A Tesla Model Y - mint egy nagyra fújt szappan - az Autóklub Berda József utcai központjában, a Model 3 mellett
A 120 éves Autóklub készül a jövőre - hangzott el azon a tegnapi sajtótájékoztatón, ahol a Magyar Autóklub és az Universal Leasing Kft. Tesla Drive divíziója stratégiai partnerségi megállapodást írt alá. A Tesla Drive segíti az Autóklubot a legújabb technológiák megismerésében, továbbá egymás népszerűsítését is megkezdte a két szervezet. Közös nyílt napjukon hazánkban elsőként volt megtekinthető a tavaly márciusban debütált, Európába eddig még nem szállított Model Y, azaz a
Model 3-on alapuló SUV.
Nagyon hasonló vonalakat kapott, mint az 5 méternél is hosszabb Model X, az Y (jobbra) "csupán" 4,75 méter hosszú
Míg a Tesla nagyobbik SUV-ja, a Model X sirályszárnyként nyíló hátsó ajtókat kapott, a Model Y hagyományosakat, persze ablakkeretek nélkül. A kisebb méret természetesen amerikai mércével értendő, a Model Y is 4,75 méter hosszú, 1,92 méteres szélességgel, 1,63 méter magassággal és 2,89 méteres tengelytávval - közel akkora, mint egy
VW Touareg. Miként a Model X-ből, ebből is lesz majd hétüléses, ám egyelőre csupán ötszemélyes, ami persze inkább négy felnőtt számára jelent kényelmes helyet.
Ismerős beltér - egyetlen óriási, 15 colos kijelzővel (a bemutatón sajnos nem tudtuk az autót megfelelő fényekhez állítani)
Aki ismeri a Model 3 belsejét, annak a Model Y-é sem fog meglepetést okozni. Az óriási, 15 colos központi érintőképernyőt leszámítva a lehető leginkább letisztult a műszerfal. A minőség már erősen véleményes, ára ellenére eszünkbe se jusson a prémiumszegmenshez mérni a Teslát. Itt nem a beltéri anyagminőséget fizetjük meg, hanem az akkumulátort (itt 75 kWh-ás), a villanymotorokat, vagy például az önvezető rendszereket, meg persze a működő over-the-air frissítési lehetőséget.
A 2,89 méteres tengelytáv megfelelő hátsó lábteret ad, a panorámatető alapáras, a hátsó ülések a csomagtér síkjába hajthatók, úgy 1,9 köbméteres teret kapunk, az ülések tartása már az első ülőpróba alapján is gyenge
Egyelőre kétféle Model Y rendelhető, a Long Range és a Performance. Előbbi sem szerény 258 kW (351 lóerő) rendszerteljesítményű, nyomatéka 527 Nm, a dual motoros, tehát elöl-hátul hajtó és nem mellesleg 2 tonnás SUV már alapból is 5,1 másodperces 100 km/órára gyorsulásra képes, de a 349 kW (462 LE) teljesítményű, 639 Nm nyomatékú Performance verzió még legtaglózóbb, 3,7 másodperces 100-as sprintet ígér. A Long Range-nek is van persze ütőkártyája, 505 kilométeres hatótávjával a kategória legjobbja, igaz a Performance 480 kilométeres értéke sem rossz. A végsebesség nem korlátozott, a Long Range 217, a Performance 241 km/órás értékre is képes, az alaktényező a magas építés ellenére is rendkívül kedvező, 0,23 értékű.
A Model Y a háttérben látható Model 3 műszakiságára épül, ha az azonos hajtásláncú verziót nézzük, hozzá mérten 1,9 millió forintos felárral adják
Ami viszont nem annyira kedvező, az a Model Y alapára: a Long Range 24,26, a Performance 27,16 millió forintról startol. A Teslounge ennek megfelelően nem is elsősorban a listaárakkal, hanem bérleti díjakkal reklámozza modelljeit, ugyanis a TAO kedvezménnyel és a zöld rendszámos előnyökkel, valamint az otthoni töltési tarifával, akár napelemmel kombinálva az azonos menetdinamikát adó hasonló méretű modellekhez mérten valóban abszolút versenyképes a Tesla. A Model Y-ra persze még várni kell, Európa számára nem Amerikából fog érkezni, hanem az első teljes mértékben európai gyártású Tesla lesz, a még épülő berlini gyárban, ahol legjobb esetben is csak ez év végén kezdődhet meg a termelés. A hazai piac első ügyfélautói várhatóan csak jövő ősszel érkeznek be, de meg kell jegyezni, csúszások a Teslánál is igencsak előfordulhatnak.