Megér egy üzenet egy autót, netán életeket?
Vicces videóval indult kampány az autóban mobilozás ellen, én durvábbat mutatok
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Napjaink ittas vezetésének mondják a mobilfüggőséget, joggal. Az Aegon Biztosító és az ORFK OBB most egy felméréssel és vicces videókkal kampányol ellene. Én inkább valódi baleseteket elemeznék.
Alább az ORFK OBB és az Aegon Biztosító videói, amelyek a vezetés közbeni telefonhasználattól kívánják elvenni a sofőrök kedvét. A téma persze örök, korábban egy elég vicces belga kísérlet is készült: a tanulóvezetőknek telefonálás közben kellett vizsgázniuk. Kevéssé sikerült nekik...
Egy-két másodperc telefonra pillantás városban és autópályán is végzetes lehet
A megkérdezettek 7 százaléka még csak veszélyesnek sem gondolja a vezetés közbeni telefonnyomkodást, tízből két négy ember maga is telefonnyomkodó, de nyolcan ismernek olyat, aki ilyet tesz. A 30 év fölöttiek zömében szöveges üzeneteket váltanak, a fiatalabbak közösségi oldalakat is használnak vezetés közben
- "A jogellenes telefonhasználat a leggyakoribb közúti szabályszegések közé tartozik, és a legveszélyesebb kihágások egyike, amely bizonyos esetekben egy lapon említhető az ittas vezetés veszélyeivel. A lakosság nagy része az ittas vezetést elítéli, és az a célunk, hogy ezt elérjük a vezetés közbeni mobilhasználattal is" – mondja Óberling József rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője.
- "Az okostelefon-használat a modern ember függősége. Nem klinikai értelemben vett függőség, hanem olyan jelenség, amely minden ember életébe szervesen beépült. Ám még ez sem lehet ok arra, hogy vezetés közben cseteljünk, üzenjünk, vagy közösségi média-bejegyzéseket tegyünk közzé" – hangsúlyozza Demetrovics Zsolt pszichológus.
- "A fiatal generáció életének természetes része, hogy bárhol, bármikor megír egy üzenetet az okostelefonján. Ez az a korosztály, ahol néhány rövid szót bepötyögni rutin műveletnek tűnik, és pont ez a rutin adhat egy téves biztonságérzetet. Ezért is fontos a folyamatos figyelemfelhívás, az edukáció" – mondta a kutatás kapcsán R. Csekeő Borbála pszichológus, a Kék-Vonal Alapítvány szakmai vezetője.
városi (50 km/órás tempónál) a megálláshoz szükséges fékút nagyjából az 1 másodperc alatt megtett távnak felel meg.
Az autóvezetés nem játék, életek múlhatnak rajta, de már csak az is komoly érvágás, ha valaki alól "kiütik" az autóját. Ez utóbbit sajnos tapasztalatból mondom, múlt héten feleségem villanyautójába úgy sikerült egy másik közlekedőnek belehajtania, hogy a mi autónkat az előtte álló teherautóba is beletolta, a jelentős hátsó behatástól a minimális hátsó túlnyúlású autó mozgásképtelenné vált. Fékutat nem láttunk, ráadásul a sofőr fülem hallatára tett olyan kijelentést, hogy "nincs meg a pillanat, amikor fékeztem volna". Hogy miért nem lassított (vagy miért nem kellő mértékben), soha nem fogjuk megtudni. Mondott olyat is, hogy a baleset helyszínén "senki sem tart kellő követési távolságot", ezt viszont szolidan cáfolja, hogy rajta kívül mindenkinek sikerült megállnia. Az pedig már sajnos egy másik sztori, hogy a kgfb rendszer mennyire van felkészülve arra, ami alapvető célja kellene legyen, hogy egy vétlen baleset esetén ne szenvedjünk kárt.Saját példa, feleségem még megállt az előtte megálló teherautó mögött, ám a mögötte érkezőnek ez már nem sikerült. Az eredmény egy mozgásképtelen autó, temérdek ember idejének pocsékolása, rendőrök és mentők bevonása, egy enyhébb agyrázkódás, továbbá a vétkes oldalán egy bokatörés és szintén jelentős anyagi kár, még ha számára a nem saját, hanem munkahelyétől kapott autója sérülése láthatóan nem is okozott komoly lelki törést. Nem állítom, hogy mobiltelefon használata volt az ok, de kizárni sem lehet