A 603-as jegyei köszönhetnek vissza a legújabb Tatra személyautón
A cseh Ekonom lap szerint fontolóra vette a Tatra gyár vezetése a személyautó-gyártás újraindítását. Állítólag 2017 elején döntenek arról, hogy gördüljön-e ki ismét személyautó a jelenleg haszonjárműveket készítő gyár kapuján. Valljuk meg, igazán nyomós érv kell ahhoz, hogy közel 20 év kihagyás után újra kirukkoljanak egy olyan személyautóval, amely elődeihez is méltó. Hiszen az utolsó Tatra személyautó, az 1996-ban tulajdonképpen csak típusfrissítés eredményeként megjelent 700-as gyártását éppen a sikertelensége miatt állították le 1999-ben. Azóta pedig nagyon sokat változott az autóipar, ráadásul a bő ötméteres Tatra a luxusautók között indult, ahol igencsak magasak az elvárások.
Hajdani politikai vonatkozása miatt a 613 nem tartozik a kedvencek közé, így valószínűleg nem erre hajaz majd az új Tatra - ha lesz - pedig a 700-asból még kupé is készült, nem beszélve a többi különleges Tatráról
A leendő Tatra személyautó meglévő alapokra épülne, már csak a fenti okok miatt is. Szinte csak így reális viszonylag rövid időn belül piacra dobni egy új típust, ám ez azt is valószínűsíti, hogy a Tatra elveszíti évtizedes jellegzetességét. Hiszen a márka személyautói eddig csakis farmotorral készültek, így egy orrmotoros új Tatra olyan lenne, mintha a Porsche 911 következő generációjába is előre építenék a motort. Mégis, ha bemutatják, a 21. század Tatrája igazi luxusautónak ígérkezik, 100 ezer eurós, azaz bő 30 millió forintos alapárral.
Én mód felett éhezem egy Tatra 613-ra!!! Az akkori kor Peugeot-jai után a legszebb, ha nem A legszebb… Amúgy nem a konszolidáltság, és a realitás talaján járnak, hiszen, 30.000.000 Ft-t ki veszi?? Még Cseh nemzetiségű, a felső tízezret képviselő figura is ennyi koronáért inkább Audit, BMW-t, meg Skodát, netán Infiniti-t vesz… Mutatóba akarnak évi 3-400 db-ot gyártani? Jó hülyék… Inkább én egy elérhető árú, visszafogott formavezetésű és csökkentett fölszereltségű négyajtós szedánt tennék gyártásba. Bár a luxusverda is szedán lesz, az biztos,- ha lesz,- de ennyi pénzért csak 4-5db ha elmegy. Ők tudják. Ők okosak, s józanabbak, nem úgy, mint szegény szibériai Oroszok, akik nyakalják az etil-alkoholt, ablaktisztítót…
Találtam még egy érdekes leírást. http://nordschleifeautoblahg.blogspot.hu/p/vw-history.html
Itt ezt írják, és ez tűnik eddig a leghitelesebbnek. És van még benne egy érdekesség, miért gyártották olyan sokáig a bogár alapú autóikat. Pontosan a Tatra jóvátétel miatt nem maradt pénzük fejleszteni.
„In 1925 Auto designer Bela Barenyi of Benz develops initial raw sketch of the earliest form of a Käfer-like auto. The concept is scrapped and never developed any further. Additionally, further inspiration of the Käfer’s design was inspired by the advanced Tatra cars of Hans Ledwinka, particularly the T97. This also had a streamlined body and a rear-mounted 4 cylinder horizontally-opposed air-cooled engine. Tatra launched a lawsuit, but this was stopped when Germany invaded Czechoslovakia. The matter was re-opened after WW2 and in 1961 Volkswagen paid Tatra 3,000,000 Deutsche Marks in compensation. These damages meant that Volkswagen had little money for the development of new models and the Beetle’s production life was necessarily extended.”
