Több mint 4 méter hosszú, magas is, masszív megjelenésű az Aveo
Háromajtós nincs belőle, hátsó kilincse "rejtett"
A néhai Kalosból lett Aveót, a Chevrolet időközben nagyra nőtt kisautóját anno kézi és automata váltóval,
1,4 és
1,6 literes benzinmotorral teszteltük. Jelen cikkünk apropóját az adja, hogy immár stop-start rendszeres, Fiat-féle dízelként is kapható a mifelénk simán családi modellként szolgáló, négy és ötajtós karosszériával elérhető Corsa-rokon – azt igyekeztünk kideríteni, valóban olyan takarékos és pénztárcabarát-e, mint amilyennek ígéri magát, s amilyennek a köztudat gondolja a csokornyakkendős márka termékeit.
A próbahét során amúgy meglepően sok elismerő tekintetet zsebelt be a fekete ötajtós, ezek szerint mélyre biggyesztett emblémától orrnehéz forma ide, Daewoo-múlt oda, a többségnek bejön a szigorú, komolykodó tekintet, illetve a bura nélküli, műanyag betétes lámpatestek és „rejtett” hátsó kilincs fémjelezte csomag. Vörösesbarna műszerfalát is elhűlve vizslatták (ki szimpatizálva vele, ki értetlenkedve), azt viszont nem látták, hogy az utastér hangulatát egyértelműen meghatározó színből az első ajtókra ugyan még jutott, azonban a hátsókra már nem. Más tészta, de pakolózseb sem. A vezetőülés háttámlájába is hiába gyömöszölnénk újságot, könyvet, térképet vagy csokipapírt – sebaj, két felnőttnek legalább hátul is tágas az Aveo, s a kétszintes-duplafedeles, defektjavítós, rögzítőfüles, könnyen pakolható és bővíthető csomagtartó is tisztességes méretű. Alaphelyzetben 290, üléshajtással, a támlák osztott döntését is lehetővé téve és majdnem sík padlóval 653 literes.
Jót tesz a szín a beltérnek, a dizájn modern, az anyagok közepesek, rakodóhelyből rengeteg van
Elsőre fura ez a műszeregység, de a lényeg, hogy jól olvasható
A beltér dizájnja divatos, a propelleres szélső szellőzők vagányak, a fura, motorkerékpáros műszeregység csak elsőre fura, a kormányoszlop négy irányban, az ülés magassága meg olyan tág határok közt állítható, hogy le a kalap érte. A modern autók zömének nem lehet elég mélyre engedni az ülését, bakon csücsül bennük az ember, az Aveóban bezzeg szabad a vásár – köszönjük. Köszönjük a megannyi rekeszt, mélyedést, fiókot, a másfél literes palackot is megtartó üreget, a médiacsatlakozókat is rejtő dupla kesztyűtartót – utóbbinál arra is figyeltek a tervezők, hogy legyen egy kis luk az esetleges vezetékeknek, remek. Na de arra akkor vajon miért nem gondoltak, hogy nem minden sofőrnek a mellkasából nő ki a jobb karja? Hanem ugye a vállából. És így nem bizonyul túl kényelmesnek a könyöklő.
Hátul is tágas az Aveo utastere, szín és ajtózseb viszont csak előre jutott
Bosszantóan rossz helyre került a könyöklő
Később, hosszabb távon sajnos az elsőre nagyon is komfortosnak tűnő üléssel is lehet bajunk – nekünk legalábbis volt, történetesen az, hogy nem szabályozható deréktámaszos, de az is, hogy izzasztó a huzata. Kritika még: jó, hogy ezen a felszereltségi szinten mindegyik ablakemelő elektromos, de, hogy egyik sem automata?! Olcsóságszagot árasztanak a kemény műanyagok is, az összeszerelés közepesnek tűnik. Sötétben keresgélni kell a megvilágítás nélküli gombokat, kapcsolókat…
Futáskultúrájával javít az Aveo: lehet tucatmegoldás az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű, de jónak mondható a hangolása. Kalososok feszesnek fogják tartani, mások tán puhának, /65-ös abroncsokkal szerelve mindenesetre megfelelő a rugózási komfortja, s az átlagosnál tempósabban vett kanyarban sem jut eszünkbe a néhány évvel ezelőtti Chevrolet-kór. Pontosabban eszünkbe jut, hogy nahát, milyen szuper, már futómű és (a dízelnél elektronikus szervo)kormány is van a Chevyk alatt… A váltó határozott, pontos, a váltási segéd a műszerfalon csak fölfelé noszogat, lefelé sunyul. Éles kontraszt még a hátsó dobfék kontra széria menetstabilizáló elektronika, s ha már felszereltség, egyebek mellett alap még az oldal- és függönylégzsák, a visszagurulás-gátló, a tempomat, az MP3-as hifi, (dízelnél) a stop-start is. A középső LT+ szint klímát, telefon-kihangosítót, könnyűfém kereket is ad.
