Megállhat a kétes minőségű használt autók importja
Május 20-tól már nem honosíthatók a vizsga nélküli autók
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A 2012 óta felfelé ívelő használtautó-import márciusban már visszaesést mutatott az előző év azonos időszakához mérten, májustól pedig csak műszaki vizsgával rendelkező autók honosíthatók.
Történelmi dátumnak tekinthető 2012. január 1-je, ugyanis akkor módosult a regisztrációs adó mértéke és avulási táblája, így a korábbiaknál jóval olcsóbb lett használt autót honosítani. Ennek eredményeként meredeken elindult felfelé, s azóta is folyamatosan növekszik a használtautó-import. Még az idei év első negyedében is 9,4 százalékos növekedést láthatunk az importnál a DATAHOUSE adataiból, pedig márciusban az előző évhez mérten már 4,7 százalékos visszaesés adódott.
A visszaesés egyik oka lehet, hogy míg a vagyonszerzési illeték fizetési kötelezettsége már 2014 óta megvan a használtan behozott autók esetén is, az idei évtől újabb költségként megjelent az eredetiségvizsgálat kötelező elvégeztetése is az import autóknál. Maga az előírás természetesen üdvözlendő, még üdvözlendőbb lenne, ha a vizsgálaton nem tudnának átcsúszni módosított azonosítójú autók. Ami viszont most, illetve főként májustól újabb féket jelenthet a használtautó-importnál, az az a május 20-án hatályba lépő szabályzás, mely szerint csakis külföldi műszaki vizsgával rendelkező autókat lehet majd honosítani. Ez valamelyest kiszűri annak a lehetőségét, hogy üzemképtelen autók érkezzenek az országba. Persze ne legyünk naivak, a frissen összetört autók esetén továbbra is járható lesz az, hogy törötten, közlekedésre alkalmatlan állapotban érkezzenek az országba, itthon kapjanak - remélhetőleg megfelelő - javítást, majd úgy kerüljenek honosításra. A gyakorlat persze sok esetben nem megfelelő javítás utáni forgalomba helyezést mutat.
A szigorítás minden bizonnyal jótékonyan fog hatni a behozott autók átlagos állapotára, ugyanakkor ha az autópark fiatalítását szeretnénk, átfogó javulást minden bizonnyal az hozhatna csak, ha az adórendszer nem a korosabb, hanem a fiatalabb autók behozatalát támogatná, ma ugyanis hiába emisszió alapú a regisztrációs adó, az avulási tábla jelentősen módosít azon.
Ha én lennék a törvényalkotó már rég szigorúbban szabályoztam volna a használtautó importot. Leginkább a műszaki állapotra mennék rá, a futásteljesítményt meg sem említem mert úgyis tekergetik az órákat össze-vissza (inkább vissza), illetve egy bizonyos kor felett előírnám a szigorúbb műszaki vizsgát. Temérdek rom szaladgál az utakon, ezek veszélyesek a forgalom többi résztvevőjére. Meg mellesleg elég gázul hangzik az autópark 14 éves átlagéletkora.
Mondjuk tuti most fog nekem esni “mindenki” hogy csak erre van pénze a magyarnak. De nem érdekel ez a véleményem.
A szigorúbb műszaki vizsgán mit értesz? Ha egy 14 éves autón minden rendben és átmegy a “nem” szigorú műszaki vizsgán akkor mit vizsgálnál meg még rajta?
Egy pár éves autó is lehet elhanyagolt állapotban.
Nekem van egy 13 éves és egy 14 éves autóm, kitűnő állapotban vannak. Én nem érzem, hogy ez gáz lenne. Szerintem az a gáz, hogy manapság egy pár éves autóra a gatyádat ráfizeted, mert a sok felesleges túlbonyolított technikától egy időzített bomba. Lenne pénzem új vagy újabb autóra is, de nem vagyok mazohista.
Elég sok frissen honosított tizenéves autót látok füstöt okádva, szemmel láthatóan is “kókányolt” kinézettel rohangálni, melyekről ordít hogy egy nagyobb baleset után tákolták újra össze és tették így vagy úgy járóképessé. Vizsgálnám például a teherviselő elemek épségét, az emisszió kibocsátást, a karosszérián látható korróziót (egy bizonyos százalékot meghaladó szint felett nem is engedném honosítani itthon) és még sorolhatnám. Nekem is van egy 14 éves verdám és az is kitűnő állapotban van. A túlbonyolított technika…… igen, jogos az észrevétel de modern korunk egyik kellemetlen velejárója ez.
Sokat a forgok a világ egyik leginkábbb dízelpárti régiójában, és még sosem láttam kormolni dízelt. Hazamegyek és látom amint a 10-15 éves E klassék ontják a kormot, gyanítom mert a tulaj megint “okosba” oldotta meg a problémát.
Gyanítom, hogy a műszaki vizsgán nem ugyanazzal az alapossággal ellenőrzik az autókat, mint belga vagy német bajtársaik…
Bizony nem! Nyolc tíz éves kocsikon mi tépjük fel a szőnyeget, hogy le lehessen olvasni az alvázszámot. Akkor a német, meg a belga hogyan ellenőrizte ennyi időn keresztül??????
Magát szakportálnak aposztrofáló oldal figyelhetne arra, hogy nem ír baromságokat!!!!
“Ami viszont most, illetve főként májustól újabb féket jelenthet a használtautó-importnál, az az a május 20-án hatályba lépő szabályzás, mely szerint csakis külföldi műszaki vizsgával rendelkező autókat lehet majd honosítani. ”
Ez eddig is így volt! Ez nem változott. Csak annyi a változás, hogy a külföldön május 20 után műszaki vizsgán átesett gépjárművek esetében csak a műszaki vizsgabizonyítványt fogadja el a hatóság! Ettől az időponttól az egész EU-ban kötelező lesz ezt kiadni! Megszűnik a hamis pecsétek és matricák kánaánja. Az adásvételi szerződések több, mint 80 százaléka amúgy is hamis…
Az Itteni hozzászólások nagy része a külföldről behozott használt autókat a koromokádókkal azonosítja. 3 – at vásároltam az utóbbi időben, de egyiknél sem a motorral volt a baj, azaz nem kormoltak, nem ették az olajat stb. Volt bőven probléma más területen. Ha ezután csak érvényes külföldi műszaki vizsgával kerülhetnek be, az jelentős áremelkedéssel jár, meg a nepper hasznának megszorításával. A nyugati tulaj nem foglalkozik a levetni kívánt autó műszaki állapotával, műszaki vizsgáztatásával. Ez nagyon rá volt írva minden külföldi használt autómra.