az induláskor, érkezéskor, hanem menet közben is, ugyanis a magasabb üléspozíció jobb kitekintést ad, a forgalom jobb átláthatóságát is szolgálja, magyarán biztonsági tényező is. Igaz, az
Opel SUV-kínálata amúgy is erős a biztonság terén: mindegyik modelljük 5 EuroNCAP csillagos.
Az Opel legkisebb SUV-jában, a Crossland X-ben nem opció az összkerékhajtás, de a vevőknek igénye sincs rá
A magasabb építés az említetteken túl a szélesebb körű használhatóság miatt is hasznos, nem kell kétségbe esni, ha rosszabb, akár kiépítetlen úton tudjuk csak elérni célunkat, de akkor sem, ha csak a járdára felparkolva találunk parkolóhelyet. Komoly terepképességekről a szabadidő-autók körében jellemzően nem beszélhetünk, de télen, főként hegyen lakva praktikus lehet az összkerékhajtás, ami persze még az eladott szabadidő-autók zömében sem szerepel. A vevői igényeket látva a gyártók gyakorlatilag leszoktak annak kínálásáról, az
Opel háromtagú SUV kínálatában is csak a csúcsmodellnél opció az.
Elsősorban városi autó a Crossland X, alapmotorjával oda is bőven elegendő, de dízelmotorjaival hosszabb távú utazásokhoz is megfelelő
Haladjunk azonban sorban, nézzük az "alapmodellt", a 4,21 méteres hosszúságával és 2,6 méteres tengelytávjával már akár családi autónak is megfelelő Crossland X-et, ami higgadt autózáshoz már 82 lóerős 1,2 literes bázismotorjával is teljesen használható. A kínálatban amúgy csak az alapverzió 5 fokozatú váltós, a 400 ezer forintos felárat jelentő turbós, 110 lóerős verziótól már 6 fokozatút kapunk, a további 90 ezer forintos lépcsőt jelentő 130 lóerőshöz pedig 300 ezer forintért - tehát viszonylag olcsón - automata váltó is elérhető. A kínálatban dízel is szerepel 102 lóerővel kézi, vagy 120 pacival automata váltóval. Utóbbiak számítanak a Crossland X kínálat csúcsának, de ezekkel már hosszabb távú utazásokhoz is megfelelő lehet a Crossland X. Az extrakínálat már az Opel belépő SUV-jánál is igen gazdag, sok más mellett fűthető kormánykerék, LED fényszóró, tolatókamera, fűtőszálas szélvédő, de még komfortos vagy akár ergonomikus sportülés (mindkét esetben AGR tanúsítvánnyal), kulcs nélküli nyitás-indítás, valamint bőrkárpit és OpelConnect okosautó-rendszer is elérhető. Talán ennél is fontosabb, hogy az akciós Best modell első-hátsó parkolóradarral, telefonkivetítős központi érintőképernyővel és LED fényszórókkal (valamint még csokornyi egyéb extrával) 5 350 000 forinttól kapható.
Az Opel nagyobb méretű, de még mindig kompakt, 4,5 méter alatti SUV-ja a Grandland X. Ő már csakis turbós, alsó hangon 130 lóerős motorokkal kapható
Opel SUV persze egy méretosztállyal feljebb, a népszerűbb kompakt szegmensben is található, a Grandland X. Ez már 4,48 méter hosszú, amivel belső helykínálatához mérten még mindig valóban kompakt. A Grandland X sokkalta komolyabb autó már a Crossland X-nél, ám mivel csak 27 centivel hosszabb, még mindig el lehet vele férni városban is, hosszú távú utazásokhoz azonban sokkalta komfortosabb. Az alapmotor itt a Crossland X csúcs benzinese, azaz a 130 lóerős, 1,2 literes egység. A motor mérete kapcsán sokakban felmerülhet a kérdés, hogy vajon elegendő-e bele, de ha megnézzük 10,4 másodperces gyorsulását és 197 km/órás végsebességét, rájövünk, hogy bőségesen. Itt már mindenképp 6 fokozatú váltót kapunk alapból, de a bázismotorhoz is rendelhető automata váltó, ráadásul egyenesen 8 fokozatú. A kínálatban 1,6 literes, 180 lóerős benzines (az alapmotorhoz hasonlóan turbós) egység is rendelhető, ehhez már alap a 8 fokozatú automata, dízelből 1,5 literes 130 lóerős (6 fokozatú kézi vagy 8 fokozatú automata váltóval) választható, a kínálat csúcsát pedig a szintén dízel, 2,0 literes, 177 lóerős, 400 Nm nyomatékú dízel adja, alapáron a 8 fokozatú automatával.
