Szolidan frissült a magyar újautó-piac egyik megkerülhetetlen szereplője, amely évek óta az egyik legjobb ár-érték arányú SUV a piacon. Az idők azonban változnak, sokan pályáznak a helyére, a Vitara helye viszont megingathatatlannak tűnik. Vagy mégsem?
Remek helyzetből várhatja a 2025-ös év magyarországi újautó-piacának alakulását a Suzuki, legalábbis ami a személygépjárműveket illeti. 2024-ben ugyanis visszaszerezték az első helyet, a Swift a saját kategóriájában elverte a konkurenciát, de szépen fogyott az S-Cross is. A legnagyobb sikert mégis a Vitara hozta a márka számára, hiszen minden kategóriát figyelembe véve a legkelendőbb autónak bizonyult az óesztendőben. Persze az eladások nagy részét a flottás vásárlóknak köszönheti a gyártó, de a magánszemélyek körében is népszerű típus. Tavaly ráadásul megérkezett a ráncfelvarrás, amely csupán néhány esztétikai módosítást hozott, ám annál több mindent változtattak a lemezek alatt. Mielőtt azonban ezekről mesélnék, nézzük a külcsínt!
Az utastér sem tartogat túl sok meglepetést. Az óracsoport továbbra is analóg, csupán középen bújik meg egy kijelző, amely még csak nem is a kormányról, hanem az üvegbúra két szélén található nyomógombokkal vezérelhető.
Középen az érintőképernyő viszont teljesen új, immár 9 colos. A szoftver viszont maradt az eléggé puritán megjelenésű, olykor kissé döcögős megoldás. Ugyanakkor a kevés menüpont pozitívum is egyben, hiszen mindent könnyű megtalálni benne, és a vezeték nélküli Android Auto és Apple CarPlay is rendelkezésre áll. Sajnos a frissítéssel nem kapott USB-C csatlakozót a Vitara, mindössze egy USB-A kimenet található a váltókar mögött.
A plusz egy kábelért viszont kárpótol a klímapanel, amely hagyományos fizikai gombokkal és tekerőkkel vezérelhető. Pofonegyszerű a használata, néhány nap után "vakon" is kapcsolgatható. Az ülésfűtés a váltó mögött kapott külön gombokat, amely szintén plusz pont.
Az ülések a vételárhoz képest kifejezetten jó minőségűek. Hosszabb úton is kényelmesek, a tartásuk elfogadható. Elöl a térkínálat bőséges, hátul viszont még a kisebb SUV-ok között is meglepően szűkös. Persze az átlagos méretű felnőttek nem fognak panaszkodni, de főként a lábtéren érhető tetten a kisautós platform.
A frissített Vitara kétféle belső égésű motorral rendelhető: 1,5 literes, és 1,4 literes benzines erőforrással. A tesztpéldányba utóbbi került 48 voltos lágy hibrid rásegítéssel és hatfokozatú manuális váltóval. A konkrét modell kizárólag az első tengelyen hajt, de elérhető összkerékhajtással is, illetve az automata váltó is választható opció.
A teljesítmény 127 lóerőre jön ki, amelyet 5500-as fordulatszámon képes leadni, ehhez 235 newtonméteres nyomaték társul, amelyet 2000 és 3000 között szabadít az aszfaltra. A gyári értékek alapján a konkrét típus fogyasztása 100 kilométerre vetítve 4,4 és 5,9 liter között alakul. A tesztidőszak alatt ezzel szemben a matek 7,53 l/ 100 kilométerre jött ki, főként urbánus környezetben használva, némi gyorsforgalmi úttal kiegészítve.
Mivel tavaly nyár óta az Európai Unió területén csak bizonyos balesetmegelőző funkciókkal lehet új autót forgalomba helyezni, így ezeket a Vitara is megkapta. Ilyen többek között a vészfékrendszer, a hátsó keresztforgalomra figyelmeztető csipogás, a fáradtságjelző, vagy épp a vészhelyzeti sávtartó. Ezek a gyakorlatban kiválóan működnek, sőt, a frissített modellben már az adaptív tempomat is alapfelszereltség.
A Vitara tipikusan az az autó, amelyet az ember csak akkor vesz, ha helyváltoztatás céljából ül a volán mögé. Ebben pedig kiválóan hozza az elvártakat a Suzuki SUV-ja. A futómű hangolása megfelelő, a 17 colos felnikkel is szépen elnyeli az úthibákat, sőt, még könnyebb terepen is egész jól boldogul. A kormánymű pontos, de a hatfokozatú manuális váltóról is elmondható mindez, igaz a kapcsolási érzet hagyott bennem némi hiányérzetet. Szintén említést érdemel a tolatókamera, amelynek kiváló a képe, gyerekjátékká teszi a parkolást, amely egyébként sem túl melós, hiszen a 4,2 méteres hosszával nem túl nagy mutatvány megfelelő méretű helyet találni neki.
Röviden tehát a Vitara még 2025-ben is az egyik legjobb ár-érték arányú modell a magyar piacon, főleg akkor, ha a 10 millió forint alatti árkategóriát nézzük. Bár egyre több a konkurenciája - főként Kínából - a kiterjedt szervizhálózat, és a Suzuki itthon kiépített reputációja biztosan a közeljövőben is vonzó alternatívává teszi.
Na de mennyit is kérnek a frissített SUV-ért? A belépő szintet az 1,4 literes motor jelenti hatfokozatú manuális váltóval és GL felszereltségi szinttel. Ennek listaára fehér fényezéssel 9 090 000 forint. Ugyanezzel a hajtáslánccal a kínálat másik végén a GLX csomag helyezkedik el, amely még mindig 10 millió forint alatt hazavihető - egészen pontosan 9 940 000 forintért. A tesztautó a kettő között elhelyezkedő GL+ felszereltségi szinttel járt nálunk: ennek listaára 9 290 000 forint, viszont a frissítéssel bemutatkozó kék-fekete kéttónusú fényezés miatt a konkrét példány ára 9 530 000 forint.
Értékelés
Pozitív
Remek ár-érték arány, jó fogyasztás, tolatókamera minősége, adaptív tempomat
Negatív
USB-C bemenet hiánya, a manuális váltó kapcsolási érzete