Alapból 290 literes, kétszintes, defektjavítós, osztott támlás üléshajtással könnyen bővíthető, nem teljesen síkpadlós a csomagtartó
Számos modellben szolgál ez a kis dízel, erős, viszonylag kulturált és takarékos
A Fiat-eredetű, jó öreg 1,25 literes dízelmotor 75 vagy 95 lóerős lehet, nyomatéka egységesen 190 Nm – tesztautónk persze az erősebbik volt, becsületes gyorsulással, rugalmassággal és nem 5, hanem 6 fokozatú, Ecóként hosszú végáttételű váltóval. A stop-start rendszer megelégedésünkre tette a dolgát, a néha kistraktoros motor pedig holmi turbógödörből kikászálódva megdöbbentő, de még pörögni is szeret. Már ha valaki valamiért lelkesen tolja neki, s nem a fogyasztás alacsonyan tartásán fáradozik. A gyári mérés 3,6 literes átlagról mesél, mi meg arról számolhatunk be, hogy 600 km-re 30 liter gázolajat tankoltunk a tesztautóba, s ez akárhogy is csűrjük-csavarjuk, 5 literes étvágy. Nem szerénytelen, de nem is kiemelkedően szerény. Amúgy a tesztút egyik harmadát városban tudtuk le, a javát pedig országúton, nem sietve, miközben a fedélzeti 4,5 literes értékkel ámított… Autópályán csupán 1-2 km-t száguldottunk, hogy megtapasztaljuk, megmérjük és megjegyezzük: az Aveo úttartása és belterének zajszigetelése kisautós mércével jó.
Nem csak az emblémája, az egész orra mélyen van, parkolásnál érdemes rá odafigyelni
Menetstabilizálós, stop-startos
A kiscsaládos autónak is beváló, a biztonságos vezetést és parkolást vaskos oszlopaival és alacsony orrával megnehezítő, tágas és felnőttes, ötajtósként 2,4 millió forintos, kedvező alapárú Chevrolet Aveo mire izmos és viszonylag takarékos dízel lesz 6 fokozatú váltóval és LT+ ellátmánnyal, kedvezményesen is közel 3,7 miliós drágasággá változik - felára tehát csak sok-sok utazással térülhet meg. Mentségére szóljon, hogy vetélytársai többségénél így is olcsóbb. Majdnem meggyőző.
Értékelés
Pozitív
Tágas utas- és csomagtér, jó menetkomfort, futómű, erős és viszonylag takarékos motor
Negatív
Mélyre húzott első kötény, ergonómiai bakik, helyenként olcsóságszag, versenyképes, de magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
3 674 000 Ft (2012.08.02.)
Tesztautó ára
3 794 000 Ft (2012.08.02.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1248 cm3
Teljesítmény:
71 kW (97 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
190 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
3,6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Belső szélesség elöl:
1380 mm
Belső szélesség hátul:
1360 mm
Belmagasság elöl:
930-1030 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
180 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1010 mm
Csomagtér magassága:
370-530 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1350 mm
Raktérnyílás szélessége:
910 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1248 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
190 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
71 kW (97 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
3,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
2 hete használjuk LTZ+ felszereltségben. Aki kellemesen vezethető, mozgékony, jól felszerelt kisautóra vágyik, próbálja ki. Vegyes használatban, de főleg városban, téli kerekkel 5.3 l-re adódtak az első fogyasztási adatok. A 2013-as modell MyLink rendszere, szép kijelőzővel szintén nagyon bejön és jól használható. S nem utolsó sorban, a külleme ennek jött be a legjobban a piacon levő kiautók között.