Ha nem ismered az elődöt, akkor a Kamiq esetében sem látod meg azonnal a frissítés nyomait
A LED fényszórók itt is alapárasak lettek
Változott a hűtőrács is a frissítéssel
Szerencsés, hogy konkrétan
a Škoda Scala frissített változata után, azonnali váltásban tudtam elhozni a ráncfelvarráson átesett Kamiq crossovert. Hogy miért? Mert a két autó annyira hasonló, hogy a valós használat során sokkalta feltűnőbb volt a 3 centis futómű-emelésnél és a szögletesebb külsőnél a különböző felszereltség és a teljesen más motor. Mindez általában jellemző valamilyen mértékben a közös platformra épülő modelleknél, ám ebben az esetben teljesen egyértelművé válik, hogy tényleg egy megemelt Scala a gyártó legkisebb crossovere.
4,24 méter a teljes hossza, ebből a tengelytáv 2,64 méter: csak a túlnyúlásai rövidebbek a Scalához képest
Egyértelműen crossover, pedig az 1,79 méteres szélességéhez "csak" 1,56 méteres magasság társul
Persze, az orr-részt továbbra is teljesen különbözőre, a Škoda SUV modelljeihez hasonlóan osztott fényszórósra rajzolták, a frissítés pedig itt is inkább apró nüanszokat hozott. Megmaradtak a méretek is, amelyek terén - nem meglepő módon - ismét szinte teljesen azonos a Kamiq a Scalával, csak a túlnyúlásokat vágták meg a robusztusabb formáért. Ezáltal a crossover változatra is igaz, hogy akár családi büdzséautónak is elmegy, de városi szaladgálósnak sem túl nagy. A valós emelés persze minimális, így továbbra sem lett terepjáró a Kamiq, ahogy a mindösszesen 3 centivel magasabb üléspozíció is inkább placebo, minthogy valós szintkülönbség lenne a forgalomban.
A műszerfal dizájnján egy az egyben osztozik a Scalával, igazából a teljes beltér és a frissítések is azonosak
A kereken 8, illetve 8,25 colos kijelzők immáron alapárasak
Az automata klímaberendezés továbbra is feláras extra
Amíg azonban a külsőnél csak hasonlóságokat lehet kiemelni, addig bent azonosságról beszélhetünk, ugyanaz a műszerfal kapta meg pontosan ugyanazokat a frissítéseket. Az újdonságok sora jóval látványosabb volt azonban a Kamiq tesztautóban, hiszen ezt nem extrázták fel szinte a végletekig. Így az immáron alapfelszereltség részét képző, kisebbik, 8 colos digitális műszeregységet és a kisebbik, 8,25 colos infotainment kijelzőt is megtapasztalhattam. Méreteiből és szűkebb képarányából adódóan a műszeregység inkább egy adat kiemelésére alkalmas, ami átláthatóság és információmennyiség terén visszalépés a korábbi, dupla órás alap-megoldáshoz képest, ám mindenképp látványosabb a színes képernyő. Bár felbontásban egyik kijelző sem közelíti meg a feláras szettet, a méretosztályban így is kiemelkedő a képminőség, a kisebb infotainment pedig igyekszik a nagyobb képernyő lehető legtöbb funkcióját pontosan ugyanúgy biztosítani, így többek között az osztott képernyős kezdőlap és a gyorsgombok is megmaradtak.
Az ülések anyaga jó, alapáras az állítható deréktámasz, ám a drágább megfelelőik sokkal kényelmesebbek a hosszú utakra
A helykínálat a méretosztályban kimondottan korrekt
Könyöklő nem jutott hátra, de szellőzők és USB-C csatlakozók azért akadnak
Az utastér méretei szinte teljesen azonosak az alacsonyabb modellel, beszállásnál alig észrevehető a magasságkülönbség, a fejtér viszont valamivel mintha nagyobb lenne, ám itt is csak centikről beszélhetünk. Hátul ugyanúgy kaptunk szellőzőket, a könyöklő viszont elmaradt, ez is inkább felszereltségbeli különbségnek tűnik, mintsem a Kamiq hiányosságának. Ugyanez mondható el az ülésekről összességében. Hiába szövet-szövet, a Kamiq tesztautóban a fotelek egyáltalán nem tartották olyan jól a hátam-derekam, mint a magasabb csomag ülései. Éppen ezért a hosszabb autópályázás is kényelmetlenebb volt vele, az alap-ülésekkel inkább városi-elővárosi távokra kellemes az utastér. A csomagtartó ismét kisautós formájú, és bár kisebb az alacsony változat puttonyánál, panasz itt sem igazán lehet a méretére, a hivatalos adat 400 liter.
