Herr Diess a jelek szerint ugyan a jövőben is mutogathatná új belső égésű motorjaikat az aktuális közlekedési miniszternek, de a Volkswagen már önként vállalta, hogy 2035 után csak villanyautót értékesítenek
Nemrég jelentek meg a hírek, hogy az Európai Parlament megszavazta azt a javaslatot, hogy 2035 után a közösség államaiban ne lehessen benzines és dízelmotoros autókat újonnan eladni. Ha a Parlament tagjait a jelek szerint nem is, a közvéleményt mindenképpen megosztotta az ötlet. Akármilyen rohamos tempóban is fejlődik és bővül a villanyautók piaca, árban még mindig nem tudnak versenyre kelni a hagyományos meghajtásúakkal, miközben a nyilvános töltőhálózatok sűrűsége is hagy kívánni valót maga után (hazánkban legalábbis mindenképpen). Persze valóban érdemes lenne az elektromos autók térnyerését elősegíteni, de erre tényleg a régi alternatíva betiltása, a váltásra való kényszerítés lenne a megoldás?
A német kormány szerint nem. Európa legerősebb gazdasága, ami autóipari súlya miatt különösképpen érintett a témában, nyilvánvalóan meghatározó szereplő a tiltás elfogadásában, így tehát borítékolható, hogy ha a németek nem bólintanak rá, akkor ebből egyelőre nem lesz semmi. Az Európai Parlament ugyan megszavazta a javaslatot, de ezt még a tagállamok kormányainak is el kell fogadni, márpedig a német nem fogja, Christian Lindner pénzügyminiszter legalábbis ezt nyilatkozta a Reuters szerint, amit az
Euronews idézett. Ez egyébként nem meglepő, februárban már
megírtuk, hogy a német közlekedési miniszter nem támogatja a hagyományos meghajtású autók kivezetését 2035-től.
2035 után is pöföghetnek az új autók kipufogói - de a tiltás javaslatának bukásától függetlenül akkor is egyre kevesebb benzines és dízel autó lesz
Lindner szerint a "piacgazdaságot a technológiai nyitottság élteti, és ezt az elvet nem szabad feladni, egy mégoly nemes cél érdekében sem" – majd hozzátette, "hogy az ökológiailag fenntartható gazdaság kialakítása eleve hatalmas feladat, és nem szabad még nehezebbé tenni egy lehetséges technológia kizárásával". Az EU ugyan vállalt egy sor klímacélt, köztük a szénsemlegességet 2050-re, de a hagyományos technológia betiltása többet árthat, mint használhat. Rengeteg autógyártó így is elkötelezte már magát a 100%-os elektromosítás mellett, és ha már az új autók csupán kisebbik része használ még benzines vagy dízelmotort, az már úgysem lenne aránylag nagy hatással a károsanyag-kibocsátásra, azoknak a vevőknek viszont, akik ragaszkodnak ehhez (vagy nincs másra pénzük), aránytalanul hátrányos lenne a korlátozás. Mindemellett - Lindner szavai alapján - nem szabad kizárni a technológiai fejlődést, ugyanis a belső égésű motorok terén is van még erre lehetőség. A szintetikus bioüzemanyagok, e-benzinek a következő évtizedekben valós alternatívái lehetnek a kőolajalapú üzemanyagoknak, kár lenne ezeket ilyen korán elvetni. A villanyautók terén inkább hasznosabb lehet, ha az EU a töltőhálózatok fejlesztését írja elő, például meghatározott távolságonként egy-egy töltőpont felállítását.
Németország abszolút megkerülhető a tanácsi döntéshozatalban, csak nem szoktak hülyeségeket a Tanács elé vinni.
Viszont Németország nincs egyedül ebben a kérdésben, és néhány akár kis országgal együtt már tudják blokkolni a Tanácsban. Szerintem az EU-ra jellemző kompromisszumok jegyében meghoznak majd egy későbbi időpontot, az EP meg szépen benyeli.