A Grandland X helykínálata már a középkategóriás modellek színvonalát hozza, ez a modell már családi és céges, középvezetői autónak is tökéletesen megteszi
Kedvezményes árú Best modell a Grandland X-ből is elérhető, 18”-os alufelnivel, telefontükrözős érintőképernyővel és ergonomikus AGR vezetőüléssel. Míg a Crossland esetén a felnikínálat csúcsa a 17 colos, itt az az alap, de opcióként 18 és 19 colos is elérhető, ahogyan az extrakínálat is még szélesebb. Itt már millió egyéb mellett panorámatető, adaptív fényszóró, távolságtartós tempomat és holttérfigyelő is elérhető. Igaz, a 7,22 millió forintos alapár is mutatja, hogy a Crossland X-nél komolyabb autóval van dolgunk, de innen is van még feljebb!
Az Opel SUV-kínálatának csúcsán a plug-in hibrid verziók állnak, ezek a legerősebbek, a legtakarékosabbak, az egyedüliként elérhető összkerékhajtású változat 300 lóerős rendszerteljesítményű
Az Opel SUV kínálatának csúcsa a Grandland X Hybrid4!
A modell neve is elárulja: többmotoros modellről van szó, az alapverzió a Grandland X 180 lóerős benzinesét egészíti ki a 8 fokozatú automata váltó házába épített (110 lóerős, 320 Nm nyomatékú) villanymotorral. 225 lóerős rendszerteljesítményével már ez a verzió is rálicitál az összes többi verzióra, de egy fizikai kapcsolat nélküli összkerékhajtást adó, 113 lóerős, 166 Nm nyomatékú hátsó villanymotorral is felszerelt Hybrid4 verzió is elérhető. Itt a rendszerteljesítmény már kereken 300 lóerő, amivel a 100-as sprint csupán 6,1 másodperc. A plug-in hibrid Grandland X-ek 135 km/órás, tehát autópályás tempót is tudnak benzinégetés nélkül, azaz elektromos üzemben, a 13,2 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor pedig az alapverziónál 60-65, az összkerékhajtásúnál 67-69 kilométeres elektromos hatótávot ígér NEDC ciklus szerint. Hogyan adhat a csúcsverzió nagyobb hatótávot, amikor az a nehezebb? A két villanymotorral nem csak a teljesítmény, a fékezéskori visszatöltés, a rekuperáció is erősebb, így lehetséges! A Grandland X Hybrid4 nem csupán a legjobb dinamikát, a legmagasabb, akár 235 km/órás végsebességet adja, 1,5-1,6 l/100 km vegyes fogyasztásával és 34-36 g/km CO
2 emissziójával a legtakarékosabb és a legtisztább üzemű is.
Alapáron 3,7, opcióként 7,4 kW-os fedélzeti töltőegységet kapunk, utóbbival nem egész 2 óra alatt feltölthető a csaknem 70 kilométeres emissziómentes hatótávot adó hajtóakkumulátor
Mindkét plug-in hibrid Grandland X esetén jár (egyelőre) a zöld rendszám, amivel egyrészt nincs regisztrációs adó és teljesítmény adó, de ami még fontosabb: a cégautó adó alóli mentesség és a legtöbb városban (a veszélyhelyzeten túl is érvényes) ingyenes parkolás is. Az idei évben a vállalkozások számára még egy okból igencsak megéri a hibrid verziót választani. Bár tény, hogy a Grandland X Hybrid 13 millió forintos árával jóval magasabban kezdődik, mint a sima Grandland X, azon túl, hogy alapból erősebb és automata váltós, továbbá jobban is felszerelt, társasági adó (TAO) kedvezmény is igénybe vehető a felárára, cégmérettől és a székhely földrajzi helyétől függően annak 30-65%-a elszámolható. Utóbbiakkal együtt már igencsak csábító lehet az
Opel kínálatának egyetlen összkerékhajtású SUV-ja, ami nem mellesleg a legizmosabb és a legtakarékosabb is.