Meghökkentő kompakt – itthon a Citroën C4 Cactus. Nem is drága!
Nagyon egyedi, és 4 190 000 forinttól kapható a Citroën C4 Cactus
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Dizájnos, kényelmes, modern és persze takarékos autókat ígér a Citroën új modellsora, melynek első képviselője a C4 Cactus.
Egy újabb modell az alsó-középkategóriában? Akár így is felfogható a Citroën C4 Cactus, de csakis szódásszifon-szemüvegen keresztül nézve. Sőt, talán már azon keresztül is feltűnik, hogy a C4 Cactus messze nem egy hagyományos kompakt. Olyan egyedi, olyannyira más, hogy messze nem szabvány autóként nézünk rá. Lökhárítóinak, küszöbeinek és kerékjárati íveinek fényezetlen műanyagozásával kicsit szabadidőautós, 13 centiméteres hasmagassága ugyanakkor mindössze 1 cm-rel nagyobb a C4-esénél, s összkerékhajtás sincs hozzá. Ha kategóriába akarjuk sorolni, nevezhetjük crossovernek, de még abban a szegmensben is különc. Különc, hiszen nem csak lökhárítóit, ajtóit is hatalmas (négyféle színben kérhető) Airbump névre keresztelt rugalmas műanyagbetétekkel óvja a horzsolásoktól, ajtórányitásoktól.
Elöl a Fiat Multiplát idézően három szinten, teljesen külön helyezkedik el a köd- és a főfényszóró, valamint a LED-es menetfény és az irányjelző egysége, a vaskos C-oszlopra a jobb felszereltségeknél modellfelirat kerül. Műanyagozás nem csak az oldalsó négy, hanem a csomagtérajtóra is jutott - elég bőven. Kívülről akár prémiumautónak is tűnhet a C4 Cactus, pedig egyáltalán nem akar az lenni. Inkább puritán. Józanul kicsontozták, hogy tömege 200 kilogrammal szerényebb legyen, mint egy vele méretben gyakorlatilag egyező C4-esé. Alumínium a gépháztető és az összes hossztartó, lézerhegesztéssel összerakott a karosszéria, és van néhány olyan, ma már teljesen megszokott felszerelés, ami itt hiányzik. A hátsó ablakok például csak billenthetőek, nem engedhetőek le, az ülésdöntés a lehető legegyszerűbb: a hátsó támla egyben hajtható előre. Csak utóbbi két opció elhagyásával 17 kilogrammot spóroltak a tervezők, azzal pedig további 3-at, hogy Magic Wash rendszerével a szélvédőmosó folyadékot közvetlenül a lapátból spricceli a C4. Nincs külső műanyagcső, mint egykor a Ladákon szokás volt, hanem speciális a lapát, kisebb a mosáskori vakfolt, kevesebb mosófolyadék szükséges, így annak tartálya is szerényebb méretű és tömegű.
Citroën C4 Cactus – méretek (mm)
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4157 | 1729 | 1480/1530* | 2595 | 348-358 |
A külsőhöz hasonlóan egyedi a beltér is. Teljesen digitális a műszerblokk, de a középkonzol is, ahogyan azt már a C4 Picassónál is láthattuk. Mindegyik verzióban 7 colos érintőképernyőről vezérelhető a rádió, ha van automata klíma, navigáció, és kihangosító, akkor azok is. A tolatóradaros autókhoz hátsó kamera is jár, amelynek képe szintén ott jelenik meg. Egy-két funkciónak, például a szélvédő és a hátsó üveg fűtésének, gyors páramentesítésének jutott dedikált gomb, az alapáron járó visszagurulásgátlós ESP és az opciós parkolóasszisztens, valamint a vészvillogó is egyetlen érintéssel kapcsolható. A műszerfal kialakítása a térdhelynek kedvező, a kesztyűtartó például felfelé nyíló, úgynevezett „top box”, emiatt az utasoldali légzsák - szükség esetén - a tetőből nyílik le.
