Még egy Skoda ünnep – 110 éves a mladá boleslavi üzem
1905 óta ad otthont az autógyártásnak a csehországi Mladá Boleslav
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy évszázad és még egy évtized alatt 17 millió autót építettek a csehek a Skoda mai főhadiszállásán. Mladá Boleslav 1905 óta autóváros.
Májusban már megünnepeltük a Skodát, akkor a nagymúltú márkáról, mint 90 éves autógyárról emlékeztünk meg, de mint abban a cikkben is írtuk, a kerek évfordulók a cseheknél szép számban vannak. Ha valaki megkérdezi, hogy akkor most hány éves is a Skoda, arra többféle válasz is adható, de ölre menni emiatt kár. Inkább örüljünk a csehek sikerének. A Skoda autógyár korai elődje, a Laurin & Klement 1905 októberében kezdett autót gyártani Bohémia szívében, a közép-csehországi Mladá Boleslavban. Václav Laurin és Václav Klement prezentálta az első Voiturette nevű kocsiját, ezzel elkezdődött a máig tartó, több vargabetű után sikeres történet.
A Laurin & Klement alapítása után tíz évvel fogott bele az autógyártásba, addig elsősorban kerékpárokat és motorokat építettek. A Voiturette neve a francia kisautó szóból ered és a korabeli sajtóbemutató után egyből sikeres lett. A maga nemében egész autószerű konstrukció volt, mert a hűtőjét már a motor elé építették és a kormányoszlop döntve volt beépítve. Motorja kéthengeres vízhűtéses, 1,0 literes és 7 lóerőt teljesített. A féltonnás gép ezzel elérte a 40 km/órás sebességet, erejét háromfokozatú váltóval lehetett beosztani és volt hátramenet is. 44 példányban épült, és vele elkezdődött a ma ismert sztori. Az 1859-ben alapított Skoda-művek 1925-ben vette át az akkorra már rutinos L&K gyárat. A régi márkanév ma a legjobban felszerelt Skodákon él tovább.
Nekem is volt egy 100-as anno a nyolcvanas évek elején,igaz motor nem volt benne,téglákon állt,de élmény volt az elképzelt utakon brümmögni benne!Sosem hagyott cserben és még a vizet sem forralta!:)
Ha mi gyerekek, akkor te még csak zsáklakó, faterod kaktuszában.
😀
…vagy amerikai. És szégyelld magad, hogy s3000 kolléga dumáját lenyúlod(„leülhetsz, elégtelen”). Más tollával ékeskedünk, Kojak?:)
Hát persze, mondja ezt az aki zsigerből fikáz mindent ami nem japán vagy koreai.
Köszönjük szépen, leülhetsz elégtelen! 😀
Eddig nem is hallottam erről, most kicsit utánaolvastam. Nyilván azért nem annyira ismert, mert csak prototípus maradt, soha nem került gyártásba. Pedig amiket olvastam róla, jó kocsi lett volna, és sikeres lehetett volna a keleti blokkban a 70-es, 80-as években.
Most is azok vagytok:)
Persze, mert gyerekek voltunk. 😀
Amúgy borzasztó autó volt az S100. Az 1000MB sokkal finomabb jármű volt annak ellenére, hogy régebbi.
Nekem is feltörtek az emlékek, szívdobogtató autók voltak ezek. 🙂
A 720-as prototípus.
A 9-es képen milyen típus van?
Szívesen. Máskor is örömmel.
Birtokomban.
De gyönyörű az a sárga s100-as, édes Istenem…csakúgy, mint a szoci-Porsche, a 110r és a Barkas-rivális 1203-as mikrobusz! Kár, hogy így eltűntek, de ugyebár az idő csak szalad és szalad:(
Ma is egy egész tűrhető márka, de a régi farosok voltak az igaziak, vízforralás ide vagy oda:)