A legnagyobb poén az lenne, ha az új Tatrakat VW műszaki alapra építenék. 😀
Itt kicsit többet írnak róla, mi is történt.
„t is not difficult to spot the close resemblance between the Tatra T97 and the VW Beetle. For several years, ever since the 1933 Tatra V570 prototype, Ledwinka and Porsche regularly met each other to discuss their automotive work and designs. When the T97 was launched Porsche was working on the KdF-Wagen, the later VW Beetle, for Hitler’s promotion purposes. Hitler considered the T97 to be too similar to his KdF-Wagen which was to be produced by the new Volkswagen factory, even though the T97 was listed at more than five and a half times the KdF-Wagen’s target selling price. In 1939 the T97, along with the T57, were ordered to be removed from the Tatra stand at the 1939 Berlin Autosalon, because of their close resemblance to the KDF-Wagen. In the late 1930’s it became clear VW had used several patents of the Tatra factory. Just before the war Tatra had ten legal claims against VW for infringement of patents. Although Ferdinand Porsche was about to make a settlement with Tatra, he was stopped by Hitler who said he would „solve his problem”. Shortly after he invaded Czechoslovakia and gained control over Tatra, stopping the T97’s production.”
http://www.ukcar.com/history/Tatra/
Visszatérve a perekhez, én úgy tudom, hogy a Tatra is nyer egy hasonló pert, és ott nem 2 vagy 3 márkát fizettek. Jó lenne látni, hogy ki mit követelt a VW-en és akkor lehet tisztábban lehetne látni, hogy melyik részek kihez is köthetők.
És még a Steyr-t is bele lehet keverni a dologba. Én nagyon meglepődtem amikor először láttam, de pl az 500-as Fiat-ra épülő Steyr Puch motorja rengeteg mindenben hasonlít a bogár motorjára, sőt sok alkatrész én úgy tudom passzol is hozzá, a TR 650-es motort azok felhasználásával szoktak építeni.
Ezt nehéz egyébként eldönteni, hogy Barényi megoldása vagy Ledwinkáé milyen mértékben kerültek át. Az biztos, hogy a Ledwinka féle Tatra, a V570-es jóval előtte már készen volt és az alapok egyértelműen onnan származnak. Barényi ugye nem gyártott ilyen autót, csak tervezett egyet ami szintén hasonlított a Porsche féle KFD-hez. Én a műszaki alapot inkább Ledwinkához kötném. Egyébként a Tatranál is van magyar kötődés, Járay Pál aki a Zeppelinnél volt az aerodinamika úttörője, ő ültette át az aerodinamika fogalmát az autóiparba a Tatranál. Ezek voltak az első olyan autók, amiknél ilyen szempontokat is figyelembe vetek tervezéskor.
Az a nagy helyzet, hogy KFD-hez vagy bogárhoz úgy néz ki Porsche-nak egyáltalán nem volt annyi köze mint azt sokan hiszik. Ő csak szépen lemásolta a műszaki megoldásokat és összelapátolta az egészet.
Ennyit a nagy eredeti VW-ről…. Aztán annyira meg is tetszett nekik, hogy a 70-es évek közepéig el sem tudtak önerőből szakadni tőle, gyakorlatilag minden modelljük ezt a technikát hordozta. Majd kénytelenek voltak ismét külső forrásra támaszkodni az életben maradáshoz, ez volt az Audi és az NSU felvásárlása. Ebből lett a Passat, a Golf, a Polo, stbstbstbsb.
Neem a vw ill Ferdinénd Porsche nem a tátrától lett okosabb:)
Volt egy Úr akit Barényi Bélának hívtak (érdekes Ő is magyar:) na Ő találta fel ezt a vw által is használt platformot! 1956 ban meg is nyerte a pert Porsche ellen akit 1 márkára perelt, és Németországban! kimondták h az Ő szellemi terméke ez az építési elv:)
Mindettől függetlenül jópofa gép mind 3 márka! -sztem
Hitler was a fan of Ledwinka, and is known to have dined with him on a number of occasions. Ferdinand Porsche was also inspired by Ledwinka’s work – that the T77 and in particular V570 had influenced Porsche’s design for the Volkswagen Beetle is well known and undeniable and this caused Tatra to take legal action against Volkswagen, although this matter came to an end in 1938 when Germany invaded Czechoslovakia.
