Megépítettük a fénnyel táplálkozó autót
Termékteszt: napelemes akkuvédő
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Aki ritkán indítja csak el autóját, az főként télen szembesülhet a lemerült akkumulátorral. Megoldás a csepptöltés, mely akár külső áramforrásról is mehet.
Az üzemanyagárak emelkedése miatt egyre többen kényszerülnek autójukat végleg letenni vagy legalábbis csak alkalomszerűen használni. Utóbbi rendszerint egyéb nyűgökkel is jár, mint a kényelmes közlekedésről való lemondás. Többhetes vagy hidegben akár már egy hétnyi állás után is lehet olyan gyenge egy autó akkumulátora, hogy nem tud indítani. Ilyenkor az egyik megoldás a csere, ami persze sok-sok, tízezres nagyságrendű forintba kerül vagy a csepptöltés, mellyel még a gyengébb akkumulátorok is kondiban tarthatók. Utóbbi azonban a saját, áramellátással felszerelt garázzsal rendelkezők kiváltsága. Akinek ilyenje nincs, az a pihenőidőre kiszerelheti autója akksiját, ami bár lopásvédelmi szempontból is jó trükk, leginkább azonban komoly macera.
Ezen - egyre többek számára aktuális - problémakör kapcsán figyeltünk fel a Conrad áruház kínálatában a Napelemes akkuvédőre, mely a nap ingyen hasznosítható energiájával tölti a hosszabb időre magára hagyott autó akkumulátorát. Ára 7990 forint - magasabb, mint egy sima töltőé, ellenben megvásárlásával nem, hogy a telepet ki-be szerelni nem kell a lakásban töltéshez, hanem vélhetően az akkumulátor élettartama is jelentősen megnyújtható. Elvileg 170 mA töltést képest adni - amivel egy erős csepptöltőnek minősül.
Rendeltünk egyet a Conrad webáruházából, hiszen bőven vesződtünk már annyit akkumulátorokkal, hogy a perpetuum mobilét, azaz az örökmozgót lássuk benne. A mintegy 40 cm széles, 18 magas és 1,5 vastag napelemet négy tapadókoronggal rögzíthetjük a szélvédőre, alulra, a közepére téve a legtöbb autóban még nem zavaró. Két kábel is jár hozzá, melyekkel az autó 12 V-os rendszeréhez csatlakoztathatjuk, az egyik (1,5 méter hosszú) szivargyújtó-csatlakozóban, a másik (3 méteres) csipeszekben végződik. Előbbi hibája, hogy a legtöbb autónál a kulcs kihúzásával egy relé lekapcsolja a szivargyújtót, azaz azon keresztül nem fog tudni áramot visszatáplálni a napelem. Utóbbié pedig, hogy a napelemet az utastérben érdemes elhelyezni, az akkumulátor - melynek saruira illenének a krokodilok - pedig rendszerint a motortérben található.
A napelemes akkuvédőt egyetlen autóba telepítve azonban orvosolható a probléma, egy olyan kábelpárt kell keresni, amely mindig feszültség alatt van - mi a riasztó állandó áramellátására kötöttünk rá - némi forrasztgatással. A beépítéshez tehát egy autóvillamosság területén is jártas villanyszerelő, multiméter, kábelcsupaszító és forrasztópáka is szükséges, melyekről nem szól a leírás, ám ha a beépítés egyszer megtörtént, akkor az akku töltése valóban megoldott.
Villamosmérnök kollégánk – miután a csipeszes kábel átalakításával fixen bekötötte a napelemet, a másik, szivargyújtós kábelt elvágva egy kis kiegészítéssel lehetővé tette, hogy a töltés során folyó áram erősségét és a napelem kapocsfeszültségét is megmérhessük. Így aztán műszer győzött meg minket arról, hogy a napenergiából táplált akkumulátor, kvázi a fénnyel táplálkozó autó mindenki számára megépíthető. A töltés mértéke természetesen nagyban függ a napsütéstől és a szélvédő tisztaságától. Míg egy árnyékos fal mellett 10-20 mA (0,01-0,02 Amperes) töltés várható csak, napsütésben már 50-60 mA (0,05-0,06 Amper) áramerősséget mértünk – mellyel, meglehetősen halovány, de azért az akkufeszültség szinten tartására elegendő töltőnek bizonyult az így mérésünk során az akkumulátort 700 mW (0,7 W) legnagyobb pillanatnyi teljesítménnyel töltő napelem. Ajánljuk mindazoknak, akik autójukat csak ritkán indítják be, hiszen a szabad ég alatt parkolva külső áramforrás nélkül csepegtethetnek némi áramot akkumulátorukba. Fontos tudni azonban, hogy a töltés olyan csekély, hogy csak tiszta időben, napsütésben lehet rá számítani.
