44 év alatt sokat változott a világ: a németek régen TDI-ket raktak, most pedig villanymotort tesznek a Nivába (Fotó: Lada Niva Documentary)
A Lada 1977-ben dobta piacra a VAZ-2121-et, amit mi Nivaként ismerünk. Időközben átkeresztelték 4x4-re, aztán Niva Legend lett a neve, de a lényeg nem változott: egy mindenen átjutó, olcsón megvehető és szervizelhető terepjárót adtak ezen a néven. Ha nagyon pontos szeretnék lenni, akkor még valami van, ami ebben a sztoriban nem változott: maga az autó. A Niva ugyanis gyakorlatilag ugyanaz a modell ma is, ami egykoron volt, csak egy-két helyen fejlesztgették, módosítgatták, frissítgették.
Aztán jöttek a szigorodó emissziós normák, és a Niva szépen lassan elbúcsúzott Európától. 1,7 literes, 4 hengeres szívó benzinmotorja ugyanis 100 kilométeren (papíron) 9,9 liter üzemanyagból képes legfeljebb 83 lóerő leadására. Ez 17 másodperces 0-100-hoz és 142 km/h végsebességhez elég az ötsebességes kézi váltóval, ahhoz viszont tökéletes, hogy bármin átmenjen. Itthon is vannak kedvelői a típusnak, éppen ezért van egy örömhírünk számukra: villanymotorral is visszatérhet még a Niva, a koncepció legalábbis biztosan megvan, és működik is.
Kívülről meg sem mondanád róla, hogy villanyos - egyedül a töltőkábel lehet gyanús (Fotó: Lada Niva Documentary)
A nemrég megjelent
cseh elektromos UAZ-hoz hasonló sztori gyanánt a Schmid GmbH néven ismert német cég fogta a Nivát, és beleszerelte az Elantrie átalakítószettjét. Mindezt a lehető legegyszerűbb módon kivitelezve: egy 88 lóerős villanymotor ment a benzines erőforrás helyére, egy 30 kWh kapacitású akkumulátorcsomag pedig a tank helyére. Persze ettől a Niva ára is megugrik: az Oroszországban forgalmazott Lada Niva Legend alapára átszámítva mintegy 2,6 millió forintnak felel meg, ezzel kell összevetni a villanyos verzió 19 990 eurós, tehát körülbelül 7 millió forintos vételárát. Ezért a pénzért az elektromos Niva hatótávja a tereptől és a lábad nehézségétől függően 130-300 kilométer környéke, de legalább van konnektor a csomagtartóban, amiről akár 2000 Wattos eszközöket is üzemeltethetsz.
Praktikus helyre került a töltőcsatlakozó, a csomagtartóban pedig szabvány konnektort is kapunk
Szerinted megéri a Villany-Niva, vagy felesleges ezzel foglalkozni, és inkább egy Euro 6 kompatibilis benzinmotort kéne vadászniuk bele az oroszoknak a Renault csoporttól? Esetleg valami házon belüli villanyos megoldással vennéd inkább, vagy egyikkel sem, és nem érted, hogy miért van még életben ez a 44 éves modell? Egy biztos, a Niva egy igen megosztó autó, ezért minden véleményre kíváncsiak vagyunk!
A villany-Niva ideális lehet tanyasi és erdei használatra, akár a civilizációtól, benzinkutaktól távoli helyeken is könnyedén üzemeltethető, ha van áram.
Szerintem 7 millióért ha lehetne itthon kapni akkor lenne rá kereslet. Eleve ezzel az árral kb. a legolcsóbb valódi terepjáró lenne a piacon. És még közel a legolcsóbb villanyautó is. Ettől csak a Dacia villanyosa olcsóbb, de az meg nem terepjáró. Vadászautónak tökéletes lenne, hiszen karbantartási igénye kicsi, csöndes ami előnyös az erdő zajszennyezése szempontjából, az erdőlevegőjét sem rontja a füst és akár még a tankolás is lehet ingyen. Jó lenne azt olvasni, hogy már nálunk is kapható kb.ilyen áron.
Elfogadnám, ha lenne terepen dolgom…
Az átalakító szettről írhatnátok egy cikket.