Nem kell feltétlenül Raptornak lennie egy Rangernek ahhoz, hogy tökön-babon átmenjen
A Raptor egy munkagépnek álcázott versenyautó, sokak legnagyobb örömére. Ám a Ford azokról sem feledkezett meg, akik tényleg csupán egy nagyon hasznos pickupra vágynak, amely akár családi autóként is funkcionálhat. Ezért is léteznek a Rangerből olyan polgári változatok, mint például a Tremor, a Platinum, vagy épp a Wildtrak, amit most mi is kipróbálhattunk. Korábban – a Raptor felbukkanása előtt – ez volt a Ford európai pickupjának a csúcsváltozata, és az új generációval sem adták alább. Sőt! A Ford világszerte rengeteg időt töltött Ranger-tulajdonosokkal, megszervezve több mint 5000 beszélgetést és bemutatót, hogy alaposan megértse, hogyan használják az emberek a pickupjukat, és mit várnak el az új modelltől.
Az új Rangeren a gyáriak szerint érződik a Ford „globális pickup-dizájnjának a hatása, ám én ezt inkább úgy mondanám, hogy annyira hasonlít az amerikai F-150-re, hogy a laikusok, sőt, még a kevésbé laikusok is képesek összetéveszteni vele.
Az új karosszéria alatt természetesen továbbfejlesztett futómű található, a tengelytávolság 50 centivel nőtt a nyomtáv pedig ugyancsak 5 centivel szélesedett az elődhöz képest. A hidroformázott elülső szerkezet ráadásul tágasabb motorteret biztosít, amiben elfér az új V6-os dízelmotor. Nem véletlenül vették fel a kínálatba, hiszen a már említett piackutatás során kiderült, hogy az ügyfelek a súlyos vontatmányokhoz és az extrém terepezéshez nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot szeretnének. Így 3 tagúra bővült a motorkínálat, ugyanis a V6-os mellett választható egy sima 2,0 literes, soros négyhengeres turbódízel is, valamint az erősebb biturbo, ami szintén kétliteres.
A Ford Ranger kínálatában most először jelenik meg a mátrix LED fényszóró, és a hátsó lámpatestek dizájnja az orr-rész jellegzetes formáit idézi
A pickup-használók egyik fontos elvárása volt a rugózás és az irányíthatóság további tökéletesítése, mivel az ilyen autókat a vásárlók ugyanúgy használják munkára, mint családi autóként vagy szabadidő-járműként. Javítottak tehát az első terepszögön, valamint a hátsó futómű lengéscsillapítóit az alváz hosszanti nyúlványának külső részén rögzítették, javítva ezzel a rugózási kényelmet terepen és közúton egyaránt, függetlenül attól, hogy az autó nehéz rakományt szállít, vagy éppen csak kirándul vele a család. Emellett összkerékhajtási rendszerből is kétféle áll rendelkezésre. Az egyik az elektronikus vezérlésű, menet közben kapcsolható megoldás, a másik pedig egy új, állandó összkerékhajtás.
További kívánsága volt a korábbi ügyfeleknek egy sokoldalúan használható, a munkavégzést és a családi célokat egyaránt kiszolgáló, modern utastér. Ezért minden eddiginél több kényelmi berendezést és tárolóhelyet kínál. A SYNC4 multimédiás rendszerének központi eleme egy nagyméretű, 10,1 vagy 12 colos érintőképernyő a középkonzolon. De egyszerűsítették az off-road menü elérését is, ami egy gombnyomásra megjeleníthető és rengeteg információval szolgál a terepezéshez, illetve a képernyő a 360 fokos kamerarendszerrel is összeköttetésben áll, így a parkolás még a szűk városi utcákban is nagyon egyszerű az autóval. De ez ugyanilyen jól jöhet terepen is.
Egy pickup esetében persze a plató is fontos részlet. A Ranger hátsó kereke mögött található fellépő megkönnyíti a raktér elérését, ahol az eddiginél is többféle rakományrögzítési megoldás áll rendelkezésre. A praktikus megoldások között megtalálható még egy új, strapabíró műanyagöntvényből készült platóbélés is, ami egyrészt megóvja a lemezfelületeket a karcolásoktól, a tulajt pedig attól, hogy az acéllemezre kelljen térdelnie. Az erős acélcső síneken elhelyezett extra lekötőpontokkal kényelmesebben rögzíthető a rakomány, a plató oldalfalának felső peremén és a lenyitható hátfal tetején kialakított csatlakozásokhoz pedig biztonságosan rögzíthetők a platótetők és más utángyártott kiegészítők.
Mindemellett a Ranger egy új rakományrendező rendszert is kínál, amellyel különválaszthatók a különféle méretű tárgyak, például a pallók és a szerszámosládák. A plató oldalfának sínjeibe kapaszkodó, rendkívül erős rugós rögzítőkapcsok segítségével akár kisebb rekeszek is kialakíthatók az olyan eszközök számára, amelyeket egyébként a kabinban kellene vinni. Ráadásul a platóhátfal mobil munkapadként is funkcionálhat, erre szolgál a beépített vonalzó és a pillanatszorítók, amelyek megkönnyítik az építőanyagok lemérését, rögzítését és méretre vágását. Továbbá a jobb és bal oldali sínek alá beépített platóvilágítás segítségével akkor is befejezhető a munka, ha közben besötétedett, ráadásul éjjel is könnyen megtalálhatók a platón kallódó apróbb tárgyak.
Na, de mennyi az annyi? A duplakabinos változatok alapváltozata az XL, ami a vérbeli „munkásautó”, bruttó 17 208 500 forintról indul a kétliteres, 170 lóerős dízelmotorral, 6 fokozatú manuális sebességváltóval. Az erősebb dízelhez már mindenképp minimum a Tremor felszereltséget szükséges választani. A 205 lóerős masina, a sokoldalúbb összkerékhajtási rendszerrel és 10 fokozatú automatikus sebességváltóval 20 250 150 forintról indul. Egy Wildtrakért minimum 21 386 800 forintot kell leszurkolni, de a V6-os motorral már 22 618 700 forintról indul. Ám ez még nem a csúcs, hiszen a gazdagabb felszereltségű Wildtrak X is kérhető 22 174 200 forintért, míg a kínálat jelenlegi tetején a Platinum trónol 23 495 000 forintos árcédulával.
Gyanús nekem hogy a másik cikkben az Amarok is ugyanezeket a motorokat és váltókat használja.
Gyanús hogy ezek mind Volkswagen dízelek. Akkor a kéziváltók is azok lehetnek
a 10 fokozatú automata váltó az lehet akár beszállítós is, de mintha lenne 10-es automatája a Fordnak.
A kasztni futómű gondolom Ford mindkettőben az egyszerűbb összkerék haldex esetleg torsen rendszerű, a komolyabbterep összkerék talán ford.
Hát nem vagyok meggyőzve persze nincs tervben egyik trágyahordó vétele sem, így számomra mindegy is.
Nem titok, hogy az Amarok egy Ranger csak Volkswagen ruhában. A duplaturbós dízel ugyanaz, amit az előző Ranger Raptor kapott, az egy Ford motor. A kisebbik dízel az VW TDI. A V6-osviszont ugyancsak Ford. A 10-es váltó szintén Ford, ugyanez van a Mustangban is.