Már az utakon a hidrogén-V6 Toyota kisbusz, amire hiába várunk

Vinnéd villanyfurgon helyett az új Hiace hidrogénüzemű V6-os változatát?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megkezdődik egy hidrogénüzeműre alakított belsőégésű motorral szerelt Toyota kisbusz közúti tesztüzeme. A kísérleti Hiace Ausztráliában járja majd az utakat, hogy mindennapi, üzleti használat során szerzett tapasztalatokkal segítse a fejlesztők munkáját.

Immár hetedik éve kutatja és fejleszti hidrogénüzemű belsőégésű motortechnológiáját a Toyota. A rendszert a lehető leglátványosabban: egy pályaversenyautó fedélzetén mutatta be a világnak az autógyártó. Ezt követően egymás után léptek színre azon prototípusok, amelyek a benzin helyett sűrített hidrogént alkalmazó hajtástechnológia lehetséges felhasználási területeit szemléltették, a veteránautóktól kezdve a Le Mans-i Hypercaron át a sorozatgyártású családi modellekig. Most pedig még messzebb merészkedett a Toyota, a szó átvitt és konkrét értelmében egyaránt, hiszen ezúttal egy Hiace kisbuszt alakítottak át hidrogénüzemre, hogy aztán Ausztráliában élesben, közúton teszteljék azt a következő hónapokban.
Hirdetés
A három hidrogéntartályt, amelyeket a második generációs Toyota Mirai üzemanyagcellás szedánnal szerzett tapasztalatok alapján alakítottak ki, a padló alatt helyezték el a mérnökök. Az ezekből táplált belsőégésű motor a szokásos helyén, a kisbusz orrában található, egy V6-os turbómotort alakítottak át hidrogénüzemre. A Hiace palettáján eleve szerepel egy 7GR-FKS kódú, 3,5 literes, hathengeres szívó benzinmotor, ennek ellenére nem volt egyszerű az átalakítás. A tervezők ugyanis nem ezt a blokkot használták, hanem a Land Cruiser 300-asban is szolgáló, ikerturbós V35A-FTS erőforrást, annak tízfokozatú automata sebességváltójával. A mérnökök ellenálltak a kísértésnek, hogy megközelítsék az eredeti, 415 lóerős teljesítményt, ehelyett 163 lóerőre és 354 newtonméterre korlátozták az erőforrást az üzembiztosság érdekében. A helyszín kiválasztása sem véletlen. Egyrészt, mert Ausztrália a Hiace egyik legnagyobb exportpiaca, másrészt, mert a földrésznyi ország politikai és gazdasági oldalról egyaránt teljes mellszélességgel támogatja a hidrogénalapú gazdaság fejlesztését. A 2019-ben meghirdetett Nemzeti Hidrogénstratégia a mai napig 6,3 milliárd dollár kormányzati támogatásban részesült állami és szövetségi szinten. Mindemellett további 127 milliárd dollár összértékű beruházásra tettek ígéretet az érdekelt szereplők, közöttük a Toyota Australia is. Az autógyártó helyi képviseletének altonai gyártóüzeme nem csak a hidrogén előállításával és tárolásával, valamint a mobilitási célú töltő infrastruktúra kiépítésével foglalkozik, hanem üzemanyagcellás áramfejlesztő berendezéseket is gyártanak belföldi és exportpiacokra. A Hiace H2 projekt első tesztautója egy 12 üléses Hiace Commuter busz, amellyel a CPB Contactors szállítja majd a dolgozókat egy jelentős melbourne-i építőipari beruházás helyszínei között. Az általuk szerzett tapasztalatokat a Toyota a hidrogén-tárolórendszer fejlesztésére és az égési folyamat optimalizálására fogja felhasználni.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?