Még mindig túl sokan halnak meg Európa útjain

Egy év leforgása alatt több mint 20 ezer ember halt meg Európában közlekedési balesetben

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A tavalyi évben több tízezer ember lelte halálát Európa úthálózatán közlekedési balesetben, a végzetes esetek száma pedig nemhogy csökkenne, emelkedett 2021-hez képest.

A tavalyi évben az Európai Unió úthálózatán 20 678 fő vesztette életét közúti balesetben, 3,7 százalékkal többen, mint 2021-ben - derül ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács jelentéséből. A megfigyelt 32 ország közül (az EU tagországai mellett az ETSC az Egyesült Királyság, Norvégia, Svájc, Szerbia és Izrael úthálózatát is vizsgálja) tizenkilencben többen haltak meg egy év leforgása alatt, mint 2021-ben, és mindössze tizenháromban mértek csökkenést. Ebben a tekintetben Szlovénia áll a legjobban, ott egyetlen esztendő leforgása alatt a negyedével csökkent a halálesetek száma. Lettországban, Litvániában és Cipruson is sokkal kevesebben maradtak az utakon, utóbbi két náció úthálózatán tizennyolc százalékkal kevesebb végzetes balesetről jelentettek, míg a letteknél 23 százalékot esett a sajnálatos esetek száma 2021-hez képest.
Hirdetés
Hosszabb intervallumot vizsgálva már kedvezőbb tendenciát mutatnak a statisztikák, ugyanis tíz éves távlatban az EU tagországokban átlagosan 22 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma. Önmagában ez örvendetes adat volna, de az Európai Unió 2012-es célkitűzése a halálos közúti balesetek számának felezéséről szólt 2030-ig, ettől pedig a legtöbb ország messze elmaradt - egyedül Litvánia tudta ezt megugrani egyelőre. Tíz éves távlatban Málta áll a legrosszabbul, a szigetországban ez idő alatt 189 százalékos növekedést rögzítettek, emellett Izraelben és Hollandiában is drasztikusan nőtt a végzetes balesetek száma. Ebben az összevetésben Magyarország szerény eredményeket tud felmutatni: a balesetek száma ugyan csökkent, de elmarad az Uniós 22 százalékos átlagtól, csupán szűk tizenkét százalékos csökkenésről lehet beszélni, ami a tizedik legrosszabb a vizsgált országok rangsorában.
Egymillió főre vetítve már egy hajszálnyival jobb a helyzet a magyar utakon. Az Európai Unió 27 tagországának statisztikái alapján átlagosan egymillió állampolgárra 46 halálos áldozat jut, míg ugyan ez a szám magyar viszonylatban ötvenöt. A legrosszabb mutatóval Románia "büszkélkedhet", a szomszédos országban több mint nyolcvan halott jut egymillió főre, míg a legbiztonságosabb úthálózatot a norvégok tudhatják magukénak (21 áldozat/ egymillió fő), de nincs sokkal lemaradva Svédország és az Egyesült Királyság sem (26 áldozat/ egymillió fő).
Hirdetés
A 2030-as célkitűzés egyelőre távolinak tűnik, hiszen ahhoz, hogy ez teljesüljön, a következő évtized első évében a közúti balesetekben elhunytak száma nem haladhatná meg a 11 400 főt, ennek időarányos teljesítéséhez pedig a tavaly évben 2019-hez képest 17,2 százalékos csökkenésre lett volna szükség – ezzel szemben csupán kilenc százalékot esett a végzetes baleset száma. Az Európai Unió konkrét lépéseket is tervez a közeljövőben a folyamat felgyorsítása érdekében: általánossá tennék a zéró tolerancia bevezetését az alkoholfogyasztást illetően a fiatalok körében, valamint a 18. életévét be nem töltött, jogosítvánnyal rendelkező személyek csak kísérővel vezethetnének gépjárművet.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?