Ez a kütyü fénnyel megy nem kell verőfényes napnak lenni ez nem napkollektor!A luxot alakítja át volttá, az tény minél nagyobb a lux annál több a volt. Felhős teli napon is van fény tehát termel.
Mondjuk úgy hogy az aksi magyar szleng. Az akkumulátor szóból ered, innen logikus a kk, viszont a helyesírási szótár is 1 k val hozza.
sajna pontos nyelvtani szabály nem találtam rá. Valamint sem a magyar, sem az idegen nevek szótárában, sőt a szinonimában sem találtam meg ezt a szót.A neten keresve írják többféle képpen, de leszűrve a google helyesírás keresőjével 99%-ban egy „k”-val írják.. :))
Az akksi két „k”-val írandó!
Kb. ket honapja nemetorszagban vettem 19 eu-ert, nagyon meg vagyok vele elegedve az auto azota nem nyog (kethetente hasznalom). Nekem a tetoablakon van felcuppantva es mivel az aksim a kofferben van, igy senkit se zavar, seperc alatt csak visszanyomom a konnektort es kesz!
Sziasztok!
Évek óta használom a cuccot, nekem nagyon bevált. Ha mondjuk hétvégén nem használjuk az autót, vagy síelésnél néha -25 fokban is normálisan indul az erőforrás. Viszont ha lustaságból nem rakom ki, akkor bizony az első 1-2 fordulat nyögvenyelős… Ja és nem állandóra van beszerelve, akksisarura csíptetve simán behúzom a vezetéket a motorháztető szélén és az ajtón be. A gumiszigetelés az ajtónál védi a kábelt a károsodástól, a motortérajtónál meg nagy a rés….
A mai akku áraknál szerintem az ára is elfogadható, ha emiatt 1-2 évvel tovább húzza az akku.
Még a gps tartóért is rázták a lábukat a műszakin, ettől meg ki se lehetne látni ha bent hagynám menet közben,
Ez is egy olyan kütyü, ami gyakorlatilag csak a forgalmazójának hoz hasznot.
Télen eleve kevesebb a napsütés, aki városban parkol örül, ha helyet talál, ezután még az is szempont hogy ne legyen árnyékos a hely.
Alapszabály, hogy ne hagyjunk semmit a kocsiban, amiért feltörnék!
Lehet, hogy ez nem keltené fel az érdeklődését senkinek?
De minek is a can bus-ba bekötni? Az egy soros kommunikációs szisztéma, ez meg egy ‘statikus 12V’, ha egyáltalán! Nincs mit vezérelni rajta, vezérli azt a napfény!
[i]kb 1 félperc ki meg betenni egy aksit.
pár lépés
1motorháztető nyit.
2akksivédő müanyag le.
3saruk le.(hejes sorrendben)
4akksi tartó csavar ki
5akksi ki
6csavart csavarjuk vissza mer elhaggyuk
7műanyag visszarak
8motorháztető lecsuk
beszerelés olvasd viszafele ez lenne ojan baromi bonyulult??[/i]
ja, a kutya meg fel van mászva a fára, a farka le van lógva és a macska meg bele van kapaszkodva….
uhh..Kedves Katona Úr!
Legyen olyan jó hogy javítsa a helyesírási hibákat, mert a hátamon feláll a szőr…
kb. 1 fél perc ki meg betenni egy aksit.
pár lépés:
1: motorháztető nyit.
2: aksivédő műanyag le.
3: saruk le.(helyes sorrendben)
4: aksi tartó csavar ki
5: aksi ki
6: csavart csavarjuk vissza mert elhagyjuk
7: műanyag visszarak
8: motorháztető lecsuk
beszerelés: olvasd visszafele, ez lenne olyan baromi bonyolult?
Jó kis kütyüt, de engem baromira zavarna a nagy fehér háttere, ami miatt szépen visszatükröződik az egész a szélvédőn. Én a műszerfalra semmit sem pakolok fel. Egy odaodobott újság is piszokul tükröződik. Ezt a megoldást pl napfénytetős autókba tudnám elképzelni mint gyárilag rendelhető tartozék. Akkor nem kell kábeleket szerelgetni. Nem tudom pl egy can bus-os rendszerbe hogy lehet ezt egyszerűen bekötni.
Azért, az akkumulátor ki -és beszerelésével, jár néhány járulékos macera is. Például, kapásból újra be kell állítani a központi kijelzőn az időt és a dátumot, újra kell hangolni az autórádiót, ha Bluetooth-os, akkor újra párosítani a telefonokkal, esetleg, komfortosítani az elektromos ablakemelőt. Mondjuk, ez utóbbi a legkevesebb.
