Talán ID.2 néven érkezhet a Volkswagen belépő szintő villanyautója 2027-ben
Nehéz helyzetbe hozza a hagyományos, jó hírnévvel rendelkező európai autógyártókat, hogy Kínából özönlenek a megfizethető elektromos modellek az öreg kontinensre. A franciák szerint azért lehetséges ez, mert a kínai állam komoly támogatásokkal tömi ki a cégeket, de az is az ázsiai ország malmára hajtja a vizet, hogy az akkumulátorgyártás nyersanyagai fölött majdnem kizárólagos mértékben ők rendelkeznek. Mit léphetnek erre az európaiak? Az EU egyelőre a kínai villanyautókra kivetendő vámokban gondolkozik, de a Volkswagen valamivel konstruktívabb megoldást javasolna: felveszik a versenyt a megfizethető elektromos járművek piacán a már ismert, európai minőség megtartásával.
Próbálkozott már megfizethető elektromos autóval a Volkswagen, de az e-up! képességei mai szemmel messze elmaradtak egy élhető villanyautóéhoz képest
Ennek első lépéseként már 2025-től 25.000 eurós (9,8 millió forintos) villanyautókat vezetnének be a piacra: két kompakt méretűt (egyet a Volkswagentől, egyet a Cuprától), valamint két SUV-ot, vagy inkább crossovert (ugyancsak Volkswagen emblémával, valamint a másikat Škodával). A 10 millió forint alatti villanymodellekkel valóban komoly konkurenciát jelenthetnek majd a kínai elektromos autóknak, pláne ha ezekre még állami támogatást is igénybe lehet majd venni. A Volkswagen-csoport igazi nagy dobása viszont 2027-ben érkezhet: akkor már nyolcmillió forinttól olcsóbb kezdő árú, belépő szintű villanymodellekkel szeretne jelentkezni. Ez ma is jó ajánlatnak hangzik, de három évnyi inflációt figyelembe véve, ha valóban tartani tudják majd ezt az árszintet, akkor tényleg versenyképesek lehetnek a kínai modellekkel szemben.
A Škoda is bevezette első elektromos autóját a Volkswagennel közös alapokon, legközelebb már crossoverrel próbálkoznának a belépő szintű kategóriában
Érdemes elemezni a konszern vezetőinek nyilatkozatát is. Oliver Blume, a vállalat vezérigazgatója szerint "emberek generációi azonosítják a Volkswagen-csoport erős márkáit az első autójukkal - és a megfizethető mobilitással. Mint egy erős gyártókból álló csoport, mi vállaljuk ezt a társadalmi felelősséget a mai napig. Ezért jelenthetem be örömmel, hogy egy jövőbe tekintő projektet indítunk. Ez a belépő szintű elektromobilitásról szól, ami Európából származik és az európaiaknak szól. Ezzel egyesítjük elkötelezettségünket Európa, mint ipari terület, valamint egy európai iparosítási program felé, illetve végső soron az európai vásárlóink érdekeit szem előtt tartva cselekszünk." Thomas Schäfer, a Volkswagen márka és a "Brand Group Core" vezetője pedig így nyilatkozott: "A jövő elektromos. Ahhoz, hogy az elektromobilitás széles körben elterjedjen, vonzó járművekre van szükség, különösképpen a belépő szintű szegmensben. Márkánk ígérete ez: elektromobilitás mindenkinek. Ezt az ígéretet teljesítjük most a Brand Group Core-ban. A vonzó ár ellenére járműveink a belépő szintű szegmensben viszonyítási pontok lesznek a technológia, a dizájn, a minőség és a vevői élmény vonatkozásában. Ez a feladat egyre nehezebbé vált a növekvő energia- és nyersanyagköltségek miatt. Egy dolog világos: az Európából származó, európaiaknak szóló elektromobilitás csak akkor lehet sikeres, ha van mögötte politikai támogatás és támogató versenypiaci körülmények." A Volkswagen tehát azzal kívánja megkülönböztetni magát a kínai versenytársaktól, hogy európai mivoltára fókuszál, ami egy már ismert minőséget feltételez. Azzal is vevőket (vagy politikai támogatókat) szeretnének megnyerni, hogy európai származást említenek, azaz a gyártást továbbra is az öreg kontinensen képzelik el (egészen konkrétan Spanyolországban a fentebb említett modellek esetében), ezáltal az európai gazdadásot támogatják és európai munkahelyeket teremtenek vagy őriznek meg. Szavaikból az is kitűnik, hogy az utóbbi évek geopolitikai fejleményei nem jöttek jól számukra: nincs már olcsó energia és alapanyag a gyártáshoz, így ha Európa európai villanyautókat akar az európai vevők számára, akkor bizony a politikusoknak kell az európai autóipart támogató intézkedéseket hozniuk: vagy közvetlenül az itt gyártó cégek támogatásával, vagy a kínai versenytársak korlátozásával. A Volkswagen tehát nem rejti véka alá, hogy kormányzati beavatkozásra van szükségük, ha fel akarják venni a versenyt a kínaiakkal. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy ma egy nyolcmillió forint alatti városi elektromos miniautó kedvező ajánlatnak hangzik, de ki tudja, 2027-re a kínaiak mit fognak tudni ebben az árkategóriában.