Megbízható autó kéne? A Mazda3-ról csak jókat mondhatunk

Milyen autó a Mazda3? Melyik motorral ajánlott? Mennyiért kaphatjuk meg?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megbízható, akár már átlagár alatt megcsíphető, családi igényeket is kielégítő autót keresők számára egy titkos tipp a Mazda3.


Suzuki, Volvo, de még Toyota Avensis és Mazda6 helyett is Mazda3! Tudom, zavaros az előbbi kijelentés, ajánlás, de kifejtem: egy olvasónk kérdezte, hogy mire cserélje előző generációs Suzuki Swift 1.5 GS-ét. Családalapítás előtt áll, tiszta sor, hogy nem férnének babakocsistul, cuccostul a Swiftbe, s inkább azt cserélnék le, mint másik, valamivel tágasabb autójukat, ami egy Skoda Fabia. Volvo S40-est, Mazda6-ost és Toyota Avensist néztek. Városban is takarékos, közepes, 500 kilométeres kiruccanásokra is alkalmas autót keresnek, legfeljebb 1,5 millió forintig. Mit ajánlok? Itt a válasz: Mazda3-ast.
Hirdetés

Igen, annak ellenére a Mazda3-ast, hogy műszaki alapjaival nemcsak a Ford Focusszal, hanem a Volvo S40-nel is rokon, viszont egy japán autó. Nemcsak japános megbízhatósággal és tartóssággal, hanem még a Mazdákon belül is kimagaslóan jó jellemzőkkel. A 2003-ban érkezett, ma harmadik generációjánál tartó sorozat első tagjai már egymillió forint alatt megkaphatóak, 1,5 millióért tehát már igen jó példányok kínálkoznak, ötajtósként is jóval nagyobb, mint az említett Suzuki, de négyajtósként tényleg családi igényeket is kielégítő. Az egy dolog, hogy egy kollégánknak van egy 2011-es, több mint 60 ezer kilométert futott példánya, ami csak a kötelező szervizeken jelent meg eddig, s valóban csak szűrőkből és folyadékokból kapott újat. Zömében városi használata ellenére még fékbetétei is gyáriak, de Használói Véleményeinkben is alaposan dicsérik a tulajdonosok a 3-ast, akik összességében 4-es osztályzattal látták el, azaz jónak tartják. 92,5 százalékuk szerint autójuk megérte az árát. Hibát csak egy motornál látni, jellemzően az 1.6-os, PSA eredetű dízelnél a beszámolók szerint.
Az első generációs, 2003-ban megjelent Mazda3 1,4, 1,6 és 2,0 literes szívó benzinmotorokkal, 2,3-as turbóval (MPS), valamint 1,6 és 2,0 literes PSA-eredetű turbódízellel készült. Melyik ajánlható? Bármelyik, de az átlagfelhasználónak nyilván nem a 260 lóerős MPS-t javallanám, ami sperrdiffije ellenére is erőteljesen tudja koptatni első abroncsait, hibalehetőségként és erőfokozóként turbós, és Kakas Péter, a Mazda műszaki vezetője szerint a kínálatban egyedüliként meg tudja nyújtani vezérműláncát. Diffije is figyelmet igényel, hiszen egy kihegyezett autó, ezért a próbakörön annak búgására is figyelni kell, ha netán valaki olyat venne. A mazdás Kakas Péter privát kedvencei, ha használt példányról van szó, a benzinesek. Kiváltképp talán az 1.6-os, ami másodlagos piacos példánynál tényleg minimális felárat jelent csupán, ugyanakkor jobb erőszintet ad az 1.4-eshez mérten. Mivel kevésbé kell pörgetni, s valóságban katalógusértéke ellenére kevesebbet is fogyaszt. Ráadásul az első generációsból abból van automataváltós is. Mennyire kell attól félni? Semennyire, s ezt jelzi, hogy 1,5 évvel ezelőtt volt egy szervizkampány, amikor összeírásra került, hogy több mint 500 automataváltós Mazda3 szaladgál útjainkon, hibamentesen. Ezen még a mazdások is meglepődtek, hiszen nem is gondolták, hogy ennyi van itthon, a márkaszervizekben ugyanis nem kopogtatnak a hibás példányokkal.
Mazda3 - méretek
Mazda3 I, 2003-1999 Mazda3 II, 2009-2014
Hosszúság [mm] Sport: 4420, Sedan: 4490 Sport: 4460, Sedan: 4580
Szélesség [mm] 1755 1755
Magasság [mm] 1465 1470
Tengelytáv [mm] 2640 2640
Csomagtér [l] Sport: 300-1285, Sedan: 415 Sport: 340-1360, Sedan: 430

