Még mindig nincs elég villanyautó az utakon az EU szerint

Túl sok belsőégésű autó fut még mindig Európa útjain egy friss jelentés szerint

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Európai Unió útjain közlekedő autók még mindig túl sok káros anyagot bocsátanak ki, a változás ígéretét magában hordozó elektromos autókból pedig nem fogy elég, ezért lépéseket sürget az Európai Számvevőszék.

Bár az Európai Unió évek óta már-már erőszakosan tolja a villanyautókat, ezek messze elmaradnak az elvárt eladási számoktól, míg a belsőégésű motorok száma szinte alig csökken Európa útjain, így összességében rosszabb a helyzet mint 12 éve - fogalmaz jelentésében ez Európai Számvevőszék (ESZ). Szerintünk a megoldás az lehet, hogy a jelenleginél még nagyobb hangsúlyt fektetnek a belsőégésű motorok kivezetésére, és a villanyautók eladási számainak növelésére.
Hirdetés
Pietro Russo, az egyik számvevőszéki tag szerint egyelőre még zöld forradalomról sem lehet beszélni, hiszen hiába jelentek meg a villanyautók a piacon, még mindig a belsőégésű motor az egyeduralkodó, és ezek száma évről évre csak nő. Ez többek között az elektromos járművek magas költségével is indokolható, hiszen rengetegen használják inkább az átlagosnál tovább a benzines vagy dízeles autójukat mert nem feltétlenül tudnak beruházni egy jóval drágább emissziómentes járműre. Az ESZ elnöke, Mariusz Pomienski már arról beszélt, hogy a hibrid autók sem váltották be a hozzájuk fűzött reményt, mert a vártnál jóval kevesebben használták ezeket is. Emellett hozzátette, hogy az Európai Bizottság egyszerűen túl jóhiszemű, és sokkal nagyobb nyomást kellene helyeznie az autógyártókra, hogy azok pontosabb adatokat szolgáltassanak a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást illetően, hogy a vásárlók minél megfontoltabb döntést tudjanak hozni, emellett a célokat, terveket, és a szabályokat is jobban össze kellene hangolni - írja a Világgazdaság. A jelentés szerint az elmúlt évtizedben a belsőégésű motorral szerelt autóknak a károsanyag-kibocsátása nem túl jó képet fest, hiszen a dízeleké semmit sem változott, míg a benzineseké is csupán 4,6 százalékkal kedvezőbb értéket mutat a környezetre nézve. Ezt azzal magyarázzák, hogy az erőforrások hiába lettek hatékonyabbak, az átlagosan 10 százalékkal nagyobb tömeg és 25 százalékkal erősebb hajtásláncok mind-mind a negatív irányba billentik a mérleget. A hibrideknél még rosszabb a helyzet, ugyanis ezek emissziója az utakon jelentősen magasabb, mint a laboratóriumban mért adat, ezért a konnektoros hibrideket 2025-től már nem fogják alacsony kibocsátású járműként kezelni, addig viszont a gyártók rengeteg pénzt spórolnak meg velük, hiszen jó pár márkának éppen a plug-in hibridek miatt nem kell többletkibocsátási díjat fizetni - a becslések szerint 2020-ban így 13 milliárd eurót spóroltak maguknak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.01.26. at 12:40
    Permalink

    Kíváncsi leszek hogy lesz-e bármi reakció a jelentésre, releváns helyekről (Bizottság, kormányok, miniszterek).

    Szerintem kevesen emlékezünk rá de vagy 10 éve az EU eldöntötte hogy kell a szélessávú internet mindenkinek kb mindenhova, és ezért nekiálltak támogatni (persze eldöntve közösen, aztán a pénzeket felhasználva országonként minden kormány a saját módján). Kedvező közműlefektetési szabályok, közmű-együttműködés helyi szinten (ha egyvalaki ásni kezd akkor a többiek is oda fektethessenek) és állami támogatás. Ezt a mi kormányunk is meglepően jól csinálta de akkor és ott még nem szállta meg a politika az ágazatot.

    Most nem látom ezeket az intézkedéseket, pedig gyakorlatilag ugyanaz a feladat sokkal nagyobb téttel. A villanyautó páratlan lehetőség, mégsem veszik elég komolyan, béár van ahol elég rendesen tolják pl a háztartási napelemeket.

    Annyiban igaza van a szalagcímnek, hogy nincs elég villanyautó, az utcán, de szerintem azért mert a piacon sincs. Nagyon jó az autópiac és egy adott nagyon konkrét igényre (mértet, motor, felszereltség) legalább 10 márka modelljét konfigurálhatja be az ember. A villanyautók között semmi ilyen nincs, ráadásul a nyugati szemmel megfizethető 30-50.000 eurós családi autók között olyan gyér a kínálat hogy nem tekinthetők érdemi alternatívának, még akkor sem ha eltekintünk a számtalan gyerekbetegségtől (pl hatótáv).

  • 2024.01.26. at 14:15
    Permalink

    Szerintem kb ez alatt a 10 év alatt bemutatták hogy a villanyautó jó altarnatíva…lesz amikor lesz reális ára, újan soha az únióban, meg lesz nem degradálódó akku ami lehet egyszer talán elfogadható minőségben.
    Ezek miatt nem kérek egyikből sem. Én autóra nem vagyok túl sokat hajlandó költeni, a kispénzű használtautó vásárló lettem vagyis csak leszek remélem hamarosan. Kb valahol2,5-3 millnál van a határ.

Vélemény, hozzászólás?