Az utolsó ellenőrzéseket végzik az egyik első legyártott Enyaq iV-n
2020 több szempontból is fontos évként kerül majd a Škoda történelemkönyvébe: idén ünnepli a cseh márka fennállásának 125. évfordulóját, és ehhez méltón idén kezdődött meg első kizárólag elektromos modelljük gyártása. A rövid életű
Citigo-e iV, ami valójában a márka első villanyautója, persze már tavaly bemutatkozott, de mind méretét, mind eladásait, mind tulajdonságait (pl. hatótáv) tekintve feltehetően nem ez fog a csehek első "igazi" elektromos autójaként az emlékezetünkbe égni. Az Enyaq iV-t (a Citigóval szemben) már a tervezés első pillanatától kezdve egy zéró emissziós modellnek szánták, ami alapjaiban változtatja meg a karosszéria alatt rejlő technológia részleteit.
Mind az épületeket, mind a munkaerőt felkészítették az elektromos autók gyártására
Sőt, nem csak magának az autónak, de a gyártásnak helyet adó létesítménynek is teljesen más követelményeknek kell megfelelnie, ha akkumulátorral üzemel a jármű. Éppen ezért költött a Škoda 32 millió eurót (nagyjából 11 és fél milliárd forintot), hogy a Mladá Boleslav-i gyár alkalmas legyen az új modell készítésére. Javítani kellett az épületek statikáját és új szállítóeszközöket kellett bevezetni, hogy az elektromos Enyaq iV nehezebb alkatrészeivel tudjanak bánni, illetve különböző biztonsági intézkedéseket vezettek be a veszélyes akkumulátorok kezeléséhez, például hőkamerákat, amik azonnal jeleznek, ha túlmelegszik egy gép vagy egy helyiség, és az alkalmazottak is kaptak továbbképzést az új típusú alkatrészekkel való munka részleteit illetően. Utóbbit igen komolyan vette a Škoda, több ezer dolgozójuk esett már át a tréningen, köztük gyakornokok és főállású alkalmazottak, de még a beszállítóik is részt vettek az oktatáson.
Az utastérben is környezetbarát anyagokat használnak
Az Enyaq iV gyártására való átállás azért is különleges, mert ezzel párhuzamosan ugyanitt készül a Karoq crossover és az Octavia is. Ezzel a Mladá Boleslav-i üzem lett a VW-csoport első és egyetlen helyszíne, ahol egyszerre tudnak MQB és MEB platformra épülő járműveket is gyártani. Teljes kapacitáson akár naponta 350 Enyaq is legördülhet majd a gyártósorokról. Feltehetően erre szükség is lesz, ugyanis ígéretesnek tűnik a Škoda első villanyautója: legerősebb változata összkerékhajtású és az elektromos autóknál bűvös 300 mérföldes (483 km-es) hatótávot is felülmúlja, kiterjesztett valóságos head-up display is kérhető hozzá, illetve a beltérben használt anyagok egy része fenntartható vagy újrahasznosítható eljárásokkal készül.