Na persze, mondhatják sokan, hogy nyilván nem márkaszervizbe járnak, a teljesebb kép érdekében viszont megkérdeztem a nem márkaszervizes, de alaposan márkaspecifikus Mazda Mestert is, aki szintén az egyik legjobb, ha nem a legjobb Mazdának tartja a 3-ast. A 323-asokkal szemben a PSA-motoros 1.6-os és 2,0 literes dízelt leszámítva láncos motorjaik vannak, azokkal sem az ő, sem a Mazda műszaki vezetője szerint nincs gond. Amire figyelni kell, az csupán a folyadékszintek megléte, bár az 1 év/20 000 kilométeres szervizperiódusok alatt azokkal sem jellemző, hogy gond lenne. Egybehangzó vélemény, hogy a leginkább problémás, illetve karbantartást igénylő motorok az 1.6-os dízelek, esetükben túlzott olajfogyasztás is előfordulhat. Aki újként vett ilyet, az persze erről is ódákat zenghet, hiszen takarékos, nyomatékos motor, nem is rossz, de azért a 2,0 literesnél, illetve pláne az újabb generációkba szerelt 2.2-eseknél elmaradottabb járáskultúrával. Fontos tudni, hogy az 1.6-os dízel (a 110 lóerősöknél alapáron adott) részecskeszűrője 60 ezer kilométerenként tisztítófolyadékot igényel, 120 ezrenként cserélni kell. Ennek elmaradása esetén lehet baj. A 2,0 literes részecskeszűrője jellemzően 150 ezer kilométer után mutathat hibát, ám azon rendszerint segít egy tisztítás.
Mazda 3 I. generáció - alapvető műszaki adatok
1.4 1.6 2.0 2.3 Turbo 1.6 CD 90 1.6 CD 110 2.0 CD 143
Hengerűrtartalom [cm3] 1349 1598 1999 2261 1560 1998
Váltófajta/-fokozat 5/kézi 5/kézi (4/automata)* 6/kézi 5/kézi 6/kézi
Teljesítmény [LE (1/min)] 84 (6000) 105 (5500) 150 (6000) 260 (5500) 90 (4000) 109 (4000) 143 (3500)
Nyomaték [Nm (1/min)] 122 (4000) 145 (4000) 187 (4500) 380 (3000) 215 (1750) 240 (1750) 360 (2000)
Gyorsulás 0-100 km/h 14,3 11,0 (12,4)* 9,0 6,0 12,2 11,3 9,9
Végsebesség [km/h] 169 182 (174)* 200 250 174 185 203
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 7,1 7,2 (8,0)* 8,2 9,7 5,0 5,0 6,0
Saját tömeg [kg] 1180 1185 1235 1410 1260 1260 1410

A dízelspecifikus alkatrészek, így a feltöltő, illetve a common rail befecskendező-rendszer természetesen odafigyelést igényel. Alapvető, hogy a megfelelő kenés és a minőségi üzemanyag a lelke az autóknak, meg persze a megfelelő üzem. Magyarán, egy városban, rövid távokon, azaz nem ideális körülmények között használt, eltömődő részecskeszűrős 1.6 CD-vel sok nyűg adódhat, míg egy azonos motorral szerelt, de autópályán hajtott példány kétszer akkora futással is lehet jó. Alapvető, hogy mindenki az igényeinek megfelelőt válasszon! A ritka 2,0 literes dízel az 1.6-osnál nem csak erősebb, megbízhatóbb is, ám elképesztően ritka, a hazai piacon gyakorlatilag nem létezőnek mondható. Kár, pedig azzal tényleg elképesztően jó utazókocsi, a modell sportos vezethetőségét takarékosan kihasználhatóvá tévő autó a 3-as.
Mazda 3 II. generáció - alapvető műszaki adatok
1.6 2.0 2.3 Turbo 1.6 CD 110 2.2 CD 150 2.2 CD 185
Hengerűrtartalom [cm3] 1598 1999 2261 1560 2184
Váltófajta/-fokozat 5/kézi 6/kézi (5/automata)* 6/kézi 5/kézi 6/kézi
Teljesítmény [LE (1/min)] 105 (6000) 150 (6000) 260 (5500) 109 (4000) 150 (3500) 185 (3500)
Nyomaték [Nm (1/min)] 145 (4000) 191 (4500) 380 (3000) 240 (1750) 360 (1800-2600) 400 (1800-3000)
Gyorsulás 0-100 km/h 12,2 10,4 (10,6)* 6,1 11,0 9,2 8,2
Végsebesség [km/h] 188 206 (205)* 250 186 205 213
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] 6,5 6,8 (7,6)* 9,6 4,4 5,4 5,6
Saját tömeg (legkisebb érték) [kg] 1180 1255 (1260)* 1385 1255 1395 1395

