Már nem csak egy párhuzamos univerzumban menő a Dacia Sandero?

Ez való a fiataloknak, nem a 10 éves német prémium használtan: teszten az új Sandero!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Már nem csak "Józsi bácsinak" és "Marika néninek" szól a Dacia. Ha nem hiszed próbálj ki egy ilyen újat! Kimondottan a fiatalok szemüvegén át teszteltük, ráadásul a vagány külsővel, egy eléggé menő színben.

Komolyan sokkoló számomra, hogy mennyire menő lett egy közepesen extrázott Dacia Sandero. Egyrészt ez már nem az a béna vonalvezetés, ami egy-két generációval ezelőtt volt jellemző a márkára, ebbe igenis tettek fantáziát, már kinéz valahogy. Főleg ezzel az új logóval és arculattal. Nagyon érdekes jelenségre lettünk figyelmesek: amíg nem derült ki, hogy milyen márkájú autó, addig mindenki teljesen egyforma véleménnyel volt róla, ugyanis nem ismerik fel a meggyőzhetetlen ellenzői a sörnyitó nélkül.
Hirdetés
Ám még mielőtt rátérünk a fiatalok szemszögére, kezdjük az alapokkal. A Sandero még mindig a Renault Clio platformjáról támadja az eggyel nagyobb méretosztályt. Teljes hosszra ugyan rövidebb a kompaktoknál, ám az ügyes utastér elrendezés és a megfelelő belmagasság miatt ez legfeljebb a hátsó lábtérben tűnhet fel. Logikusan megnézve a dolgot aligha lehet szükség ennél nagyobb autóra, hacsak nem rendszeresen 4-5 főt szeretnél vele hosszabb utakon szállítani, csomagokkal. Ha azonban megnézzük azt a bizonyos hátsó lábteret a képeken, akkor jól látszik, hogy akad azért hely bőven ott is, számomra sokkal zavaróbb a középső kartámasz és a szellőzők hiánya a második sorban. Ide ráadásul USB csatlakozó sem járt, de szerencsére egy 12 voltos áramcsatlakozó jutott, amelybe könnyedén kerülhet akár egy három USB kábel befogadására képes átalakító.
Hirdetés
Az első sorban egy teljesen korrekt dizájn fogad, az ülések pedig inkább puhára párnázottak. Telefontükrözéses érintőképernyő és két USB csatlakozó is jutott a műszerfalra, ám a telefontartót az óracsoport és az infotainment közé már nem kérték ebbe a konkrét autóba, ami szerintem egy nagyon fontos extra lenne. A gyári infotainment sem rossz ugyanis, de én jobban szerettem a többi Daciában a telefonomat egy időben használni a gyári rendszerrel. A hívások és a zene bluetooth kapcsolata így is zökkenőmentesen üzemelt, és így egyszerre lehet a kívánt térképszolgáltatót nézni és az autó egyéb funkcióit használni, bármilyen kézben tartós szabálytalanság és a szélvédős-tapadókorongos szenvedés nélkül. A csomagtartó papíron 328 literes, ám nem érződik látványosan kisebbnek a Fabia vagy a Golf 380 literjénél, csak a nyílás tűnik valamelyest szűkebbnek. Feláras lenne az állítható magasságú padló a pótkerék fölé, amellyel extra tárolóhelyet nem lehet nyerni, a 60:40 arányban dönthető ülések lehajtásakor viszont csak így lehet sík padlós rakteret kialakítani.
Hirdetés
A 999 köbcentis erőforrás három teljesítményszinten létezik a Sanderóban, ez a konkrét autó pedig a teljesen felesleges, 90 lóerős, középső opciót kapta. Félreértés ne essék, műszaki téren a probléma nem a 90 lóerővel van, az ugyanis mindösszesen 1050 kilót mozgatva hasonló arány lenne, mint mondjuk a már említett Golf 110 lóerős alapmotorja a 130 kilóval nehezebb karosszéria esetében. Még csak nem is az a baj, hogy mindösszesen 160 newtonmétert préseltek ki a motorból alacsonyabb fordulaton.

