Már elég drága a benzin ahhoz, hogy kevesebbet tankoljunk? (Forrás: MTI, KSH)
Első ránézésre magáért beszél az MTI-ről származó grafikon, elég csak rápillantani a piros vonalra, hogy egyértelmű legyen a csökkenés az üzemanyag-fogyasztás terén. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez az ábra arányokkal dolgozik, nem pedig literben mérhető mennyiségekkel. Így az adatokat mindig az előző év azonos hónapjához viszonyítva kell nézni, ennek megtévesztő mivoltát leginkább az utóbbi évek harmadik és negyedik hónapjának ingadozásaival lehet szemléltetni. Ha komoly tanulmányozás nélkül próbáljuk értelmezni a görbét, akkor akár arra a téves következtetésre is juthatunk, hogy idén márciusban kevesebb üzemanyagot tankoltak Magyarországon, mint a koronavírus-járvány kitörésekor, hiszen a 85,4 több, mint a 70,7. Ha azonban minden köztes évet is belefoglalunk a számításba, akkor kiderül, hogy 2020-hoz képest komoly a növekedés:
idén márciusban 2020 azonos hónapjához képest 9,3 százalékos növekedést, az április hónapokat összevetve pedig 24,2 százalékos növekedést tapasztalhatunk a hazai üzemanyag-fogyasztásban.
Még érdekesebb, ha a 2019-es adatokhoz hasonlítunk, ekkor ugyanis az válik egyértelművé, hogy az idei csökkenés az utóbbi évek ingadozása utáni stabilizálódásként is értelmezhető. A 2019-es értékekhez viszonyítva márciusban 6 százalékos növekedés, áprilisban pedig 8 százalékos csökkenés figyelhető meg. Mindezt a frissesség kedvéért a 2023-as utolsó elérhető adattal is végigszámoltam, 2019 azonos hónapjához képest mindösszesen 2,7 százalékos a csökkenés júliusban.
Csak az előző év szabályzott áraihoz képest tapasztalható visszaesés idén: magyarról magyarra lefordítva tehát nem most tankolunk a szokásosnál kevesebbet, hanem tavaly tankoltunk a szokásosnál jóval többet a hatósági ár hatására
A karanténidőszak radikális visszaesése után tehát sohasem látott emelkedést hozott a hatósági ár, az idei év alacsony számai azonban újabb szokatlan csökkenés helyett az ingadozás előtti időszak megszokott értékeinek helyreállását jelentik. A címben feltett kérdésre tehát - kizárólag a KSH fent látható grafikonjának adatai alapján - a helyes válasz, hogy még nem értünk el semmilyen lélektani határt, hiszen
a magyarok nagyjából ugyanannyit tankolnak idén, mint amennyit az utolsó, stabilnak mondható, komoly külső tényezőktől mentes évben, azaz 2019-ben.
Te is kevesebbet tankolsz idén, mint egy évvel ezelőtt? Várjuk a választ a kommentmezőben!