A második, 2009-ben kijött Mazda3 gyakorlatilag egy nagyon erős frissítés volt, de temérdek új opciót hozott, a teljesség igénye nélkül holttérfigyelő, kulcs nélküli nyitás-indítás is említhető. Itt jelentek meg a Mazda saját fejlesztésű 2.2-es dízelei, amelyek szintén nem túl gyakoriak itthon, cikkünk írásakor egyetlen példány kínálkozik belőle a Használtautó.hu oldalon. Nem tragédia ez, mert a Mazda3 benzinessel nyugodtan megvehető. Ugyanaz igaz a második, az elsőnél érezhetően modernebb szériára, mint elődjére. A szívó benzinesek tökéletesen hibamentesek, az 1.6-os már kellően élénk. Az 1.6-os dízeltől pedig nem csupán a részecskeszűrő, a szíjas vezérlés akkor is óvva intheti a vásárlókat, ha annak gyári csereperiódusa 240 000 km. Ki mer annyit elmenni vele? Aki a magyar viszonyok között átlagos körülmények között autózik, annak a Mazda3 benzinesként is tökéletesen megfelelő, sőt, azzal a tökéletesen megfelelő. Futóműve a lehetőségekhez mérten jól bírja a hazai utakat, még a lengéscsillapítók meghibásodása sem túlzottan jellemző, a multilink hátsó futómű ugyanakkor sok szilentet rejt; hibalehetőség van, hiba kevésbé jellemző.
Nem csupán a használtautó-piac kevéssel 1,5 millió forint feletti átlagáráért, hanem már akár 1,4 millió forintért is igen korrekt első generációs, legolcsóbb példányaival persze egymillió alatt is elérhető Mazda3-asokat is lehet kapni. Így a 1,5 milliós autóban gondolkodóknak valóban teljesen jó ajánlat az első Mazda3, kérdező olvasónk számára is leginkább 1.6-os benzinesként javaslom. A 2009-ben kijött széria felára minimum egymillió forint, de az igazán vonzó példányok 3 millió környékén kezdődnek. Vannak még többre tartottak. A jelek szerint nem véletlenül, a Mazda3 ugyanis a tapasztalatok szerint valóban jó autó, vásárláskor szinte csak az igazolt előéletre kell figyelni. Fontos tudni, hogy 2006-os gyártástól minden példány digitális szervizkönyvvel rendelkezik, de 2010 óta a korábbiakat is digitalizálták. Amely autó tehát volt márkaszervizben az elmúlt 4 évben, annak a múltja lekérdezhető, ajánlott is lekérdeztetni!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Tényleg jó autó. Mazdából akármelyik jöhet. De kérdezném a szerkesztőt mit takar az, hogy “átlagár”? Nem kötekedésből vagy ilyesmi, de a magyar átlagembernek sajnos ez az autó is csak álom kategória.

    Azért 11 éves autóért millió körüli összegeket kérni… hááát nem túlzás kicsit?
    Csak és kizárólag zárójelben jegyezném meg:

    ((Amikor ezelőtt 2008-ban a párommal lecseréltük a skoda favoritunkat (jelzőket nem említek milyen 1 rakás sz*r volt) és végre a kis kuporgatott pénzünkön (400ezer jó Magyar Forinton) vásároltunk egy akkor 11 éves suzuki swift 1,3-as sedan-t, amit persze nem lehet egy napon említeni a mazdával örültünk mint majom a farkának. Akkor még lehetett átlag autót vásárolni átlag embereknek átlag pénzből. Hol vannak most az ilyen autók? Jó a bérekről meg ne is beszélgessünk! Most azt tapasztalom, ha közlekedni akarsz járj busszal, vonattal, biciglizzél, vagy gyalogolj, mert az AUTÓ luxus. Nincs olyan, hogy egy átlag 20-40-es kétgyermekes családapa benyúl a zsebbe és kipenget “átlag alatti áron” több mint egymilkát, hacsak nem politikus, vagy egyéb rabló az illető))