Régiesek az ajtóbehúzók, nem csak alul, felül is lapított az amúgy alapáron tempomatos kormánykerék. A robotizált váltósok esetén az előválasztó nem kar, hanem csupán „Easypush” gombmező az előremenet, a rükverc és az üres kapcsolásához. Logikus és helytakarékos megoldás. Így az első ülés (is) egy egybefüggő, persze a hátsónál is hangsúlyosabban formázott kanapé lehet. Hátul nem csak a csupán billenthető oldalablak, a csupán a kemény kárpitplasztikból kialakított ajtóbehúzó is puritánságot sugalló, a helykínálat viszont a C4-ből ismerős, egész nagy a láb- és a fejtér. A csomagtér alaphelyzetben 358, az opciós szükségpótkerékkel 348 literes. Egészen nagy, ahogyan a raktérperem sem kicsi.
Citroën C4 Cactus – alapadatok
Motor | 1.2 PureTech 82 (S&S)* | 1.2 PureTech 110 S&S | 1.6 e-HDi 92 | 1.6 BlueHDi 100 (82g)** |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1199 | 1560 | ||
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/8 | ||
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 (robotizált/5) | kézi/5 | robotizált/6 | kézi/5 |
Teljesítmény [LE] | 82 (5750) | 110 (5500) | 92 (4000) | 100 (3750) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 118 (2750) | 205 (1500) | 230 (1750) | 254 (1750) |
Végsebesség [km/h] | 167 (172)* | 188 | 182 | 184 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 12,9 (15,0)* | 9,3 | 11,4 | 10,7 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 4,6 (4,3)* | 4,6 | 3,5 | 3,4 (3,1)** |
CO2-kibocsátás [g/km] | 107 (98)* | 107 | 92 | 87 (82)** |
Saját tömeg [kg] | 965 (975)* | 1020 | 1070 |
A motorpaletta 82-110 lóerős benzineseket és 92-100 lóerős dízeleket, lényegében egy-egy blokkot sorol. A benzinesek az 1,2 literes háromhengeresek, a 82 lóerős szívó alapgép a kézihez hasonlóan 5 fokozatú robotváltóval és azzal együtt Stop/Start rendszerrel is kérhető, a 110 lóerős turbó csakis Stop/Starttal és kézi váltóval kapható. A dízelek e-HDi-k, azaz generátoros megoldású újraindításúak, már gurulás közben megállóak, a 92 lóerős csakis 6 sebességes robotizált, míg a fokozottan takarékos 100 lóerős BlueHDi ötös kézi váltóval rendelhető. Utóbbiból 3,1 l/100 km vegyes fogyasztású és 81 g/km CO2 emissziójú spórolós változat is elérhető, a robotváltókról pedig fontos tudni, hogy nem a korábbi MCP6-osok, hanem új, ETG jelzésű szerkezetek.
Hogy milyenek a váltók, milyen a C4 Cactus, azt majd a teszt mondja meg, egyelőre szinte csak a fotózáshoz sikerült mozgatni az C4-esnél elsőre nem csak egyedisége miatt szimpatikusabbnak tűnő autót. A C4 Cactus ára nem szúrós, 4 190 000 forintba kerül az alapverzió, 6 210 000 forint a legdrágább. Néhány extrával természetesen lehet még feljebb srófolni az árat. Például erőteljes hővédelmet adó, ezért a tömegcsökkentés érdekében árnyékoló nélküli panorámatetőt 200 000 forintért, első-hátsó parkolóradart, tolatókamerát és parkolóasszisztenst egyben ugyanannyiért, bársony+szövet kárpitozást 80, félig bőr kárpitot 190 ezer forintért lehet kérni – mindkettő választható lila/fekete és barna/fekete, a bőr szürke/fekete színben is.
