Másfélszer annyi használt, mint új autót vettünk tavaly
Használt autóból a Ford Focus bizonyult tavaly a legnépszerűbbnek
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Több mint másfélszer annyi használt, mint új autóval bővült tavaly az autópark. A behozott autók dobogóján a Ford Focus, a Volkswagen Golf és a Passat áll.
Arról már beszámoltunk, hogy mennyi új autó kelt el itthon tavaly. Személyautóból is több mint 116 ezer példány, de mint azt megtudtuk a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének sajtótájékoztatóján, ebből 100 ezer példány sem maradt itthon a reexport kivonása után. Persze nem csak új autókkal bővült a hazai járműpark, hanem használtakkal is. Nem is szerény számban. 2012 óta évről évre emelkedik az autóimport, tavaly már 1544 352 személyautó és 14 402 kishaszonjármű érkezett másodkézből - zömében nyugatról.
Bár az import elvileg azért jó, mert bővíti az elérhető autók körét, így pótolhatja a hazai piacról a 2008-as válság óta hiányzó fiatal használt példányokat, valójában sajnos nem erről szól. Zömében 10 év feletti autók érkeznek használtan az országba. Bő 12 éves átlagos életkorukkal a behozott modellek ugyan fiatalítják a már közel 14 éves átlagéletkort mutató hazai autóparkot, ám az import autók zöme Euro3-as emissziós normát teljesít csak. A behozottak közel negyede (23 százaléka) 16 év feletti, 37 százaléka 11-15 éves, 19 százaléka 7-10 éves, 16 százaléka 4-6 éves, mindössze 5 százaléka 1-3 éves, ez alapján pedig az alábbi táblázat mutatja, hogy mely korosztályból hány példánnyal bővült tavaly az autópark.
A hazai személyautó-állomány 2017-es bővülése (Forrás: DATAHOUSE)
Új autók | 99 127 |
1-3 évesek | 7 771 |
4-6 évesek | 24 866 |
7-10 évesek | 29 529 |
11-15 évesek | 57 503 |
16 év felettiek | 35 745 |
A koros autók érkezése nem csak azért probléma, mert sokan anyagilag jobban járnának, ha valamivel több pénzért fiatalabb, olcsóbban üzemeltethető autót vásárolnának, hanem azért is, mert az MGE adatai szerint a hazai autók 125,9 g/km CO2 emissziója jelentősen túlnövi az EU 28 államának 118,1 g/km értékét. Ez a többlet kalkulációjuk szerint olyan emissziót jelent, mintha útjainkon bő 10 százalékkal több, további 180 ezer benzines és 180 ezer dízel autó szaladgálna. Mint azt Erdélyi Péter, az MGE elnöke elmondta, nem szeretnék tiltani az autóimportot, de céljuk, hogy az üzem- és a közlekedésbiztonság érdekében ne az idősebb autók importját támogassa (a regisztrációs adó avulási táblája által) a szabályzás, hanem éppen ellenkezőleg, a minél fiatalabb, minél modernebb autókét, vagyis a jelenleginél legyen erősebb szorzója az emissziós normának.
