Mínuszban zárta a márciust az európai piac, de összességében pozitív volt az első negyedév
Idén először visszaesést produkált az Európai Unió újautó-piaca. Márciusban 1 031 875 millió személygépkocsi került forgalomba, ez pedig 5,2 százalékos visszaesést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Így hosszú idő után először fordult elő, hogy míg az európai piac gyengélkedett, addig a magyar erősödni tudott - a márciusi számok
itt olvashatóak. Hazánkat mindössze Bulgária előzte meg - ott 29,2 százalékos növekedést mértek - ezen két országon túl viszont az Unióban Lengyelország és Szlovénia tudott pozitív mutatót hozni, igaz utóbbiban egyetlen autóval regisztráltak többet, mint 2023 márciusában. Komplett Európát nézve még Nagy-Britannia számolt be 10,4 százalékos növekedésről - derül ki az ACEA jelentésből.
Márciusban egyedül a Toyota tudott pozitív mutatót hozni az öt legnagyobb konszern közül
A főbb piacok rendre mínuszban zártak, a legnagyobb visszaesés ezek között Németországban volt tapasztalható (6,2 százalék), de Spanyolország (-4,7%), Olaszország (-3,7%) és Franciaország is (-1,5%) némiképp elmaradt az egy évvel ezelőtti mutatóktól. A negatív csúcstartó viszont egyértelműen Izland, a szigetországban 70,9 százalékos csökkenést rögzítettek.
Felívelő ágban a hibridek
A hajtásláncok esetében a dízelmotoros autók jöttek ki a legrosszabbul a visszaesésből, szűk 19 százalékkal kevesebb fogyott belőlük. Az elektromos autók és a benzinesek iránti kereslet is nagyjából a tizedével csökkent, de a konnektoros hibridek eladásai is 6,5 százalékot zuhantak. Egyedül a hibridek tudtak növekedést elérni, mindjárt 12,6 százalékosat.
A Volkswagen továbbra is őrzi első helyét az EU-ban
Nincs változás az élen, továbbra is a Volkswagen csoport adta el a legtöbb járművet az Unióban, mögöttük a Stellantis következik (a legkelendőbb márka egyébként a Peugeot volt), míg a harmadik helyre a Renault konszern fért oda. A negyedik helyen álló Toyota volt az egyetlen márciusban, amely növelni tudta a piaci részesedését, többnyire a Hyundai csoport kárára, akik így ötödikként zártak.
A Hyundai ötödikként zárta az első negyedévet
Az első negyedévet még a meredek zuhanás ellenére is pluszban zárta az EU újautó-piaca, ugyanis a közel 2,8 millió értékesített jármű 4,4 százalékos növekedést jelent. Ebben az összevetésben is Bulgária végzett az élen 46,8 százalékos plusszal, de a főbb piacok (Olaszország, Franciaország, Németország, Spanyolország) is pozitív mérleggel zártak. Az Uniós országok közül Lettország hozta a legrosszabb mutatót 2023 első negyedévéhez képest (-17,1%), viszont egész Európát tekintve Izland messze kiemelkedik a mezőnyből a 60 százalékos mínusszal, de Norvégia is messze elmaradt a tavalyi számoktól (-22,4%).
A Stellantison belül a Peugeot a legnépszerűbb márka
Hajtástípust figyelembe véve a hibridekre (+19,7%) és a villanyautókra (+3,8%) mutatkozott nagyobb kereslet a múlt évhez képest, az többi hajtáslánc negatívban zárt, ezek közt a benzinesé volt a legkisebb visszaesés (-1%), míg a dízelmotorosoké a legnagyobb (-10,6%). Gyártók között nincs eltérés a márciusi toplistához képest, ugyanúgy a Volkswagen áll az élen, mögötte pedig a Stellantis, a Renault konszern, a Toyota, és a Hyundai csoport követi egymást.