A kiszállítás előtt már akár 5G hálózaton csatlakoztatva is tesztelhetők a győri Audik, így villámgyorsan derül ki, ha mégis homokszem került a gépezetbe
A Technológiai és Ipari Minisztérium közleménye szerint az Audi Hungaria Zrt. győri üzemében megvalósult pilotprojekt bebizonyította, hogy az 5G maradéktalanul képes kiszolgálni a kifejezetten vezetékes működésre tervezett, szigorú autóipari protokollok igényeit is. Az elmúlt évtizedben végbement technológiai fejlődés eredményeként a járművek szinte mindegyik működési paraméterét elektronika irányítja, vezérli. Ezek helyes működésének ellenőrzéséhez az autóval menni kell, aközben lehet ugyanis adatokat gyűjteni ezekről az egységekről. Ám eddig nem állt rendelkezésre olyan technológia, amellyel az összes adat valós időben, megfelelő sebességgel kinyerhető lett volna, ezért a tesztfolyamat a kelleténél hosszabb időt vett igénybe. A győri üzem legújabb projektje során kiderült:
a korábban vezetékes és wifi hálózaton zajló ellenőrzés ma már a leggyorsabb, 5G adatátviteli rendszerekkel is elvégezhető.
Az Audi Hungariánál megvalósított sikeres 5G hálózati pilotprojektet szakmai közreműködőként segítette a Technológiai és Ipari Minisztérium, a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja, a Magyar Telekom és a T-Systems Magyarország.
A projekt során a vizsgált autók működése közben keletkezett adatokat 5G hálózaton továbbították az információkat feldolgozó központi számítógépekre. Így a lehető leghatékonyabban ellenőrizhetők az elkészült gépkocsik elektronikai rendszerei a gyártás utolsó fázisában, még a kiszállítás előtt. A teszteket követve valós időben lehet megismerni az autók működési paramétereit, hamar és könnyen kiszűrhetők a gyártásból eredő esetleges meghibásodások.
"Eddig is tudtuk, hogy az 5G megsokszorozza a mobilhálózatok adatforgalmát, soha nem látott sebességével gyakorlatilag megszünteti a hálózati késést." - emelte ki Solymár Károly Balázs, a minisztérium technológiáért felelős helyettes államtitkára. Sipos Tamás, a T-Systems Connectivity and Telco Services vezetője így folytatta:
"A győri pilotprojekt egyik célja az volt, hogy a korábban használt wifi-kapcsolatot a Magyar Telekom által biztosított 5G Campus hálózattal váltsuk ki. Így már menet közben, a tesztpályán lehetőséget adott az adatok kinyerésére, míg a korábbi rendszerrel csak egy fix parkolóhelyen, vezetékek segítségével lehetett csatlakoztatni az autót az adatokat feldolgozó rendszerhez. A beépített szenzorhálózat segítségével a kötelező minőségi tesztelés nagymértékben gyorsítható és egyszerűsíthető" - szögezte le. A Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának vezetője, Drotár István hozzátette:
"Óriási gyártási rugalmasságot ad a kezünkbe, hogy az 5G kapcsolat segítségével a korábbinál jóval nagyobb területen, ráadásul már menet közben ki tudjuk nyerni az autók diagnosztikai adatait."
Forrás: MTI