Már megint mindent visz a Volkswagen?
Loeb nélkül Loebbel, Ford nélkül Forddal - WRC 2013
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kezdődik a WRC-szezon, és izgalmasabbnak ígérkezik, mint az elmúlt években. Loeb lelépett, de mégsem, a Ford kiszállt, de mégsem, és itt a Volkswagen, sikerre éhesen.
Ma kezdetét vette a 2013-as WRC-szezon, szerdától szombatig Monaco környékén mérkőzik a ralielit. Az az elit, ahol idén két gyári és egy félgyári konstruktőr szerepel, s amely 9 év után jó eséllyel új világbajnokot avat. De erre ne vegyünk mérget. Történt ugye, hogy tavaly a 2004 óta egyeduralkodó Loeb bejelentette visszavonulását, majd jött a hír, hogy 4 futamon azért csak részt vesz... Jelesül most a Montén, majd Svédországban, Argentínában és végül Franciaországban. Hogy miért ennyin és ezeken? Azért ennyin, mert az első három az évad első felében lesz, s aztán inkább - egyéb programjai mellett - már a Citroën 2014-es WTCC-projektjére gyúr. A Francia ralin meg nincs mit magyarázni, hazai pályán muszáj megörvendeztetnie szurkolóit.
Csakhogy ezen a 4 futamon 112 pont szerezhető (4x25 az abszolút győzelemért, 4x3 pedig a ralikat záró bónuszpontos Power Stage-eken), és ez a Loebnek könnyűszerrel összegyűjthető mennyiség már közel elég lehetne a zsinórban tizedik trófeához. A tízszeres világbajnok meg csak jobban hangzik a kilencszeresnél, nem? Szóval ne zárjuk ki annak a lehetőségét, hogy a Citroën nem csupán 4 ralira nevezi be a mestert, minden idők messze legeredményesebb pilótáját...
A fogadóirodák szerint amúgy a trónra Loeb egykori fordos vetélytársa, tavalytól már kollégája, Hirvonen pályázik a legkomolyabb sansszal, és rutinja, illetve megbízhatósága valóban mellette szól. Ugyanakkor aszfalton nem elég gyors, és talán már az a tűz sincs meg benne, ami a csúcsra repíthetné az "örök másodikat". A Citroënhez visszacsábított Sordo hasonlóképp remek sofőr (főleg betonon), azonban ő sem az a fajta allrounder, mint Loeb.
WRC 2013 - a főszereplők
Citroën Total Abu Dhabi WRT
Volkswagen Motorsport
Katar M-Sport WRT
Katar WRT
Citroën Total Abu Dhabi WRT
- Loeb, Elena (francia, monacói, Citroën DS3 WRC)
- Hirvonen, Lehtinen (finn, Citroën DS3 WRC)
- Sordo, Del Barrio (spanyol, Citroën DS3 WRC)
Volkswagen Motorsport
- Ogier, Ingrassia (francia, Volkswagen Polo R WRC)
- Latvala, Anttila (finn, Volkswagen Polo R WRC)
- Mikkelsen, Markkula (norvég, finn, Volkswagen Polo R WRC)
Katar M-Sport WRT
- Otsberg, Andersson (norvég, svéd, Ford Fiesta RS WRC)
- Novikov, Minor (orosz, osztrák, Ford Fiesta RS WRC)
Katar WRT
- Hänninen, Tuominen (finn, Ford Fiesta RS WRC)
- Neuville, Gilsoul (bega, Ford Fiesta RS WRC)
Nézzük a riválisokat, először is a fordosokat, akik a címvédő Citroënt szponzoráló Abu Dhabira (vagy magyarosan, de csúnyábban Abu-Dzabira) kontrázva egy másik arab emírséget, Katart tudják maguk mögött támogatóként. Amit tudni kell, hogy a Ford gyárilag, teljes mellszélességgel már nem ralizik, de a WRC-programját eddig is irányító M-Sport nem vonult ki, s viszi szépen tovább a Fiestákat. Pilótái közül a 2012-es negyedik Ostberg a legfényesebb csillag.
És a Volkswagen? A Dakart kipipáló, azaz a Mitsubishi-érát követően azt megszálló és 2009-től 2011-ig agyonnyerő, majd jó étvággyal és temérdek pénzzel a WRC-be invesztáló VW akár már első szezonjában is megverheti a régieket. Elképesztő, mennyit tesztelték a Polo R WRC-t, a pályákról meg minden létező infót eltároltak a konszerntestvér Skoda segítségével. Mert ászuk, Ogier tavaly egy Fabia S2000-essel csapatta, éspedig szédületes tempóval, raliról ralira nem egy topautós legénységet is maga mögé utasítva.
Hogy Loeb az őt azonos technikával két éve többször is megleckéztető Ogier plusz a VW elől menekül? Van is benne valami, meg nem másnak, mint mókás összeesküvés-elméletnek is titulálható. Ami tény, hogy a 29 esztendős Ogier éhes a sikerre, olyan, mint Loeb (38) volt fiatalon, s ugyanazt a pályát is futja, mint az extornász... A Citroëntől a Red Bullt átcsábító Volkswagen nem mellékesen a rettenet gyors, de nem keveset hibázó Latvalát leigazolta a Fordtól, sőt a közelmúltban az IRC-ben vitézkedő Mikkelsent is bedobja majd néhány meccsen.
Kit, mit vesztett el a ralivébé és a rajongótábor? A 2003-as világbajnok showmant, Mr. Hollywoodot, azaz Petter Solberget, és hát a Mini ahogy jött, ment is, hirtelen. Egy-két Countryman WRC azért fel-feltűnik majd - színezve a mezőnyt. A mérleg másik serpenyőjében a Hyundai figyel, de a visszatérésüket már rég bejelentő, német bázisú koreaiak csak jövőre mutatják és mérettetik meg magukat. Minden bizonnyal párhuzamosan a Citroën elbúcsúztatásával.
WRC 2013 - versenynaptár
1. | Monte-Carlo rali | január 16-19. |
2. | Svéd rali | február 7-10. |
3. | Mexikói rali | március 7-10. |
4. | Portugál rali | április 11-14. |
5. | Argentin rali | május 2-5. |
6. | Akropolisz rali | május 31.-június 2. |
7. | Szardíniai rali | június 20-23. |
8. | Finn rali | augusztus 1-3. |
9. | Német rali | augusztus 22-25. |
10. | Ausztrál rali | szeptember 12-15. |
11. | Francia rali | október 3-6. |
12. | Spanyol rali | október 24-27. |
13. | Brit rali | november 13-17. |
Ami a szezonnyitó 81. Montét illeti (468 km szelektív, 18 szakasz inkluzíve háromszor a méltán híres Turini hágó), havas-csúszós versenyt jósoltak a meteorológusok, a csapatok meg a változó út- és időjárási viszonyok okozta trükkösséget-nehézséget, a lutris gumiválasztást emelték ki a versenyt megelőző nyilatkozataikban. A többi futammal szemben itt Rally 2 sincs, tehát aki kiesik, nem indulhat másnap. Bombameglepetést fog jelenteni, ha nem Loeb győz. A háttérben az SWRC-t és a PWRC-t váltó WRC2, illetve a kétkerékhajtású gépeknek kiírt WRC3 is belecsap a lecsóba.