A 2017-ben használtan behozott autók márkaszintű népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
Márka | 2017-es példányszám | Piacrész | 2016-os példányszám | Piacrész | |
1. | Volkswagen | 19 144 | 12,32% | 18 204 | 12,82% |
2. | Opel | 16 699 | 10,74% | 14 933 | 10,52% |
3. | Ford | 15 108 | 9,72% | 14 184 | 9,99% |
4. | BMW | 10 492 | 6,75% | 11 059 | 7,79% |
5. | Audi | 10 061 | 6,47% | 9 491 | 6,68% |
6. | Mercedes-Benz | 9 622 | 6,19% | 9 009 | 6,34% |
7. | Toyota | 9 239 | 5,94% | 6 891 | 4,85% |
8. | Mazda | 7 298 | 4,70% | 7 072 | 4,98% |
9. | Renault | 6 745 | 4,34% | 6 931 | 4,88% |
10. | Peugeot | 5 274 | 3,39% | 5 078 | 3,58% |
11. | Honda | 5 131 | 3,30% | 4 179 | 2,94% |
12. | Citroën | 4 307 | 2,77% | 4 051 | 2,85% |
13. | Fiat | 4 248 | 2,73% | 3 738 | 2,63% |
14. | Hyundai | 3 646 | 2,35% | 2 510 | 1,77% |
15. | Skoda | 2 840 | 1,83% | 2 410 | 1,70% |
16. | Nissan | 2 782 | 1,79% | 2 365 | 1,67% |
17. | Kia | 2 711 | 1,74% | 1 825 | 1,29% |
18. | SEAT | 2 454 | 1,58% | 2 329 | 1,64% |
19. | Mitsubishi | 2 436 | 1,57% | 1 963 | 1,38% |
20. | Volvo | 2 322 | 1,49% | 2 221 | 1,56% |
21. | Alfa Romeo | 2 201 | 1,42% | 2 082 | 1,47% |
22. | Suzuki | 1 595 | 1,03% | 1 502 | 1,06% |
23. | Chevrolet | 1 236 | 0,80% | 877 | 0,62% |
24. | smart | 830 | 0,53% | 811 | 0,57% |
25. | Mini | 813 | 0,52% | 699 | 0,49% |
26. | Chrysler | 812 | 0,52% | 840 | 0,59% |
27. | Dacia | 738 | 0,47% | 526 | 0,37% |
28. | Lexus | 599 | 0,39% | 493 | 0,35% |
29. | Lancia | 481 | 0,31% | 490 | 0,35% |
30. | Land Rover | 480 | 0,31% | 479 | 0,34% |
31. | Subaru | 377 | 0,24% | 312 | 0,22% |
32. | Porsche | 343 | 0,22% | 362 | 0,25% |
33. | Jeep | 342 | 0,22% | 340 | 0,24% |
34. | Daihatsu | 282 | 0,18% | 237 | 0,17% |
35. | Jaguar | 261 | 0,17% | 203 | 0,14% |
36. | Daewoo | 245 | 0,16% | 217 | 0,15% |
37. | Infiniti | 180 | 0,12% | 132 | 0,09% |
38. | Saab | 176 | 0,11% | 202 | 0,14% |
39. | SsangYong | 139 | 0,09% | 116 | 0,08% |
40. | Dodge | 128 | 0,08% | 107 | 0,08% |
41. | Rover | 82 | 0,05% | 109 | 0,08% |
42. | Lada | 52 | 0,03% | 60 | 0,04% |
43. | Cadillac | 49 | 0,03% | 30 | 0,02% |
44. | Tesla | 34 | 0,02% | 11 | 0,01% |
45. | Vauxhall | 34 | 0,02% | 37 | 0,03% |
46. | Maserati | 31 | 0,02% | 23 | 0,02% |
47. | MG | 23 | 0,01% | 19 | 0,01% |
48. | Ferrari | 17 | 0,01% | 20 | 0,01% |
49. | Lincoln | 17 | 0,01% | 14 | 0,01% |
50. | Bentley | 16 | 0,01% | 7 | 0,00% |
Ugyanakkor jól látható, hogy a piac magától is józanodik. Míg az elmúlt években az importmodellek listáján átlag feletti dominanciát mutattak a prémiumautók, s évekig a BMW 3-as sorozata (a magyarok vágyautója) bizonyult a legnagyobb számban behozott modellnek, ma az importmodellek dobogóján (sorrendben) a Ford Focus, a Volkswagen Golf és a Volkswagen Passat áll. Kitalálható, márkaszinten Volkswagenből jött a legtöbb, a negyedik legnépszerűbb modell pedig továbbra is a BMW 3-as (bár abból közel ötödével kevesebb érkezett, mint egy évvel korábban), ötödik az Audi A4. A további helyezettek és behozási számaiknak változása az alábbi táblázatban láthatók.