A probléma forrása ehelyett az ötfokozatú, egyértelműen a szívómotorhoz tervezett kézi váltó, amelynek a fokozatkiosztása nem vág egybe az autó teljesítmény- és nyomatékgörbéjével.

Hogy érthető legyen mindez: 30 km/órás sebességnél vagy 2100 felett forgatod az 1700 környékétől már könnyedén húzó motort másodikban, vagy 1400-as fordulaton erőlteted harmadikban, ugyanígy 50-55 km/óránál is szokatlan, hogy még a negyedik is kevés, az ötödik sebességi fokozat pedig egyenesen alapjárati fordulatszám. Ráadásul 130 km/óránál alig forog többet a motor ötödikben, mint a hatos váltóval hatodikban tenné. A csúcs az egészben mégis, hogy a hatfokozatú váltóhoz is bőven elég erős a motor, ez pedig nem csak elmélet. A Stepway szinthez ugyanis jár az extra fogaskerék, amely még a Joggerben, hét személlyel a fedélzeten sem bizonyult problémásnak, sőt, minden fontos sebességtartományban ideális fordulatszámokat eredményezett, így összességében erősebbnek és kiegyensúlyozottabbnak hatott. Sokkal meghökkentőbb viszont, hogy a frissítés előtt ebből a konkrét modellből sem spórolták ki a hatodik fokozatot.

Mindez azonban aligha valós probléma, mert ettől eltekintve sincs értelme a 90 lóerős változatot venni.

Aki ugyanis full extrát akar, az mindenképp a hatost kapja 110 lóerőhöz, aki pedig nem igényli az erőt, annak bőven elég a 65 lóerős SCe szívó is, ami ráadásul egyszerűbb és olcsóbb is, illetve az ötös váltóval vannak "a helyén" a fokozatai. Igen, ez a váltó dolog tényleg zavar, mert semmi más értelmes magyarázatot nem tudok rá találni, minthogy ez is egy módja a drágább Stepway magasabbra pozicionálásának, de az összképet még ez sem tudta elrontani. A nem megemelt Sandero tehát rengeteg téren egy teljesen korrekt autó, többnyire ésszerű spórolásokkal és egy érthetetlen, de megszokható ötfokozatú váltóval. Ráadásul 5,35 milliós alapáron, ezekkel a méretekkel aligha lehet elmenni szó nélkül az anyagiak mellett. Még ennek a jól extrázott, menő színű tesztautónak a pontos másolata is megáll 6,5 millió alatt, ami konkrétan a rakparton tanyázó fiatalok 10 év körüli német prémiumautóinak a ligája. Persze, ez nem is feltétlenül meglepő, hiszen csak össze kell nézni az árakat, ám az már sokkal inkább érdekes kérdés, hogy egyáltalán nem nézték ki a sorból a Sanderót. Pedig egy új Dacia rengeteg olyan extrát tud adni éppen ennek a korosztálynak, amelyekkel a 10 éves autók egyszerűen nem rendelkeznek. Persze, lehet mondani, hogy a LED lámpa helyett a halogén vagy a Xenon is megteszi, a gyári USB-portok helyett az első sorba is megfelel a szivargyújtós átalakító, a telefontükrözéses érintőképernyő helyett pedig ott az utólagos AliExpress 2din, ám ezeket a funkciókat a Dacia a gyárból tudja. Tagadhatatlan viszont, hogy nincs 3,0 literes dízelmotor, vagy mondjuk V6 benzin duplakuplungos automatával, de van helyette 6 literes fogyasztás, garantálhatóan minimális és kiszámítható szervizköltség, és még a városi és országúti dinamikával sincs probléma a csekély tömeg miatt. Mindezek mellett a hifije az árához képest korrektül szól és bármilyen eszközhöz hiba nélkül csatlakozik, jól mutat kívül-belül, és

az utóbbi évek tendenciái alapján Hans bácsi levetett négykarikásával ellentétben valószínűleg néhány év múlva sem zuhan be az értéke a föld alá.

