Máshogy kéne – Citroën DS3 1.6 e-HDi teszt
Citroën DS3 1.6 e-HDi 110 Ultra Prestige teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Citroën prémiumos kisautóját igen-igen kedveljük, a PSA-féle 1,6 literes dízelmotort régóta tiszteljük, a modern mikrohibrid technológia finom, a DS3 1.6 e-HDi csomag viszont valahogy nem akaródzik összeállni.
Aki nem érti, miért nem engedheti mélyebbre az egyébiránt megfelelő oldaltartású székét. Jó-jó, ez a divat, meg így biztonságosabban rálátni a forgalomra, de akkor is: ha például egy nagyságrendekkel olcsóbb Chevrolet Aveo megadja a padlóközeli elhelyezkedés lehetőségét, egy kimondottan drága luxusminiben nem kéne, hogy a bak és a kocsis szavak toluljanak az agyba. A túl meredek szögű pedálsor sem ergonómiai bravúr. Bagatell ezek után, de csupán a vezetőoldali ablakemelő automata, a klíma egyzónás, USB-csatlakozó a tesztautóban nem volt, de a mostanság rendelt példányokban már lesz.
Nos, nem ártana egy harmonikus, könnyű, egyben örömteli vezethetőséget biztosító hajtáslánc, és ez az a versenyszám, amelyben az 1.6 e-HDi nem brillírozik. Adott egy izmos, 112 lóerős és 270 Nm nyomatékú dízelmotor (lehangoló turbólyukkal, nem vészesen kereplő hanggal és járással), egy, a PSA-múltból kiindulva elfogadható váltó (a tesztautóé mondjuk nem mindig kedvelte a hatból negyedik sebességet), csak hát túl hosszúak a fokozatok, és különösen a városi araszolás kínszenvedés a fulladáshatáron kuplungcsúsztatás és a levegőért kapkodás kétes dicsőségével. További tényezők, amelyek miatt – ez – a Citroën nem feminin autó: a kuplung kemény, a kormány sem az a túlszervózott fajta, férfiasan kell bánni a drágával, és akkor megcsillantja erényeit. Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, hétköznapi konstrukciójú felfüggesztés ide, papíron orrtolós dízelség oda, vidámakat lehet kocsizni a DS3-mal. Csak az a baj, hogy a kiiktatott ESP 50 km/h-s tempó felett visszakapcsol. No meg az is, hogy rossz úton túl feszes, rázós a futómű…
Hogy mikrohibridként Eco-módban akár 20-nál leállítja a motort a finom stop-start elektronika? Hogy nem csak ez, hanem váltási segéd is próbál takarékoskodni és környezetet védeni? Utóbbi sajnos javarészt csak fölfelé osztja az észt, 5,5 literes, persze így is baráti tesztfogyasztásunk meg köszönőviszonyban sincs az ígért 3,8-assal. És végül a konkurenciához képest azért (tört)fehérbe átmenő feketeleves: a prémiumérzetnek, a személyre szabhatóság kánaánjának és az imidzsnek a Citroënnél is ára van, a DS3 1.6 e-HDi Ultra Prestige majd’ 7,4 millió forintba fáj. A 155 lóerős, benzines THP változat 375 ezerrel olcsóbb. Nem kérdés, melyik a jobb. Sőt, pénz nem számít alapon akkor már csakis a Racing kéne, az van annyira hatásos, mint ahogy kinéz.
Árak
Tesztmodell alapára
7 369 000 Ft (2012.08.15.)
Tesztautó ára
7 469 000 Ft (2012.08.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Teljesítmény:
82 kW (112 LE) 3600 1/min-nél
Nyomaték:
270 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3948 mm
Szélesség:
1715 mm
Magasság:
1458 mm
Saját tömeg:
1090 kg
Össztömeg:
1612 kg
Tengelytáv:
2464 mm
Karosszéria-kivitel:
háromajtós
Csomagtér:
285 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
920-985 mm
Belmagasság hátul:
880 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
160 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
960 mm
Csomagtér magassága:
560 mm
Csomagtér hossza:
550 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1250 mm
Raktérnyílás szélessége:
890 mm
Raktérnyílás magassága:
660 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
270 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
82 kW (112 LE) 3600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
CO2-kibocsátás:
99 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)