A 2017-ben használtan behozott autók modellszintű népszerűségi listája (Forrás: DATAHOUSE)
Modell | Behozatal 2017-ben | Behozatal 2016-ban | Változás (%) | |
1. | Ford Focus | 5 595 | 5 181 | 7,99% |
2. | Volkswagen Golf | 5 298 | 4 893 | 8,28% |
3. | Volkswagen Passat | 5 276 | 5 591 | -5,63% |
4. | BMW 3-as sorozat | 3 757 | 4 620 | -18,68% |
5. | Audi A4 | 3 310 | 3 592 | -7,85% |
6. | Opel Zafira | 2 979 | 2 803 | 6,28% |
7. | Opel Corsa | 2 666 | 2 372 | 12,39% |
8. | Mazda6 | 2 471 | 2 452 | 0,77% |
9. | Mercedes-Benz A-osztály | 2 422 | 2 679 | -9,59% |
10. | Opel Astra H | 2 422 | 1 778 | 36,22% |
11. | Ford Mondeo | 2 238 | 2 303 | -2,82% |
12. | Opel Meriva | 2 027 | 1 450 | 39,79% |
13. | Volkswagen Polo | 1 989 | 1 768 | 12,50% |
14. | Audi A3 | 1 888 | 1 643 | 14,91% |
15. | Mazda3 | 1 870 | 1 762 | 6,13% |
16. | Honda Civic | 1 767 | 1 474 | 19,88% |
17. | Honda Jazz | 1 752 | 1 426 | 22,86% |
18. | Audi A6 | 1 688 | 1 887 | -10,55% |
19. | Ford Fiesta | 1 654 | 1 353 | 22,25% |
20. | Renault Scénic | 1 513 | 1 700 | -11,00% |
21. | Toyota Yaris | 1 465 | 1 136 | 28,96% |
22. | Skoda Octavia | 1 444 | 1 246 | 15,89% |
23. | Toyota Avensis | 1 400 | 1 077 | 29,99% |
24. | Renault Megane | 1 389 | 1 346 | 3,19% |
25. | Opel Astra G | 1 253 | 1 318 | -4,93% |
26. | Volkswagen Touran | 1 245 | 936 | 33,01% |
27. | Peugeot 206 | 1 210 | 1 025 | 18,05% |
28. | BMW 5-ös sorozat | 1 142 | 1 459 | -21,73% |
29. | Hyundai i30 | 1 137 | 647 | 75,73% |
30. | Kia cee'd | 1 124 | 649 | 73,19% |
31. | Ford Galaxy | 1 100 | 1 285 | -14,40% |
32. | Opel Astra J | 1 064 | 878 | 21,18% |
33. | Mercedes-Benz C-osztály | 1 057 | 855 | 23,63% |
34. | Ford C-Max | 1 056 | 896 | 17,86% |
35. | Volkswagen Sharan | 1 038 | 1 243 | -16,49% |
36. | Toyota Prius | 1 001 | 816 | 22,67% |
37. | Renault Clio | 965 | 956 | 0,94% |
38. | Toyota Corolla | 965 | 741 | 30,23% |
39. | Opel Astra Coupe | 925 | 1 145 | -19,21% |
40. | Opel Vectra | 865 | 969 | -10,73% |
Miként az a táblázatokból látható, Volkswagenből, Opelből, Fordból, BMW-ből és Audiból több mint tízezer példány érkezett tavaly használtan (pontosabban még több, ennyi kapott azonban rendszámot is), és 17 további olyan márka van még, amelyből több mint 1000 példány érkezett. Mercedesből és a Toyotából több mint 9000 példány jött, csak Priusból több mint ezer, míg újonnan utóbbiból 11 talált csak gazdára. Az viszont elmondható, hogy a hazai autóvásárlók, akik zömében csak használt példányt tudnak megengedni maguknak, nem csak egyre óvatosabbak, egyre környezettudatosabbak is. Ugyanakkor az újaknál is a korábbi négyszeresére nőtt az elektromos autók eladása, a hibrideké duplázódott. Így tehát ha lassan is, de jó irányba megy piac. Az MGE becslése szerint idén a személyautók eladása 7,5 százalékos növekedéssel 125 ezer példány fölé fog nőni, amivel már a reexport kivonása után is elmondható lesz, hogy több mint százezer autóval bővül a piac. Igaz, ideálisnak azt tartanák, ha az újautó-eladás az import duplája lenne. Azt persze mindenki tudja, hogy a 300 ezer példányos újautó-piac utópisztikus cél, és ráadásul talán nem is kell az utóbbi arányszámhoz ragaszkodni, már az is sokat segítene az autópark fiatalításán, ha a behozott autók átlagéletkora jelentősen apadna. Ehhez persze valóban szabályzás-módosítás vezethet a leggyorsabban, ami nem biztos, hogy mindenkinek jó lesz.