Nagyon rosszul tudod. Olvass csak utána. A műszaki innováció nagy részét szépen lemásolták a Tatraról.
Ha jól értem a cseh szudétanémet Porsche innen lopta? Hát nem. A VW eredeti dolog. Jóvátételt a megszállásért fizettek a németek.
Ültem 603.-ban. Nagy, lomha batár. Nem tartom érdemesnek fejlesztéshez.
http://thethinkersgarage.com/2014/09/26/volkswagen-porsche-and-tatra-a-forgotten-influence-on-motoring/
Elég csak ránézni a Tatra V570-esre.
Azért a 30-as 40-es években a márka maga volt a csúcs. A Mercedesnél is jobb, innovatívabb autókat gyártottak. A VW meg pontosan annak köszönhette, köszönheti a sikerét, hogy ez az autógyár létezett. Hans Ledwinka a Tatra tervezője volt. A KDF ebből az autóból nőtte ki magát, egy rakás megoldást a Tatratól másoltak hozzá ezért is fizettek a németek jóvátételt a háború után a Cseheknek.
Egy bizonyos farmotoros autó ellen nem szokott kifogás lenni. De hát az egy nagyon kiforrott dolog.
Zömében japán autóval járok, praktikus okokból, de ha lenne szabad pénzem egy 603-ra, hát belevágnék. Csodálatosak.
Amúgy másik kérdés, hogy ki akar ma már farmotoros kocsit venni?
Képtelen gondolat! A Tátra a hátul elég zajos léghűtéses motorjával, rossz kormányozhatóságával rossz emlék a múltból. A VW anno annak köszönhette sikerét, hogy jó súlyelosztása volt és a motorja elnyűhetetlen.
Baró ez a korai 603-as. Ennél már csak a korábbiak szebbek. Imádom azt a kis uszonyt rajtuk hátul. Mármint a régebbieken, 77-estől a 600-ig. Azok csodaszépek. A meglévő alapokkal meg pont az fog elveszni amiről ezek az autók mindig is híresek voltak, az egyedi műszaki megoldások.
Szerintem a 603-ast kellene gyártaniuk így ahogy van … 😀 😀 Egyébként meg ha lenne rá pénzem és vennék egy Audi R8-at aztán nekiesek kalapáccsal aztán kalapálnék rá egy másik kasznit más jellel attól még nem lennék autógyártó … szóval az még ugyan úgy Audi lenne és nem Tata … Nem hinném , hogy Koenigsegg módjára építenének maguknak autót …
Szerintem a 603-ast kellene gyártaniuk így ahogy van … 😀 😀 Egyébként meg ha lenne rá pénzem és vennék egy Audi R8-at aztán nekiesek kalapáccsal aztán kalapálnék rá egy másik kasznit más jellel attól még nem lennék autógyártó … szóval az még ugyan úgy Audi lenne és nem Tata … Nem hinném , hogy Koenigsegg módjára építenének maguknak autót …
Szerintem a 603-ast kellene gyártaniuk így ahogy van … 😀 😀 Egyébként meg ha lenne rá pénzem és vennék egy Audi R8-at aztán nekiesek kalapáccsal aztán kalapálnék rá egy másik kasznit más jellel attól még nem lennék autógyártó … szóval az még ugyan úgy Audi lenne és nem Tata … Nem hinném , hogy Koenigsegg módjára építenének maguknak autót …
Vajon önerőből próbálják meg nulláról vagy összeállnak a VW-vel, vagy fognak egy Skoda Superb-t és átalakítják, vagy csak pesszimista vagyok?