Akár tetszik, akár nem, itt az idő felhívni a fiatalabb vásárlók figyelmét is a tényre, hogy érdemes körülnézni a legközelebbi Dacia szalonban. Saját tapasztalatból tudom ugyanis, hogy senki nem fogja lenézni az új Daciát még a helyi autós gyülekezőponton sem. Aki ugyanis még 2023-ban is köpködni kezdene, annak ez leginkább valami régről beragadt fixáció a sörnyitós logóra, olyat pedig ezeken az autókon már nem fog találni.
Értékelés
Pozitív
Könnyű, kellően dinamikus, elfogadhatóan extrázott autó, méreteihez képest verhetetlen áron
Negatív
Ötsebességes kézi váltó
Árak
Tesztmodell alapára
5 659 000 Ft (2023.06.22.)
Tesztautó ára
6 494 000 Ft (2023.06.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
67 kW (91 LE) 4600-5000 1/min-nél
Nyomaték:
160 Nm 2100-3750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.70 s
Végsebesség:
178 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2-5,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4088 mm
Szélesség:
1848 mm
Magasság:
1499 mm
Saját tömeg:
1052 kg
Össztömeg:
1538 kg
Tengelytáv:
2604 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
328 l
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
160 Nm 2100-3750 1/min-nél
Teljesítmény:
67 kW (91 LE) 4600-5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
178 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.70 s
CO2-kibocsátás:
118-120 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2-5,3 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

9 thoughts on “Már nem csak egy párhuzamos univerzumban menő a Dacia Sandero?

    • 2023.06.23. at 00:49
      Permalink

      Kedves Sanca!

      Se reklám, se támogató. Mint látod, nincs fent a fizetett hirdetés felirat, erre elég szigorú szabályok vonatkoznak. Amikor a Fabia járt nálunk, és arról írtam hasonlóan jókat, akkor ugyanígy nem fizetett senki, és ugyanígy kaptam ilyen kommentet. Ellenben ha egy valóban rossz autót kapok, és ezt le is írom róla, akkor is előfordul olyan kommentelő, aki odaírja, hogy neki ilyen van, és neki megfelel, és nekem vannak túl nagy elvárásaim. Visszatérve a Fabiára és a Sanderóra: mindkettő nagyjából ugyanannyira korrekt autó ár-érték arányban. Más az alap Fabia ugyanennyiért, de nem feltétlenül jobb, ha pedig elkezded extrázni, akkor valóban sokkal többet ad a Sanderónál, de úgy már sokkal többe is kerül. Nekem mindkettő tetszett. Továbbra is tartom, hogy ez már nem az a Dacia, ami 10-15 évvel ezelőtt volt.

    • 2023.06.29. at 09:30
      Permalink

      Volt-e már Hyundai-od? Skodád?
      Nekem volt Octavia2. Majd cseréltem Hyundai-ra. i30-ra. De asszonynak meg szalonból kihozott KIA Rio-ja ami ugye az i20 testvére más külsővel.

      No akkor:
      – i20 (KIA Rio): pár alkatrész garis cseréje. Volt, ami 3-4 év alatt kétszer romlott el. A Skodában ugyan ez 15 éves korában először. A Rio 1.2-es, 4 hengeres szívó motorja többször nem indult be. Vagy 3 hengerezett. Sosem derült ki, mi volt az oka, pedig már asztalt borogattam a márkaszervizben. 8 éves korára elpusztult a lambda szondája. Akkor még nem volt benne 40e km sem! 80e Ft a gyári, de a nem gyáriról minden műhely lebeszélt, nem csak a márkaszerviz.

