Már parkolni is érintésmentesen szeretnénk

Spórolást kevéssé, dugót annál inkább okozott a díjmentes parkolás

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az országos ingyenes parkolásnak e hét közepétől vége, mostanra az is kiderült, milyennek tartották azt az autósok.

Az áprilisban elrendelt és egészen július elsejéig érvényben is maradt ingyenes parkolás kapcsán lehetett hallani hideget-meleget, az viszont kétségtelen, hogy többen is tapasztaltuk Budapest belvárosában a jelentősen megnőtt parkolási igényt, amit természetesen nem tudtak kielégíteni az utcák. Nem volt szabad hely, aki pedig akár ott lakóként le kívánt parkolni, sokszor hosszasan volt kénytelen helyet keresni. A Parkl okostelefonos alkalmazás üzemeltetője által egy átfogó kutatás készült ennek kapcsán, illetve tovább tekintve a parkolás jelenéről és jövőjéről. A kifejezetten autósokra fókuszáló adatgyűjtésből kiderült: a díjmentesség megszűnését követően is szimpatikusabb opció marad az utcai parkolás, bár nőtt az igény az autósokban a parkolóházak iránt is. A magyar fejlesztésű Parkl alkalmazás által megkérdezettek döntöttek a fizetés jövőjéről is: fontosabb lett az érintésmentes parkolási ügyintézés, mint eddig valaha.
Hirdetés

A spórolás nem volt jelentős, ellenben a parkolóhely-kereséssel töltött idővel.

A Parkl legfrissebb adatai szerint a megkérdezettek több mint 77%-a például nem használta többet az autóját a vizsgált időszakban, azonban ha mégis útnak indult, azt nem azért tette, mert ingyenes volt a parkolás. A megkérdezettek többségének, vagyis mintegy 55%-nak nem volt befolyásoló tényező a könnyítés, a válaszadók negyede főképp egészségvédelmi szempontokat figyelembe véve döntött az autóhasználat mellett. Bár voltak, akik az ingyenes parkolás miatt ültek többször autóba, azonban ők voltak kisebbségben. Ebből következően a spórolásuk sem volt jelentős, tekintve, hogy a megkérdezettek 42%-ának átlagosan kétezer forint vagy az alatti összeg maradt meg a pénztárcájában. Meglepő válaszok születtek azonban a dugókérdésben: az eredmények szerint 47% nem ért egyet azzal, hogy nagyobbak voltak a dugók, mint korábban, de 35%-nak látványos volt a forgalomváltozás. A válaszok értelmezéséhez azonban nem árt tudni a megkérdezettek körét: fővárosiak és vidékiek azonos arányban voltak benne, így nagyjából az olvasható ki, hogy a fővárosiak zöme látványosan nagyobb forgalomról számolt be a június végi adatfelvételkor.
Miként békeidőben is tudjuk, hogy a belvárosban az autósoknak a legtöbb idejét a parkolóhely-keresés viszi el, ez a veszélyhelyzet idején sem volt másképp. A válaszadók több mint fele egyetért azzal, hogy többet vesződtek a keresgéléssel - ez átlagosan 5-10 perccel többet jelentett -, és 52,3%-uk nyilatkozott úgy, hogy stresszesebb is volt, mint a járványidőszak előtt. Ezt tudva a Parkl erre a helyzetre is kínál megoldást: ha nincs parkolóhely az utcán, az app megmutatja a szabad lehetőségeket a parkolóházakban is.
Hirdetés

Mit hoz a jövő? Többek között érintésmentes szolgáltatást a parkolás terén!

A kérdőív nem csupán az elmúlt időszakot vizsgálta: a Parkl csapata ugyanis különös figyelmet fordított arra is, hogy mi várható a veszélyhelyzet feloldása után. Így például megtudtuk, hogy a válaszadók kétharmada ugyan a parkolási szokásain nem szeretne változtatni, de annak kifizetését jegy nélkül, kontaktmentesen kívánja intézni a jövőben. A fizetésmódok között egyébiránt még mindig az SMS ügyintézés vezet, de az applikáció is az egyik legnépszerűbb módja a díjak rendezésének a megkérdezettek között. A legkevésbé az automatáknál, készpénzzel történő fizetést kedvelik az autósok, ezek után nem is meglepő, hogy a kitöltők harmadának nagyon fontossá vált az érintésmentesség a szolgáltatások terén, sőt 80%-uk inkább előnyben fogja részesíteni a kontaktmentes parkolási ügyintézést a készpénzes ügyintézéssel szemben a jövőben is. Ez nem véletlen: a vírushelyzet még inkább rávilágított arra, hogy nem csak, hogy egyszerűbb, de higiénikusabb is, ha nem kell az automatához vagy készpénzhez hozzáérni. Ezt erősíti az az adat is, hogy a tapasztalt autósok 40%-a, amennyiben zárt térben parkolna, ezt olyan helyen tenné meg, ahol szintén érintésmentesen tudna bemenni és fizetni.
Hirdetés
A kutatás eredményeiből is látszik: az érintésmentesség a járvány után nemcsak elvárt, hanem alapvető szolgáltatás lett az emberek életében. A Parkl már közel 3 éve, az app indulása óta úttörő volt a zárt téri parkolás megreformálásában. Mivel csak és kizárólag a telefonunkat kell használnunk parkolásaink intézése során, ez lehetővé teszi a sorompó gombnyomás nélküli nyitását. Az érintés- és készpénzmentes funkciót pedig már közel másfél éve a közterületi parkolás ügyintézéskor is élvezhetik az alkalmazás felhasználói. Ennek ellenére bevallom, én sem használtam még, de ami késik, nem múlik.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?