A csomagtartó ismét rövid és mély, ám ebben a méretosztályben teljesen megfelel
1395 literre is bővíthető ülésdöntéssel a raktér, sík padló itt sincs
A legfontosabb részlet azonban, hogy a Kamiq az 1,0 literes, háromhengeres motorral járt nálunk, ami ugyan jóval gyakoribb választás ebben a méretosztályban, ám teljesen más színvonalat és minőségérzetet eredményez, mint mondjuk az 1,5 literes, négyhengeres opció. Félreértés ne essék, a kategóriatársaival összemérve nem rossz motor az 1.0 TSI, ám a feláras erőforráshoz képest érezhetően több a rezonancia, jóval hangosabb is a motor, és a hatfokozatú kézi váltón is érződik, hogy lehetett volna még finomhangolni a kuplungját és a kapcsolási érzetét is. Persze, a dolgát megteszi ez a hajtáslánc is, hiszen megfelelő dinamikával tudja mozgatni a mindösszesen 1158 kilogrammos karosszériát, de amennyiben fontos számodra a csendes, egyenletes járás és az automataváltó kényelme, úgy egészen reálissá válik a négyhengeres erőforrás és a DSG felára.
Az 1,0 literes erőforrás 2000 és 3500 között elérhető, 200 newtonméteres nyomatéka bőven elég ebbe a karosszériába, ám az 1,5 literes változat jóval kifinomultabb élményt ad
Érdekesség, hogy a fogyasztás terén sem tudott garantált előnyt produkálni az 1,0 literes motor az 1,5 litereshez képest. Nagyjából ugyanazokon az útvonalakon jártam mindkét modellel, és bár a teljesen azonos körülményeket nem lehet garantálni egy teljes hét eltolással a nagyjából 500 kilométeren, illetve tagadhatatlan, hogy valamivel azért magasabb is a Kamiq, végül a háromhengeres motorral jött ki rosszabb fogyasztás. 6 liter körüli autópályás és 8 liter körüli városi használattal a végső átlagom 6,4 litert eredményezett. Így tehát ha kizárólag a kedvezőbb fogyasztás reménye miatt választanád a kisebb erőforrást, akkor a jobb lábad megregulázásával, valamint az alacsonyabb homlokfelülettel megeshet, hogy többre mész, mint egy henger elhagyásával.
Hátulról nézve még crossoveresebb, ám az arányait a túlnyúlások lecsípésével alakították ilyenre, ettől igazából kisebb lett az autó, nem nagyobb
A lökhárítók hátul is megújultak, jól harmonizálnak a jellegzetes Škoda fényszórókkal
A hátsó szélvédő alatt, középen elhelyezett felirat sem maradhat ki 2024-ben
A futómű, illetve a kormányzás terén azonban csak pozitívat tudok mondani erről az autóról: a felfüggesztés kellemes, jól eltalálja az egyensúlyt a magyar utakra szükséges, kényelmes rugózás és a stabil, feszes érzet között. Ezen a téren valamivel puhább volt a sokat emlegetett Scalánál, ám itt is fontos megjegyezni, hogy nem feltétlenül a különböző kialakítás okozta az előnyét. A Kamiq tesztautón ugyanis jóval visszafogottabb, 16 colos felnigarnitúra és ballonos, puhább rugózást eredményező gumiszett feszült, a magasabb felszereltség 18 colos kerekein biztosan sokkal feszesebb lenne a Kamiq is.
Jól áll neki a vidéki mellékút a fotókon, ám egyáltalán nem lett terepjáró
Zárásként mindenképp megéri a vételárról is beszélni, extrák nélkül közel 650 ezer forinttal kerül többe a crossover modell a hagyományos platformtársánál. Ezzel a Kamiq 8,69 millió forintról indul, a Selection csomaggal és az erősebb háromhengeressel pedig már 9,57 millió forint az alapár. Ha mindezt a tesztautó extralistájával is megfűszerezzük, akkor a listaár már átlépi a 10 milliót, ám akár 755 ezer forintos kedvezmény is igénybe vehető a modellre a hivatalos weboldal szerint. Így, ha kizárólag a kategóriatársai között nézzük, mert ragaszkodunk a SUV formához, akkor összességében egy korrekt ajánlat a Kamiq, ám reálisan nézve a legnagyobb ellenfele nem más, mint az olcsóbb és a magasságán kívül minden más tekintetben nagyobb platformtársa.
Te is bármi áron ragaszkodsz a SUV formához? Akkor ez egy neked való autó!
Értékelés
Pozitív
Jól eltalált futómű, magas felszereltséggel korrekt ellátmány és kényelmes utastér
Negatív
Alig tud többet, mint a platformtárs Scala, alacsony felzereltséggel egy jóval olcsóbb autó hatását kelti
Árak
Tesztmodell alapára
9 568 730 Ft (2024.05.24.)
Tesztautó ára
10 048 790 Ft (2024.05.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE)
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.70 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5.5 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/12
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.70 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5.5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6.4 l/100km
Ez sajnos vagy nem sajnos de nem SUV, tíz centivel lejjebb ülsz benne, mint ( itt eléghosszú lista következhetne) például a Capturban.
8es golfban használtam ezrest és 1.5 150lovas tsi-t, mindenhol jobban v. ugyanannyit fogyasztott az 1.5, a járáskultúrát, dinamikát meg inkább hagyjuk is.
Ezrest max. anyagi okból vesz az ember, de úgyse éri meg, mert nehezebb eladni és végig csak a szenvedés van vele, ócska minimálmotor, nem véletlen kukázták a golfból is a fészlifttel.