Citroën C4 Cactus – árak
Motor | Felszereltség | Váltó | Listaár |
PureTech 82 | Live | kézi/5 | 4 190 000 Ft |
PureTech 82 | Feel | kézi/5 | 4 500 000 Ft |
PureTech 82 | Feel Edition | kézi/5 | 4 650 000 Ft |
PureTech 82 | Shine | kézi/5 | 5 100 000 Ft |
PureTech 82 | Shine Edition | kézi/5 | 5 280 000 Ft |
PureTech 82 S&S ETG | Feel | robotizált/5 | 4 790 000 Ft |
PureTech 82 S&S ETG | Feel Edition | robotizált/5 | 4 940 000 Ft |
PureTech 82 S&S ETG | Shine | robotizált/5 | 5 390 000 Ft |
PureTech 82 S&S ETG | Shine Edition | robotizált/5 | 5 570 000 Ft |
PureTech 110 S&S | Feel | kézi/5 | 5 000 000 Ft |
PureTech 110 S&S | Feel Edition | kézi/5 | 5 150 000 Ft |
PureTech 110 S&S | Shine | kézi/5 | 5 600 000 Ft |
PureTech 110 S&S | Shine Edition | kézi/5 | 5 780 000 Ft |
e-Hdi 90 ETG6 | Feel | robotizált/6 | 5 400 000 Ft |
e-Hdi 90 ETG6 | Feel Edition | robotizált/6 | 5 550 000 Ft |
e-Hdi 90 ETG6 | Shine | robotizált/6 | 6 000 000 Ft |
e-Hdi 90 ETG6 | Shine Edition | robotizált/6 | 6 180 000 Ft |
BlueHDi 100 | Feel | kézi/5 | 5 430 000 Ft |
BlueHDi 100 | Feel Edition | kézi/5 | 5 580 000 Ft |
BlueHDi 100 | Shine | kézi/5 | 6 030 000 Ft |
BlueHDi 100 | Shine Edition | kézi/5 | 6 210 000 Ft |
BlueHDi 100 82g | Feel | kézi/5 | 5 430 000 Ft |
A Live alapverzió esetén is alap a 6 légzsák, az ESP, a guminyomás-szenzor és a MagicWash ablakmosó fúvóka, valamint a sebességkorlátozós tempomat is. Kerekei 16 colos könnyűfémek, külső tükrei elektromosan állíthatóak, sofőrülése szabályozható magasságú, rádiója USB-s és 4 hangszórós, a középkonzol természetesen 7 colos érintőképernyős. Alapáron feketék az opcióként három másik színben is kérhető Airbump betétek, légkondicionáló 270 000 forintért kérhető az azt nélkülöző bázismodellhez. A második lépcsőt jelentő Feel tetősíneket, manuális légkondicionálót, Bluetooth kihangosítót, bőrbevonatú kormányt és fényes fekete tükörházakat is ad. A Feel Edition 16 colos alufelnikkel, statikus kanyarfényként is játszó ködfényszórókkal, 3 különleges fényezés/Airbump kombinációval tud többet. A Shine már első kartámaszt, 16 colos alufelniket, automata klímát, eső- és fényszenzort, tolatóradart és tolatókamerát, navigációt, Jukebox funkciós hifit, sötétített hátsó üvegeket és LED-es belső világítást is sorol, a Shine Edition továbbá kétszínű és 17 colos alufelnit, metálfényezést és 3 különleges szín/Airbump kombinációt is kínál.
A C4 Cactus forradalmi modell a Citroënnél, elsőként hozza a márka új dizájnnyelvét, sajátos, meghökkentő és a prémium DS modellsor mellett szándékosan egy kicsit puritán, ugyanakkor a márkákra jellemző módon innovatív, okos megoldásokkal teli. A hagyományos „mainstream” modellekhez mérten nem jelentős a felára. Hogy sikeres lesz-e, azt majd a jövő megmondja, az viszont jó előjelnek tűnik, hogy noha a piaci bevezetés igazából csak a következő héten indul, már elkelt belőle annyi, amennyi a C4-ből egy hónap alatt szokott.
Az átrozsdásodás elleni garancia senkit nem érdekel. Ugyanis csak márkaszervizes előélettel érvényesíthető, a nagy átlag pedig 8 évesen már többnyire szervizbe sem hordja a szarát, nem még márkaszervizbe.
Ez van.
Tisztelt hozzászólok ,bocsánat ha bárkit is valamilyen módon megsértenék.
De én csak két dolgot emelnék ki,a Daciákra ma is csak 8 év átrozsdásodási garanciát adnak! persze ez jobb anyagi helyzetűeket ez nem érinti.
A másik semmilyen körülmények közt nem kellene párhuzamot vonni a Dci,illetve a HDI között.Sajnos a még nem kellő tapasztalatot nem számítva az 1.6 kiviteltől eltekintve a Dci sajnos sokkal kevésbé tartós ,megfelelő technikai színvonalú a bevált HDI-hez képest.
Az 1.2-es Dusterrel hasonlítást nem én találtam ki, hanem egy előttem hozzászóló „főokos” írta példának, én csak arra reagáltam.
Amúgy nem baj az, ha nincs 4 kerékhajtás, attól még lehet terepjáró forma. Nagyobb a csomagtér (tudom arra jó a kombi is), magasabban ülsz, nagyobb a belső tér. Nem rossz így szerintem.
