Remek húzás az alapáras vidám szín, a Peugeot és a Lexus is ingyen adja a sárgát
Rendkívüli egyhangú színvilágban készülnek az autók, a feltűnésmentes, biztonságos megoldások tarolnak a piacon. Az elmúlt 20 év adatai drasztikus emelkedést mutatnak, az új autók 80%-át fényezik "unalmas" színűre.
Praktikus okokból még mindig a fehér a sláger, ez biztonsági szempontból még mindig jobb a szürkénél és a feketénél
Az
iSeeCars 2004 óta figyeli az autók színeit, ebből állt össze az elmúlt 20 év adatait tartalmazó jelentés. A tanulmány csak az amerikai piacra fókuszál, de a trend Európában és hazánkban is hasonló, egyre kevesebb az élénk színű jármű az utakon. Húsz évvel ezelőtt még az ezüst vezetett, a vásárlók 19 százaléka kérte ilyen fényezéssel az autóját, 2023-ra a negyedik helyre csúszott vissza 9,1%-os részesedéssel. Ügyesen helyezkedett a fehér, 15,6%-ról 27,6%-ra tornázta fel népszerűségét. Ennek praktikus oka is van, egyfelől kevésbé melegszik az utastér, másfelől gyakran ingyen adják a fehéret. A második a fekete, a 22%-os arány nyolccal több a 2004-es adatnál. Hajszállal maradt le a szürke (21,3%), ami közel duplájára növelte kedveltségét, a negyedik pedig a már említett ezüst.
Húsz évvel ezelőtt a szürke volt a negyedik, most pedig az ezüst csúszott le a dobogóról
A “rendes színek” csoportja a kékkel nyit (8,9%), majd a pirossal folytatódik (7,9%), egy százalék fölé már csak a zöld teljesít (2%). A fehér/fekete/szürke trió kivételével jókora a visszaesés, a kék 18, a piros 38, a zöld 51 százalékos mínuszt hozott össze. A listában szereplő többi szín (narancs, bézs, barna, sárga, arany és lila) már csak 0,1-0,5% közötti szeletet képes kihasítani tortából. A legnagyobb csökkenést a kilencvenes évek és a kétezres évek elején népszerű árnyalatok produkálták, a bézs és a barna 86, az arany 96 százalékot lépett vissza.
Vidámabb lesz az utcakép a színes autóktól. A fekete sok esetben elrejti az autó formai játékait
Az autógyártók valamivel szűkítették a palettát, 2004-ben átlagosan 7,1 fajta fényezésből lehetett választani, ez 2023-ra 6,7-re csökkent. Az igények beszűkülése nem csak az első tulajdonos hibája, a használtpiac is ezeket a színeket keresi leginkább, így az eladhatóság még egy érv a top négy mellett. Az autófóliázás viszont megnyitotta a lehetőségek tárházát, a komplett fényezés töredékéből lehet olyan színű autónk, amilyet csak szeretnénk.