A túlterhelt, azaz a megengedett össztömeget meghaladó járműszerelvények rendszerint Nyugat-Európában vásárolt használt autókat szállítanak Kelet-Európába
Az ún. „horrorkaravánok” szinte kizárólag külföldi járművek által vontatott járműszerelvények. Vezetőik jellemzően Nyugat-Európában felvásárolt, gyakran üzemképtelen használt autókat juttatnak el a keleti célországokba úgy, hogy egyszerre több gépkocsit szállítanak rakományukat hevenyészetten rögzítve, egymás mögé kapcsolt pótkocsikon. A lelkiismeretlen ügyeskedők Magyarországon is súlyosan veszélyeztetik a közlekedés biztonságát - áll az TIM közleményében.
Már olyan is előfordult, hogy egy ponyvázott pótkocsin egy másik teherautó utazott
A január 31-én hatályba lépett előírás új járműkategóriákra terjesztette ki a szabálytalan vontatást végző, műszakilag nem megfelelő, túlsúlyos és túlméretes járműszerelvények ellenőrzésének és szigorúbb szankcionálásának lehetőségét. Így már a
személygépkocsikból vagy kisteherautókból álló „horrorkaravánokra” is kiszabható az akár 500 ezer forintos közigazgatási bírság.
Februártól a rendőrség és a közlekedési hatóság visszatarthatja a járműveket, rendszámukat és forgalmi engedélyüket elveheti. A továbbhaladás kötelező feltétele a bírság megfizetésén túl a közlekedésbiztonságot veszélyeztető állapot megszüntetése.
A legtöbb esetben csupán túlterhelés miatt szedik ki és bírságolják meg a túlterhelt teherautókat
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta:
„A tárcánál működő közlekedési hatóság munkatársai az elmúlt időszakban 21 esetben kizárólag tömegtúllépés, további 17 alkalommal pedig ezen felül egyéb mulasztás, zömmel dokumentációs hiányosságok miatt is marasztaltak el „horrorkaravánokat”. A szabálymódosítás bevezetése óta, szűk három hónap alatt így összesen 38 járműszerelvényt szűrtek ki, tartóztattak fel a kollégák. Tavaly egész évben 108 esetben állapítottak meg hasonló jogsértést, az új rendelkezések tehát a gyakorlatban is bővítik a hatóság mozgásterét. Arra lehet számítani, hogy a tetemes bírságok visszatartó erejének köszönhetően egyre kevesebbszer találkozunk majd a járművezetői felelőtlenség szélsőséges példáival a hazai utakon.”
Sokszor előfordul komoly műszaki hiba is, ilyen volt például a törött, gyorskötözővel összehúzott vonórúd is
A közelmúltban lezajlott közúti ellenőrzéseken a szakemberek a többi között egy olyan kamiont is jogsértésen értek, amelynek leponyvázott rakterét jórészt egy komplett teherautó töltötte ki. Egy másik esetben egy szakszerűtlenül meghegesztett vonórudat a hegesztés eltörése után műanyag rögzítőszalaggal próbált egyben tartani a járművezető. Egy 750 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű utánfutót annyira túlpakoltak, hogy a pótkocsit alig tudta megemelni az autómentő akár két tonnával is elbíró daruja. A közlekedési hatóság folyamatosan dolgozik a nagyobb nemzetközi forgalmat bonyolító utak mentén a fokozottan balesetveszélyes gyakorlatok visszaszorítása érdekében, "fogásaik" galériánkban láthatók.
Forrás: ITM