Nekem tele a t+köszi, hogy egyesek a saját berögzült sztereótípiáit akarják mindenkire kivetíteni. Hogy a golf a király, hogy fekete a király, hogy a francia az fos stb… Minek? Mindenki azt vesz, amit akar és az tetszik neki, ami neki jól esik. Nekem pl ez tetszik, nem unalmas, van benne egy kis élet. Engem nem zavar, ha valaki szürkeségben ill. sötétsegben szeretne élni… HAJRÁ.
Sorry, persze hogy hosszú ó a szóda. Nem tudom miként írhattam röviddel.
Ez talált, nagyon ott volt 🙂
A Citroen eddig is erős volt nagyméretű, olcsó fröccsöntött műanyagokban és nulla funkciós de nagyon formabontó „innovációkban” is, mindegy milyen csak más legyen mint másoké… Nem túl eredeti a vonalvezetése de azért élhető lett volna ha nem díszítik fel mint egy karácsonyfát. Az a műszerfal meg… hát Citroenes, de biztos lesz piaca…
Idézlek:
„Nagyok a bajok…”
Bizony nagyok. Itt vagy rögtön te. Tényleg elkeserítő a helyzet.
„szodásszifon-szemüvegen” No comment…
Kinek a fejéből pattant ki ez a műanyagokkal teli tűzdelt utasterű, se eleje se vége valami? Feltűnően .zar. Francia netán?
Több súlyos tévedésed is van. Egyrészt, hogy tetszik, vagy nem tetszik, az ízlés kérdése. Az ízlésben meg nincs igazság, mivel szubjektív, nem egy mérhető dolog, tehát nincs jó vagy rossz. Olyan van, hogy nekem vagy neked tetszik, vagy nem tetszik. Ennek a felsimeréséhez kell(ene) intelligencia.
Az általad hozott példa lehet, hogy valahol megállná a helyét, de ide nagyon rossz hasonlat, pláne a kirekesztő példákkal „erősítve”. Akár jó is lehetne, ha ez az autó 12 millióba kerülne, de erről szó sincs. Itt éppen az a lényeg, hogy egyszerűsítettek, költséget csökkentettek, és hozzáraktak egy kis újítást, ami a Citroennek mindig is erőssége volt. Amúgy a legolcsóbb 1.2-es Duster listaára 3,85 millió, ami kevesebb, mint 10%-kal olcsóbb egy Cactusnál. Szóval anyagilag majdnem mindegy, hogy melyiket választod.
Ha nem tudunk már értelmes autót gyártani, csináljunk valami óriási baromságot,hátha bejön és divatot teremtünk. Pont mint a modern absztrakt művészek, akik lehányják a festővásznat, rendeznek egy kiállítást, és ha szerencséjük van, valami újgazdag faszkalap akinek az ízlés fogalma csak pénzben mérhető megveszi milliókért dicsekedni a haverok előtt. Aztán a haverok is vesznek hányást a vásznon mer nehogymá’ nekik ne legyen, ha a csempész józsinak ott lóg a nappaliban. Mindenesetre a normális társadalomtól különcnek számítani akaró dilettánsoknak, Kiszel Tündének, aktív homokosoknak, glammodelleknek dubai körút után, vagy a pistabácsinak idegesíteni a szomszéd erzsiéket akik épp mot hozták el az új egykettes dusztert a kárpátok géniuszának országából, egyszerűen tökéletes választás. Lényeg, hogy TRENDI legyen! 😀 Nagyok a bajok…
A Pesti úton a szalon előtt sárgában láttam kiállítva az út szélére, nagyon vagány volt még majdnem hogy rákívántam.
Még nem volt citroenem, nem is vágytam rájuk de a jelenlegi c4, c4 picasso, na meg ez már vállalható bőven.
Érdekes hogy ennyi hűtőrács elég lenne a kánikulában dugóban araszolva, az első fényszórók, hátsó lámpák lehetnének szebbek is.
Kegyetlen vagány. Végre egy Citroen, ami ÚJRA szakít a hagyományokkal.
Nyárspolgárok vehetnek VW-t, unalmasék meg Toyotát.
Ez meg végre nem egy tucatf.s!
ez ez ez…. valami elképesztően rút 😀