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Jó választás a Mazda 6. Az első generációsokból kevés a benzines, vagyis aki sokszor megy városba rövid távokat, jól meg kell gondolnia, hogy mit vesz. Nagyobb, nehezebb autó, 1.8 motor a legkisebb, de többet is fogyaszt. Aki ritkán megy hosszabb távokra, és sokszor egyedül, vagy 2 ember utazik csak vele, és nem állandóan 4, akkor is felesleges a 6-os. A 2. generáció hátul 4 lengőkaros multilink, elöl kettős keresztlengőkaros mint a sportkocsiknál, vagyis elöl-hátul független felfüggesztésű, profi futóművű. Nem sok ilyen kocsi van! Egy kicsit ráz a hazai utakon, a ráncfelvarrás után puhább lett a rugózása, de a sportosságából valamennyit el is vett. Ettől függetlenül, ha valaki ki tudja használni, többet jár családostul, mint egyedül, akkor jó választás a Mazda 6. Főleg az 5 ajtós. Nincs bumszli formája mint egy kombinak, hanem kupés sportos hátsót kölcsönöz neki. Még is sokkal praktikusabb a 4 ajtósnál, lehet bele pakolni, le lehet hajtani a hátsó üléseket, ha szükség van rájuk. Sajnos a legújabb Mazda 6 már nem 5 ajtós. Ahogy a Honda Accord sem, pedig még az hasonlít a Mazda 6-ra viselkedés szempontjából.

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    [i]“Mindig megmosolygom a katalógus huszárokat.”[/i]
    Először is mikor a tükörbe pillantasz. Joggal teszed.

    [i]“…1,6-os Toyota (igaz a még 114 lovas) az ismerősömnek 1,6-os Mazdája volt.
    Simán legyorsultam. “Eltűnt” a tükörben…”[/i]
    Ez így konkrétan hazugság, amennyiben emberünk is versenyezni akart. Ha nem akart versenyezni, akkor meg hülye voltál. :-DDD

    [i]“ahol valóban nem az én volt autóm, hanem az újabb szerepel, de nem hiszem, hogy számottevő lenne a különbség.”[/i]nem csoda, ha bármit bármivel összehasonlítasz. Ez valóban komoly és meglapozott vizsgálat. Nem lehetsz egy alapos ember.

    [i]“Szerintem ezzel le is zárhatjuk a vitát.”[/I]
    El se kellett volna kezdened!

    :-DDD

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Azt azért nem mondanám, hogy a 2.0 dízel tartósabb vagy jobb lenne az 1.6-nál, a 2 literesben sokkal gyakrabban fárad el a kettőstömegű lendkerék és a részecskeszűrője sem bírja sokkal tovább. Szintén botorság hogy kulturáltabb lenne a járása, sőt. Az 1.6-os sokkal alacsonyabbról húz, ezért sok szituációban gyorsabbnak, pörgősebbnek érződik a 2.0-hoz képest, a 110 LE pedig teljesen elegendő egy ekkora autóhoz. Tartósság szempontjából a legjobb a dízelek közül a 90 LE-s 1.6 dízel lehet mert ebben se kettőstömegű lendkerék, se változó geometriájú turbó nincs. Amúgy azt se felejtsük el hogy ezek a dízelek azért 2-3 literrel kevesebbet esznek a szívó benzineseknél és a világ egyik legnagyobb példényszámban gyártott motorjai (PSA, Mazda, Ford, Volvo is használta) tehát az alkatrészárak sem olyan veszélyesek ahogy sokan gondolnák, hiszen több márkától is be lehet szerezni. Én nem írnám azért le ezeket a dízeleket, főleg ha valaki vaklóban használni akarja az autóját, nemcsak napi 5-10 Km-t tesz meg vele.

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Megjegyzem, hogy nem igazán érdekelnek a leírt adatok, hiszen tapasztalatból beszélek.
    Mindig megmosolygom a katalógus huszárokat. Persze valamiből ki kell indulni, de jobban szeretem megtapasztalni a dolgokat mint olvasgatni. A jelenlegi (nem 1,6-os Toyota) autóm az élő példa a katalógus adatok teljes komolytalanságára.
    Régebben nekem 1,6-os Toyota (igaz a még 114 lovas) az ismerősömnek 1,6-os Mazdája volt.
    Simán legyorsultam. “Eltűnt” a tükörben teljesen esélytelenül. Ő sem igazán akarta elhinni. Szóval ezért írtam amit írtam.
    Mellesleg az adatokat a Magyarországon kiadott 2004-es autókatalógusból néztem, ahol valóban nem az én volt autóm, hanem az újabb szerepel, de nem hiszem, hogy számottevő lenne a különbség.
    Szerintem ezzel le is zárhatjuk a vitát.

