Kínában ismét komoly gondokat okoz a koronavírus
A
Carscoops jelentette az Auto News China híreire hivatkozva, hogy úgy tűnik, az idei Pekingi Autókiállítást nem a tervezett időben rendezik meg. Eredetileg április 21-én kellene kezdődnie az eseménynek, de a szervezők most fontolgatják, hogy nyárra, talán júniusra halasztják. Mintha csak 2020-at írnánk: két éve, pont tavasszal jöttek sorra a hírek, hogy egymás után mondták le vagy halasztották későbbre a legtöbb nagy autókiállítást. Két évnyi járvány és egy évnyi vakcinálás után még mindig nem hagyhatja maga mögött a világ és így az autóipar a koronavírust, Kínában annyira megugrottak az utóbbi időben az omikron-variáns regisztrált esetei, hogy számos nagyvárost zártak le. Ennek fényében dönthetnek úgy az autókiállítás szervezői, hogy több értelme lenne később megtartani a show-t.
A BMW i7-es is Pekingben mutatkozott volna be
A pandémia alaposan odavágott az autókiállításoknak, a járvány csillapodása után sem tért vissza mindegyik esemény, és több autógyártó is többé-kevésbé véglegesnek tűnően távozott ezekről. Ennek ellenére a Pekingi Autókiállításra számos nagy, európai vevőknek is fontos bemutató volt tervezve. Például a Volkswagen ID. itt mutatta volna be következő modelljének koncepcióját, az Aero15 szedánt. Ez utóbbi sorozatgyártású változata a tervek szerint már 2023-ban kéne, hogy elérje a kereskedőket. A BMW zászlóshajója, a következő 7-es limuzin is itt debütált volna, csakúgy, mint elektromos testvére, az i7-es. Szintén érdekes lett volna látni az Audi harmadik Sphere koncepcióját, de a Mercedes-Benz EQS SUV-ról is itt rántották volna le a leplet.
Utoljára 2020 szeptemberében volt autókiállítás Pekingben, ez váltakozik a Sanghajival minden évben (utóbbi városban 2021 tavaszán volt). A koronavírus-járvány alakulásától függően persze az is lehet, hogy még nyáron sem tartják meg az eseményt, vagy az egészet online formában rendezik meg - 2020-ban több autógyártó is kreatívan kihasználta az internet adta lehetőségeket, egészen élethű és interaktív módon mutatták be újdonságaikat. Ettől függetlenül persze abban is lehet reménykedni, hogy más nagyobb autókiállítások zavartalanul lezajlanak, Európában például számos országban feloldották már a legtöbb korlátozást. Ha pedig mégsem így lesz, akkor még mindig figyelemmel követhetjük a gyártók egyénileg megszervezett bemutatóit is.
Sajnos az év simán tükrözte a 2020-as évet, csak inverz módon. Az év első nagy rendezvényeit már 2021 decemberében törölték (Genf, Brüsszel) vagy halasztották (InterClassics Maastricht). Nem győztem átírni a bakancslistámat ( https://egzostive.com/the-ultimate-2022-car-show-and-events-list/ ).
Az elmúlt két hétben két nagy rendezvényre is kinéztünk (Retromobile Párizs és Essen Techno Classica), és bár megtartották őket, ami az autógyárakat illeti, ők nagyon vissza vettek (konkrétan Essenből teljesen hiányoztak a gyári standok, pedig ők eddig ott voltak a legerősebbek).
Mivel Párizsban nagyjából megszűnt a COVID helyzet ott már nem lehet ráfogni. Ellentétben a németekkel ahol mindent megkövetelnek (maszk és oltási igazolás, EU engedélyezett és persze booster), de Essen még inkább árnyéka volt önmagának.
Talán a nyári nyitott rendezvények majd behozzák a lendületet. Tavaly egy sor remek ilyen rendezvény volt, mint az Antwerp Concours, Zoute GP, sőt az IAA is egy nyitott / részben nyilvános rendezvénnyé alakult Münchenben. Utóbbi egy érdekes kísérlet volt, látogatóként talán még jobban is tetszett, amellett hogy “rákényszerültünk” hogy megnézzük a várost is (pl az Art Car kiállítás a modern művészetek múzeumában remek móka volt).
A fentiek fényében a hagyományos, csarnokban tartott autószalonokat egy ideig el lehet felejteni, talán örökre.