Még a roncstörvény is a zugneppereknek kedvez
Irreális, de nem egészen új terhek a legális használtautó-kereskedőknek
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy frissen behozott autó hulladék? Nem, de a kereskedőnek elvileg gondoskodnia kéne az utókezelésről is. Hacsak meg nem oldja okosban.
Szép új, azaz alig használt autók a kereskedésben. Mi lesz velük tíz év múlva?
Vegyünk példának egy egyszerű esetet. Felcsapom valamelyik német hirdetési oldalt, kinézek egy tízévesnél idősebb típust, egy olyat, ami kint már a kutyának sem kell. Legyen lehetőleg BMW E46, tudják a Derrick arcú 3-as, az nálunk ma a legkelendőbb behozott típus. Kiválasztok egy jó olcsót, de nem ám a keveset futott, jól felszerelt 323i-t, hanem az alap 316i-t és behozom. Óratekerésről, nepperkúráról most ne is beszéljünk, maradjunk meg annál, hogy itthon van az autó. Már csak rá kell melegítsem egy olyan vevőre, aki hajlandó olyan adásvételit aláírni, amiből a köztes lépcső, én, a nepper kimaradok. Így a külföldi eladót papíron a magyar vevő követi, tehát az eladásból származó bevétel után sok mindent lehet, de adózni biztosan nem fogok. Várom már a felhördülést, hogy csalásra bújtok fel, pedig csak a valóság egy jellemző szeletét írom le. Ugorjunk térben egy másikhoz!
A bontósok után most a behozatallal is foglalkozó kereskedők is felhördülhetnek
Decens kis használtautó-kereskedésben járunk a város szélén. Palánkkerítéssel, a murvával felszórt udvar tele van csillogó autókkal. A kereskedés munkatársai (ha csak minimálbérre is, de) be vannak jelentve, a kereskedő elszámol a hivatalok felé, adót fizet, igyekszik a növekvő közterhek és a túlszabályozottság ellenére mindent a legalitás medrében tartani. Erre itt ez az új év, aminek a roncsautó rendelete neki is hoz újat. Pedig nem is roncsokat árul, hanem a család következő álomautóját, a négyéves Peugeot 5008-ast 2,5 millióért, meg a céges flottából levetett, ezért olcsó H szériás Opel Astrát.
Mire a most behozott kurrens használatautók ebbe az állapotba kerülnek, lehet már meg sem lesz a kereskedés, ahol vásárolták őket
Január elsejével lépett életbe a 369/2014. (XII. 30.) Korm. rendelet A hulladékká vált gépjárművekről, itt lehet elolvasni. A jogszabály-módosítás értelmében a használtautó-kereskedőkre olyan feltételek vonatkoznak, mint az importőrökre. Idézem: "E rendelet alkalmazásában a gépjármű – ideértve a használt gépjárműveket is – importálását végző gazdálkodó szervezet esetében a gyártóra vonatkozó előírásokat kell alkalmazni." A kormányrendelet nem tesz különbséget az új és a használt kocsikkal foglalkozó kereskedések között és így az importőrre és az importot bonyolítóra is a gyártói előírásokat tekinti érvényesnek.
Erre az értelmezési aggályra az egyik iparági érdekvédelmi szervezet hívta fel a figyelmünket. Az ügyben több kérdést is feltettek az illetékes Környezetvédelmi Minisztériumnak. A minisztérium Környezetfejlesztési Főosztálya által kiadott indoklásában kitért arra, hogy az itthon 2012 óta alkalmazott 2000/53/EK irányelv is ezt írja elő, ebből adódóan nem kéne, hogy akkora újdonság legyen ez a kereskedőknek. Ha a kereskedés, vagy a vállalkozó megfelel a gyártó definíciójában foglaltaknak, akkor kötelező számára átvevő- és kezelőhálózatot kialakítani. Ez azt jelenti, hogy a gyártókra vonatkozó szabályok szerint kéne foglalkoznia a kereskedőnek a hozzá visszavitt ronccsal. Mindez alvállalkozókon és szerződött partnereken keresztül persze nem megoldhatatlan feladat, de a piac mutatta kép szerint egyre szaporodnak a negatív példák. Virágzanak a fekete bontók és össznépi sport lett zugnepperkedni, ezen az új roncstörvény sem segít, sőt.