Meddig tűr a defekttűrő abroncs?
Mankó, amivel mindig haza lehet jutni
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyre több modellnél találkozhatunk defekttűrő abronccsal, érdemes megrendelni, sok kényelmetlenségtől kímélhet meg, akár életet is menthet.
Az ilyen abroncs lényege ugyanis, hogy levegő nélkül is közel olyan távolságban tartja a felnit az úttól, mint nyomás alatt. Ebből, azaz a defekt alig észrevehetőségéből adódóan csakis guminyomás-szenzorral együtt szerelhető fel, hogy egyértelmű legyen, mikor van baj a gumival. Hiába defekttűrő ugyanis egy abroncs, levegő nélkül nem bír sokat.
Míg ugyanis a gyártók szerint a defekttűrő abroncsot érdemes javítás helyett cseréltetni, azért ez nem feltétlen igaz. Ha valaki kihasználja a 80 kilométeres, levegő nélkül használhatóságot, akkor persze nincs más megoldás, addigra a kiviteltől függően merev oldalfal vagy a központi merevítőn gyűrődő gumi valóban menthetetlenül elhasználódik. Ha viszont valaki tényleg csak a legközelebbi javítóig, lassan, netán még némi levegővel megy el, a futófelületen lévő, például szög által okozott sérülés még javítható lehet. Persze érdemes tudni, hogy miként az összes többi abroncsnál, a defekttűrőnél is a gyári garancia végét jelenti a javítás.
Bár a defekttűrő abroncsok oldalfala rendszerint a hagyományosakénál merevebb, az oldalfal sérülésére ezek is kényesek. Elvükből adódóan például a járdázás során vagy kátyúba hajtással kiszakított oldalúak is elvihetnek az első gumishoz, ám miként a többi hasonlóan járt abroncs, ezek sem lesznek már javíthatóak. Így aztán fokozottan érdemes vigyázni rájuk, ugyanis nem olcsók, rendszerint 20-30 százalékkal drágábbak, mint a hagyományosak. Ezen felárat - gyárilag ilyen abroncsot kérve - több gyártó el is kéri, cikkünk írásakor például egy Audi A6 esetében 106 800, a Mercedes-Benz E-osztályához 111 760 forint lett volna a defekttűrő garnitúra, míg a nagy német prémiumtrió bajoránál, a BMW 5-ösnél (a többi BMW-hez hasonlóan) alapáron jár a biztonságot növelő, vagy adott esetben egy fontos tárgyalás, repülőgép elérését szolgáló felszerelés.
A tömegmárkák közül sok esetben érthetetlen módon még olyan modellekhez sem lehet megkapni a gyárból, amelyekhez nyomásszenzort egyébként lehet rendelni.
Sebaj, már a szenzorok beépítése is lehetővé teszi majd az ilyen abroncsra váltást, s miként mind többek számára elsődleges szempont az autó biztonsága, az abroncs kiválasztásakor is egyre többek számára fontos, hogy az a lehető legbiztonságosabb legyen, márpedig defekt esetén a defekttűrő az összes többi versenyzőt azonnal komoly mértékben előzi.
Sokszor és sokan sok szépet és jót írtak/írnak a defekttűrő abroncsokról, de aki használja már nem látja ilyen rózsásnak a helyzetet. Az igaz, hogy defekt esetén el lehet jutni az első gumis műhelyig, de ott a szakik nem szívesen vagy egyáltalán el sem vállalják a javítást. Nagyon merev az oldalfal, sokkal „drasztikusabb” erőkifejtés árán lehet szerelni, amit az igen drága pénzért vásárolt felni fogja megbánni. Szakszervizbe irányítanak, de az már lehet, hogy jóval messzebb van, mint 80 km. Ott viszont az abroncs cseréjét szorgalmazzák, ami a normál abroncsok árához viszonyítva 2x olyan drága. Sőt! Vannak abroncs gyártók, akik nem is javasolják a defekttűrő abroncs javítását, hanem egyenest a cserét szorgalmazzák.
Summa summárum. Kényelmes és jó, … de iszonyat drága (a spec. szelep is hozzá) és valóban nem a magyar útviszonyokra való.
Sajnos ez csak a külföldi utakra jó…Itt az utak 80 %-án nem segítene!! Ugyanis a mi gödrőcskéink, kátyúink nem csak gumidefektet , hanem tengelytörést okoznak !!!!