Van még nekik egy-két ‘vérprofi, de érdekes készségük’, pl. „INDÍTÁSSEGÍTŐ KÁBEL SZIVARGYJTÓHOZ” http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=857321
Talán nem ‘bikázásra’ való (mert akkor csak ‘egyszer használatos’ lenne;), hanem arra, hogy egyik kocsi jól leszívja a másik aksiját. Hmmm…
Minden további nélkül, csak előtte érdemes lecsatlakoztatni a töltőt – bár nagyon annak sincs jelentősége. A rádió kódját pedig nem zavarja, hiszen az áramkör nem szakad meg attól, hogy éppen nincs töltés, akkor táplál az akku.
PS. Ilyenkor hogyan vehetem ki az akksit??
És mi van ha kódos a rádió? Azaz áramkör megszakításkor csak a kód megadásával kapcsolható be? Nekem is ez a gond, az autót használtan vettem és nem tudom a kódot!!!
Azért ez egy kicsit olcsóbb, és jobban is néz ki:
http://www.ebay.com/itm/New-Solar-Panel-12V-Battery-Charger-Car-Truck-Boat-/260772389304?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb73ee1b8#ht_3376wt_952
Ha mondjuk ettől is olcsóbb lenne, akkor kipróbálnám.
Azért a téli napsütés nem igazán „egetverő” , és éjszaka szokott annyira lehülni az akku, hogy reggel nem indúl. Enneke ellenére az év többi részében biztos ér valamit
A válasz sajnos: igen. Sokaknak már a motorháztető felnyitása is bonylult. Én személy szerint jó ötletnek tartom azt a kütyüt. Az akksinak az a legjobb, ha folyamatosan fel van töltődve. Ha ez a szerkezet napi néhány órán keresztül tölti az akkumulátort elég arra, hogy ne kínlódjon hidegindításkor. Ez a cél és ezt tudja. Azon kívül egyszer kell megvenni és túléli gazdáját.
Másik: nekem a hifi miatt 2 akksi van bent: egy a motortérbe, másik a csomagtartóban. Sokkal macerásabb kivenni és rohangálni 2 akksival. Ilyenkor is jó lehet ez a készülék.
,,ami bár lopásvédelmi szempontból is jó trükk, leginkább azonban komoly macera.”
kb 1 félperc ki meg betenni egy aksit.
pár lépés
1motorháztető nyit.
2akksivédő müanyag le.
3saruk le.(hejes sorrendben)
4akksi tartó csavar ki
5akksi ki
6csavart csavarjuk vissza mer elhaggyuk
7műanyag visszarak
8motorháztető lecsuk
beszerelés olvasd viszafele ez lenne ojan baromi bonyulult??
Ez nem életszerű túlságosan. Ráadásul az ilyen üzem mellett (is) igen-igen keveset tölt vissza a kütyü. Tehát pl. 1-2 hét napi 1-2km-es úttal és végleg lemerül…, vagy esetleg májusig ‘magától’ visszatöltődik az aksi, ha nem lesz esős idő egész áprilisban, mint két éve.
Mi a helyzet a szélgenerátorral? Ha éppen borus, mert esik, akkor általában kompenzálandó fúj a szél. 😉
Van az az eset is, amikor valaki, minden nap használja az autót, de csak nagyon rövid távolságokra, például, munkába járáshoz. Ilyenkor, simán előfordulhat, hogy rá kell töltögetni az akkumulátorra, főleg, hideg időben. Ebben az esetben is jó szolgálatot tehet ez a kis készség.
Azt is írja, hogy alkalomszerűen használt kocsikról van szó. Ott meg simán megy, hogy télen kiveszem az aksit és 1-4 hét múlva visszateszem melegen, töltve és indulok… Ezt nem mondanám nagy fáradtságnak – főleg ingyen, hisz a kivett aksi éppen feltöltött, külön töltő nem kell.
Az ennél gyakoribb használat már nem alkalomszerű, azaz töltődik normál módon, rendszeresen az aksi használat közben.
Ahogy a cikk írója is említi, elsősorban, olyan autósoknak ajánlott, akiknek nincs áram a garázsukban, illetve, akik csillaggarázsban tartják az autót.
Legyen 1 kWh vezetékes áram ára 50 HUF. Így 8000HUF-ból 160 kWh-t vehetünk.
Vajon mennyi napos idő alatt leszünk költségben egálban a készülékkel? (legyen 8 órás napsütés/nap és 0,7W telj.)
A tények: 228.571 óra, azaz 28.571 nap (8óra!), mintegy 78 év! De, ha vannak borús napok, akkor akár 150 év sem sok!
De az idő alatt végig jól karbantartott lehet az aksink! 😉