Tavaly már a dobogóra is felfért a Model Y a legnépszerűbb típusok listáján
Kevesebb autó fogyott a tavalyi évben mint 2021-ben, legalábbis ez derül ki a JATO Dynamics elemzéséből. Globálisan az elmúlt esztendőben 79.4 millió járművet értékesítettek, ami két százalékos csökkenést jelent a 2021-es 80.7 millió egységhez képest. Ezt a csökkenést ráadásul úgy produkálta a piac, hogy a fejlődő országokban 24 százalékkal nőttek az eladások, ellenben Észak-Amerikában, Kínában és Európában jelentősen csökkentek. Utóbbi esetében az ukrán háború egyértelműen kimutatható csökkenést hozott, hiszen az orosz piac 59 százalékot esett vissza, amely nagyjából csaknem 1 millió járművet jelent. A nyugati márkák kivonulása után a kínaiak igyekezték betölteni az űrt, nem véletlenül, hiszen Oroszország a 21. legjelentősebb piacnak tekinthető globálisan. Ezzel szemben a tavalyi évben a világ legnépesebb országává előlépő Indiában rekordot jelentő, 4.37 millió jármű fogyott, amivel Japánt megelőzve világszinten a harmadik legjelentősebb piaccá léptek elő. A hatalmas népességszám viszont a számokon is meglátszik: minden 1000 emberre mindössze 3.1 autó jut, ez pedig a huszonötös mezőnyben a legalacsonyabb szám.
Jelentős változás történt az elektromos autók piacán is. A BEV (battery electric vehicles - akkumulátoros elektromos autók) modellekből 2022-ben 66 százalékkal több fogyott mint az azt megelőző évben. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy tavaly 7.37 millió ilyen jármű fogyott, míg 2021-ben csupán 2.9 millió. Ez a teljes piaci részesedés 9.3 százaléka szemben a korábbi 5.5-tel, ha pedig csak az európai piacot nézzük, akkor az eladások 12.2 százaléka volt BEV modell, ami Kína után a második legtöbb.
A RAV4 lett 2022 legnépszerűbb modellje
A legnépszerűbb modellek tekintetében továbbra is a Toyota a csúcstartó. A legkelendőbb modell a tavalyi évben a RAV4 volt, szorosan mögötte a Corolla szedán változata. A dobogó alsó fokára felfért a Tesla is a Model Y-nal, a legjobb tízbe pedig még egy Musk-féle villanyautó, a Model 3 is bekerült, igaz csak a tizedik helyen. A Toyoták közül népszerűnek bizonyult még a Camry, a Hilux, valamint a Corolla Cross is. A Ford, a Honda és a Nissan is adott egy-egy modellt a legnépszerűbben közé, legalábbis ami a személygépjárműveket illeti.
Ahogyan a fenti lista alapján egyértelmű, úgy a számok is alátámasztják, továbbra is tombol a SUV-mánia. Tavaly összesen 32.8 millió városi terepjárót adtak el, ami 2.3 százalékos növekedés a 2021-es 39.7 százalékhoz képest. Régiókra lebontva Észak-Amerika vezet, utána jön csak Európa, de természetesen Kína is ott van a legnagyobb SUV fogyasztók között.
Szerintem az eddigi gyakorlat alapján nyugodtan egybe lehetne mosni a Corolla szedán és a Corolla Cross számait, a „Corolla” típusnév a lényeg, mindegy, milyen „toldalék” követi. Az Európa-felsz*pók remélem, látják, hogy jórészt olyan autók vannak a Top 10-ben, amik errefelé nem sok vizet zavarnak, aztán valahogy mégis odaértek… 😀 Érthetetlen, hogy a VW-nél nem játszották meg a „Golf Cross” kártyát, sőt, ehelyett a Golf teljes megszűnéséről pletykálnak… Németek, na 😀