      – i30: az új autón az akkusaru nem volt meghúzva. Nem, nem volt szalonban, ott jól felszerelt példányok voltak, ez meg full fapad, kint volt a kereskedés udvarán és amúgy is megvettem pár nappal a beérkezése után. 2 év kellett neki, hogy kiderüljön, a kottyanó hang ami döccenőknél a kormány felől jön, azért volt, mert NEM VOLT MEGHÚZVA a kormányrögzítő csavar! Új korában zajosabb belül, mint a 18 éves Octavia2. Egyetlen karosszéria eleme sincs síkban a másikkal! Cseh gyártás ez is, mint a Skoda, de ott fel sem merült ilyen probléma soha, senkinél, pedig sok márkatárs autóját láttam. Ellenben a legtöbb i30 amit utcán, kereskedésben látok, össze van hajigálva. A fagyálló kitartóan fogy, ha meleg motorral megállok, sokan azt hihetik az utcán, hogy egy 120-as Skodával érkeztem, mert azonnal fagyálló szag terjeng az autó körül. Illetve ez nem igaz, mivel volt olyanom és forralta a vizet, de amikor nem forralta, nem volt szag körülötte. Nem, nem csak nekem ilyen. 2 év alatt még nem találták meg az okát.
      Az 1.5 DPi 4 hengeres szívómotor ugyan úgy előadta a nem beindulást, mint a KIA. Nem csak nekem, más tulajoknak is.
      Ennyi szerintem elegendő, nincs most több időm írni.

  • 2023.06.23. at 05:50
    Permalink

    Durva az árazás.

    Nem régen jöttem haza Szardíniáról, a német nyugdíjasok felének Daciája van (Duster vagy Stepway Sandero), mert ugye azért ott akad nem egy hely, ahová földúton tudsz csak eljutni.

    Kíváncsiságból megnéztem, odakint mennyi egy Dacia. A Stepway Sandero 100 Le LPG verzióval (kézi váltó) minden létező extrával 16.850 €. (NUOVA SANDERO STREETWAY Streetway Expression TCe 100 GPL ECO-G)

    Így nézve nem annyira megérős Magyarországon megvenni 🙂

  • 2023.06.24. at 09:42
    Permalink

    Nem tudok elképzelni olyan élethelyzetet,hogy egy román-franciát válasszak egy magyar-japán helyett… Talán ha lobotómiát hajtanának végre rajtam.

  • 2023.06.24. at 20:42
    Permalink

    Az tény, hogy ezek a Daciák teljesen vállalható autók, kiváló motorokkal, most már egyre jobb karosszériával és a külsőnek nagyon jót tett az új márkajelzés, új feliratok stb. Az ár még mindig jó a többi autóhoz hasonlítva.
    A brand építés egy másik dolog. Lehet, hogy nincs is olyan sok köze az autóhoz. Nálunk két oka van annak, hogy sokan kicsit ferde szemmel néznek a Daciára. Anno a Dacia az 1300-ast és az 1310-est jelentette. Ezekkel azért volt probléma bőven. Még Hofi egyik kabaréjában is szerepelt. Amikor a rabló azzal bukott le, hogy azt mondta, hogy elszáguldott egy Daciával. Ugyanis egy Dacia mindent tud, pl. szétesik, elrohad, de speciel száguldani azt nem tud. Ezek az emlékek egy kicsit még ma is érezhetők a márka megítélésén. És ez a nyugati országokból teljesen hiányzik. Vagyis ott gyakorlatilag jobb brand a Dacia.
    A másik, hogy – még ha nem is annyira – de azért ez is drágul. Egyszer egy borász nyilatkozta, hogy ha elkezdessz árulni egy üveg bort 5 Euroért, mert, hogy bevezeted a piacon. Majd amikor jól bevezetted felemeled 10 Eurora, akkor az emberek nem fogják megvenni, mert azt mondják, hogy „Miért akarnak az 5 Eurós borért 10 Eurot kérni.” Szóval ha az emberek belőttek valamit a legalsó polcra, akkor onnan nem egyszerű elmozdulni.

Vélemény, hozzászólás?