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Nekem csak annyi kérdésem van, hogy melyik évjáratokat hasonlítottad össze? Az se zavarjon, hogy tényleg nagy a szórás a megadott adatok közül. Én legalább adtam hivatkozást, Te sose teszed.
    Azt állítottad sokkal gyorsabb. Tudom fogalomzavar az fennáll :). A sokkal pl 11s helyett 7s lenne gyorsulásban végsebességben meg 181 helyett 230 km/h lenne. De nálad ez mindegy.

    A Mazda nagyobb is, ha valakinek hely kell ezt választja, a hely állt gyerek miatt kell, de ugyebár az apukák nem élnek 7e alatti fordulatszám és 160 km/h alatt.

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Azon kevés japán márkájú autó, ami japán gyártású. A Subaru és a Mitsubishi az még, de azok nem az utcai példányokat fejlesztik, hanem a rally sportba ölik a fejlesztést. A Mazda 3 futóműve, kanyarodási sebessége legalább olyan jó mint a Ford Focusé. De sokkal pontosabb a váltója, és jobban támogatja a gyors, sportos váltásokat. Ennél élvezetesebb csak egy BMW lehet, de nézzük meg annak árát és fenntartási költségét. Sajnos tényleg nem nagyon adják el a tulajdonosaik a Mazda 3-kat. Én 2007-es példányokat keresek már hónapok óta, amit árulnak, irreálisan magas áron adják, és átlag évi 20000 Km-t futottak. Vagyis átlag 150000 Km-t futottak. Ami átlag 10000 Km-t futott, olyan nincs is. Az én 16 éves Mazda 323 F BA típusú kocsimban volt 180000 Km! Ha Opelt akarnék venni, olcsóbban van alig futott Km-el autó, fiatalabban. Jó, tudom, az tucatautó, és egy napon se lehet említeni a kettőt. De tény, hogy keveset futott eladó példány 2 millió alatt ritka. Ritka amiben ESP vagy elektromos fékerőelosztó, ködlámpa is van. Nagyon jó választás, aki sportos, megbízható, olcsón fenntartható autót akar, és még élmény is vezetni. Nem tucatautó, nem jön minden méteren szembe. Szóval ki kell fogni. Még a Honda Civic-et mondanám hasonlónak, de azok is 2 milliótól kezdődnek, nincs hátsó ablaktörlő, ami sokszor kell, és nem multilik a hátsó felfüggesztése. Az első generációs Mazda 3 kortársai a középkategóriában még a VW Golf, Seat Leon és a Toyota. De azok sokkal unalmasabb, öregurasabb autók. Bár közülük még a Leon a legélvezetesebb. Szóval tényleg jó választás fiatal szülőknek, (20-40 év) maximum 2 gyerekkel a Mazda 3.

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Sok hülyeséget össze lehet kukázni az interneten.
    Gratulálok, neked is sikerült. 🙂
    Toyota: 10,2/190 Mazda:11,4/181

    Ezek a valósághoz közelítő számok, de a legtöbb autósnak valóban nem ez a lényeg.
    Mellesleg mindig megmosolyogtat, amikor a dilettánsok okoskodnak. 🙂

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Valahogy a dieselnél lemaradt a kettős-tömegű lendkerék, melynek a cseréje 380k HUF, és a DBF szűrő cserre 2-300k HUF ára. Ezek azért nem olyan kis tételek egy 8 éves autónál…..

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Biztos nem rossz autó, bár az MPS megbízhatósága a leírtak alapján kérdéses. Máshol is olvastam róla rosszat.
    A hétköznapibb autók (benzin 1,6 és 2,0) viszont szerintem lomhák, így nálam szóba sem jöhettek. A hab a tortán, hogy a 2.0-es ára maga volt a vicc kategóriája 2004-ben, mikor érdeklődtem utána.
    Mellesleg egy 1,6-os Corolla sokkal erősebb és gyorsabb mint az 1,6-os Mazda.

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    En meg ideszurnam a 6ik generacios 626ost is:)2001es utolso szerias
    Kezes,konnyen atlathato,megbizhato,tagas.
    Ha esszel mennek vele a benzines 10 alatt el van varosban is.
    De ez lehet 7is a dizel meg…

  • 2017.10.29. at 08:01
    Permalink

    Sajnos itthon nagyon kicsi a kínálat. Pár hónapja kerestem 3-ast, de elég lehangoló képet tapasztaltam. Nehezítette a helyzetet a Mazda csomagban kínált extra koncepciója, én 1,6-ost, olyat, amiben ESP is van alig találtam párat, végül 2 autó ha maradt, ami tetszett volna.

Vélemény, hozzászólás?