Sportos szabadidő-autók, más-más hangulattal. Méretben nagyon közel áll egymáshoz a BMW X1 és a Cupra Formentor
Bár egymástól függetlenül is egész évben tesztelünk autókat, az Év Magyar Autója zsűrijével rendre tartunk közös teszteket is a tapasztalatszerzés érdekében. A legutóbbi ilyenen a családi autók kategóriájában induló, már csakis hibridként, de még milyen hibridként kapható Honda Civic (menetpróbája
itt, tesztje
itt), az üzleti autók kategóriájában induló, plug-in hybridként zöld rendszámot viselő és akár 135 km/órás elektromos végsebességre képes Citroën C5 X (menetpróbája
itt[/url], tesztje
itt), valamint a közepes szabadidő-autók két versenyzője, a
BMW X1 és a
Cupra Formentor sorakozott fel. A Civic szenzációsan jó hibrid és élvezetesen vezethető - nagyra nőtt - kompakt, a Citroën C5 X a Stellantis egyen plug-in hajtásláncát a lehető legkényelmesebb, alapáron elektromos lengéscsillapítós komfort futóművével ötvözi a középkategória vásárlói számára, a BMW X1 és a Cupra Formentor pedig egyaránt a népszerű kompakt SUV vonaton száguld, de nagyon másként.
A nem hibrid Formentor mellett lágy hibrid rendszerrel állt az X1, a Civic öntöltő, full hibrid, zömében elektromos hajtással, benzinmotoros áramtermeléssel, ami csak autópályán hajt benzinmotorjával, a C5 X pedig 135 km/órás tempóig tud elektromosan menni
A 2018-ban külön márkává emelt Cupra első saját modellje a 2019-ben bemutatott, 2020 óta kínált, azaz lényegében már 3 éves Formentor. Ez csakis még a hibridséget nélkülöző, sportos hangolású turbómotorokkal kapható, ezúttal a 150 lóerős, 1,5 literes alapváltozattal járt nálunk, de van belőle az 1.4 TSI benzinesen és villanymotoron alapuló plug-in hybrid, 2,0 literes TDI, valamint a 2.0 TSI benzinessel 245 lóerős "alap", valamint 310 és 390 lóerős VZ változat is. Az X1 érezhetően modernebb, a teljesen elektromos iX1 mellett önmagában is kínál sima benzines, lágy hibrid benzines, plug-in hybrid benzines és turbódízel (akár lágy hibrid) erőforrásokat. A csúcsverzió itt egyértelműen a 313 lóerős iX1, de azért a 218 lóerős, 360 Nm nyomatékot felvonultató és összkerékhajtású tesztautó sem marad szégyenben, pláne a teszten járt alap Formentorhoz mérten.
Bár jelentősen nagyobbnak tűnik az X1, valójában alig méretesebb a Formentornál
Szokásos mai BMW beltér, ívelt képernyős, digitális műszerblokkal és iDrive helyett érintésérzékeny középkonzoli panellel
A külméretekhez képest is tágas, nagyon jó üléseket adó az X1 utastere
Igen, a két tesztautó nagyon távol áll egymástól motorizáltságát tekintve, hiszen a Formentor az alap, az X1 a nem tölthető verziók közül a csúcs, de maga a Formentor és az X1 nagyon is közel áll egymáshoz, igaz a bajoroktól talán az X2 lenne még közelebbi a spanyolhoz. Viszont abból még nincs új, az X1 pedig itt van. Mindössze 5 centivel hosszabb a Formentornál, 6 milliméterrel szélesebb, bő 10 centivel magasabb is. Egyértelműen nagyautósabb, masszívabb és egy kicsit tágasabb gép. A Formentor pedig vagányabb, még alapmotorjával is sportosabb összhatású. Négyhengeres alap benzinese is ércesre hangolt kipufogón keresztül szól, futóműve feszes, kormányzása precíz, a nem egész 1,4 tonnás autó csupán fronthajtással is jól vezethető.
Nem kicsit SEAT Leon beütésű, de azért kellően egyedi a Formentor beltere
Méretosztályában a Formentor is tágas, a sportos imidzshez itt is kellő kényelem társul
Apropó hajtás, alapverzióival az X1 is elöl hajt, a benzines csúcsverzió viszont már alapáron kapja meg az xDrive összkerékhajtást. Magabiztosan mozog vele, ahogyan a 2,0 literes turbómotor és a 7 fokozatú automata váltójába épített villanymotor 218 lóerős rendszerteljesítménye és 360 newtonméter össz-nyomatéka is jól mozgatja. 1,8 másodperccel jobb 100-as sprintet tud, mint az alap Formentor, viszont érezhetően nehezebb is, így ha a sportosságot preferáljuk, simán jól érezhetjük magunkat a Formentorban, ha pedig egy masszív, de azért élményautósan vezethető családi SUV-ra vágyunk, az X1 lesz a befutó.
Balra az X1 - összkerékhajtással csak - 500, jobbra a Formentor padlórekesz nélkül 450 literes csomagtere, egyik sem kicsi
Érdekes kérdés az árazás. Amikor ugyanis forgalomba helyezték (~1,5 évvel ezelőtt) a Formentor tesztautót, valamivel 11 millió forint volt az alapára, extráival nagyjából 13 millió forint körül járt, ma pedig ugyanez az autó 16,7 millió forintba kerül, amivel persze még mindig jelentősen olcsóbb a mellé rakott, még gazdagabban felszerelt bajor versenyzőhöz mérten. Viszont van még meglepetés! Ha az alapárakat nézzük, a Cupra Formentor esetén 14 094 730 forintot láthatunk, a próbált 1.5 TSI motorral, de kézi váltóval. Ezzel szemben a legolcsóbb BMW X1, a szintén 1,5 literes, de csak háromhengeres és 136 lóerős, de alapból 7 fokozatú duplakuplungos automata váltóval szerelt X1 sDrive18i 14 075 000 forintról startol, 14 845 000 forintért pedig már a lágy hibrid rendszert is bevető, 170 lóerős (de továbbra is 1,5-ös, háromhengeres) 20i verziót kapjuk. Így voltaképp a négyhengeres alapverziókat hasonlítottuk össze, a Formentor olcsóbb, könnyebb, az X1 pedig erősebb, és még így is alig magasabb fogyasztású. Nagyjából kizártnak tartom, hogy valaki alapból elgondolkozna e két modell között, pedig vezethetőségükkel, sportos hangulatukkal és főként méretükkel nem is állnak messze egymástól, így az Év Magyar Autója versenyben is joggal szerepelnek egy kategóriában, a Skoda Karoq és a Toyota Corolla Cross társaságában. Eredményhirdetés márciusban!
A tesztautók közül a Cupra volt az olcsóbb, de azonos teljesítménnyel gyakorlatilag egy árban vannak, sőt az automata váltót alapból adó X1 könnyedén lehet olcsóbb is, legalábbis amíg nem kezdjük extrázni